کارگاه آموزشی با موضوع " ارزیابی شایستگیهای مدیریتی " با همکاری معاونت حقوقی و هماهنگی امور استان ها، شعب و نمایندگی ها، معاونت توسعه مدیریت و منابع و مدیریتهای امور شعب، امور منابع انسانی، آموزش و پژوهش، روابط عمومی، امور پشتیبانی و با حضور شماری از مدیران، معاونین و روسای ادارات استانها و شعب تهران با همکاری ارزیابان بیرونی روز چهارشنبه مورخ ۳۰ شهریور ماه سال جاری در محل باشگاه ایران زمین
بیمه ایران، به صورت کارگروهی برگزار گردید.
عبدالصمد خدامی معاون حقوقی و هماهنگی امور استانها شعب و نمایندگیها با بیان این که برگزاری چنین کارگاههایی میتواند ما را به شکل بهتری به سمت اهداف سوق دهد، به تشریح مبانی قانونی ارزیابی شایستگیهای مدیریتی و برنامههای آموزشی پرداخت وتصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ برنامههای ارزیابی وآموزشی متعددی در شرکت برگزار گردیده که از جمله آنها میتوان به " آزمون سراسری با شرکت بیش از ۱۵۰۰ نفر از همکاران "، " ارزیابیهای همکاران توسط سازمان جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد. در ۶ ماهه اخیر نیز، ارزیابیهایی با تبیین تجربه ارزیابیهای داخلی بر اساس مبانی علمی و پس از بومی سازی مدلهای مصوب قانونی اجرا شده است.
معاون حقوقی و هماهنگی امور استانها شعب و نمایندگیها، همه این اقدامات را تجربهای برای ایجاد کانون ارزیابی در شرف تأسیس شرکت و در راستای اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران رده سرپرستی و میانی برشمرد و تأکید کرد، بزودی با تکمیل فرایندهای اداری و حرفهای لازم، کانون ارزیابی شرکت تأسیس خواهد شد و با اعلام شاخصهای علمی زمینه استفاده از ظرفیت همه همکاران علاقمند و واجد شرایط احراز پستهای سرپرستی و مدیریتی به صورت رسمی فراهم و اطلاع رسانی فراگیر در خصوص آن انجام خواهد شد.
خدامی با اشاره به نکات برجسته کتاب " هرم معکوس " از جمله مفهوم رهبری خدمتگزار، عملگرایی، حضور در میدان برای حل مسئله، خدمت گزاری در کنار انسان محوری و ارتباط عاطفی موثر با همکاران، این موارد را، مهمترین شاخص و ویژگی انتخاب مدیران اجرایی (عملیاتی)، استانها و شعب عنوان نمود.
در بخش دوم این کارگاه آموزشی، منصور امیری سرپرست هماهنگی امور استانها و شعب، ضمن تشریح نحوه برگزاری کارگاه ارزیابی و نحوه انتخاب دعوت شدگان، هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد بانک اطلاعاتی از شایستگیهای مدیریتی برای انتخاب مدیریت واحدهای اجرائی عنوان کرد.
در ادامه برنامه پرفسور سیدمهدی الوانی، استاد برجسته مدیریت، در فضایی صمیمی طی سخنانی مهمترین معیار ارزشیابی مدیران یک سازمان دولتی و خدماتی مانند بیمه ایران را رضایت مردم بعنوان، ولی نعمت سازمان برشمرد و توصیههایی پدرانه در این خصوص ارائه نمود.
گفتنی است، در این کارگاه آموزشی، هر یک از شرکت کنندگان پس از پاسخگویی به آزمونهای روانشناسی، توسط ارزیابان مستقل و مورد تأئید مرکز آموزش مدیریت دولتی در خصوص مهارتهای رفتاری مدیریت با عناوین، مدیریت برخود، ارتباط اثربخش، تفکر تحلیلی و توانایی منطقی و ویژگیهای برجسته و متمایز، مورد سنجش قرار گرفتند.
همچنین شرکت کنندگان، برای ارزیابی از ویژگیهای مدیریتی فردی شامل: شناخت پیرامونی، خلاقیت و نوآوری، توان عملیاتی و حل مسئله و باورهای اخلاقی در گروههای ۴ یا ۵ نفره دسته بندی شده و به بحث گروهی در خصوص مسائل واقعی شرکت همچون فوق العاده بهره وری، رسیدگی به وصول مطالبات، مدیریت تنوع منابع انسانی پرداختند.