کد خبر: ۳۸۶۲۷۵
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
0
معاون وزارت صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب وکار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب و کار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند.

آمار غلط از افزایش بیکاری در فضای مجازی ندهید

علیرضا شاه­ میرزایی، گفت: متأسفانه عده­ای آمار‌های غلط از میزان کسب وکار‌های تعطیل شده می­دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده­ای نیز ساده ­انگاری می­کنند و راه­ حل­های سطحی می­دهند که هر دو طرف غلط است.

معاون وزارت صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب و کار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند. از کسانی که براساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب وکار‌ها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمار‌ها رسیدید و آن‌ها هیچ پاسخی نداشتند.

شاه­میرزایی ضمن انتقاد از ساده ­انگاری و پاک کردن صورت مسأله گفت: در طرف مقابل، عده­ای سعی می­کنند مسأاله را کوچک کنند و بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد. درحالیکه مشکل وجود دارد و مشکل پیچیده­ای هم هست و با راه­حل­های ساده نمی­توانیم کسب وکار‌ها را به سمت پلتفرم­های داخلی بکشانیم.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، ضمن برشمردن برخی از کمبود‌ها و مشکلات گفت: اگر می­خواهیم پلتفرم­های داخلی، پذیرای کسب وکار باشند، باید کمبود‌های فنی آن‌ها رفع شود و از نظر جذابیت فرهنگی و اجتماعی هم ارتقاء یابند.

شاه­میرزایی ضمن اشاره به یکپارچگی «صنایع فرهنگی» با «تجارت الکترونیکی» گفت: اینکه برخی فکر می­کنند کسب و کار‌ها به دلیل موانع تجاری، از پلتفرم­های داخلی استقبال نمی­کنند غلط است، چرا که ابتدا باید چهره­ها و تولیدکنندگان محتوای فرهنگی از این پلتفرم­ها استقبال کنند و جمعیت جذب شود تا کسب و کار‌ها هم به این پلتفرم­ها جذب شوند.

معاون وزیر صمت گفت: برخی فکر می­کنند کسب و کار‌ها پشت در صف کشیده­اند و می­خواهند سرمایه­گذاری کنند و هیچ مشکلی نمانده جز «مجوز». این افراد دچار دو نوع توهم هستند: یک توهم اینکه تمام مشکلات حل شده است و دومین توهم اینکه مشکلی به نام «مجوز» وجود دارد. در حالیکه اساساً مشکل مجوز ماه‌ها است که حل شده است. وقتی در ده دقیقه و در نیمه­های شب شما می­توانید اینماد بگیرید و به درگاه بانکی برسید، چرا همچنان عده­ای آدرس غلط می­دهند و فرافکنی می­کنند؟

شاه­میرزایی ضمن اشاره به اینکه بیش از دوسوم فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و کسب وکار مجازی، اساساً ثبت­ محور هستند و نیاز به مجوز ندارند گفت: مجوزدهی مابقی هم کاملاً الکترونیکی و بدون اعمال سلیقه شخصی انجام می­شود و اگر کسی معطل می­شود به خاطر این است که برخی دستگاه‌ها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی­دهند. مثلاً برای پاسخ به استعلام مالیاتی، مهلت دو هفته­ای وجود دارد، ولی گاهی در روز پایانی این مهلت، بدون دلیل فقط اعلام رد می­شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به آمار حدود ۲۰۰ اینماد در روز در ۶ ماه گذشته گفت: اگر مشکل در شروع فعالیت بود، روزانه ۲۰۰ اینماد صادر نمی­شد. اگر مشکل در زنجیره تجارت و خدمات بود، به عدد ۱۳۰۰ همت فروش سالانه در این حوزه نمی­رسیدیم که حدود ۱۷% کل فروش خرد کشور است. اگر این حجم فعالیت را عده­ای درست تصور کنند، متوجه می­شوند که مسائل تجارت الکترونیکی به سادگی که آن‌ها می­فهمند نیست.

شاه­میرزایی در پایان ضمن تقدیر از فعالان تجارت الکترونیکی کشور گفت: ده‌ها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در این حوزه در کشور فعالیت می­کنند و در شرایط سخت نظیر کرونا و هر زمان که کشور به آن‌ها نیاز داشته به یاری مردم شتافته­اند؛ بنابراین نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که از اهمیت این بخش غفلت شود و یا مسائل آن‌ها را به چند مسأله جزئی تقلیل دهیم. معاون وزیر صمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمار‌های غلط و همچنین آدرس­های غلط و حرف­های غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب و کار‌های مجازی هستیم.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: