نصیری از تولید قیر و مشتقات نفتی فوق سنگین به جای صادرات نفت خام خبرداد
کد خبر: ۳۸۶۶۱۳
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه می‌بایست از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است که نهایت استفاده را از این ظرفیت به عمل آورده ایم.

دورزدن تحریم‌ها در قشم با عبور از خام فروشی

مهدی نصیری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود را مورد تاکید قرار داد و با انتقاد از خام فروشی گفت: با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده ایم، به این نتیجه رسیدیم که باید مواد اولیه را به محصول یا فراورده تبدیل کنیم، زیرا هم برای فروش آن مشکلی نداریم و هم در مقابل تحریم‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند.


وی به مقایسه قیمت نفت خام با فراورده و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند پرداخت و گفت: نفت خام فوق سنگین هر پرتون تا حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار رسید و این عدد بالاترین قیمتی بود که فروخته می‌شد، در صورتی که با تبدیل آن به فراورده، می‌توانیم ارزش آن را تا ۱۰ برابر بالا ببریم و علاوه بر ارزآوری، اشتغالزایی در صنایع پایین دستی نیز ایجاد کنیم.


مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم با اشاره به سرمایه گذاری برای تولید محصول جدید از همین نفت خام فوق سنگین گفت: اکنون با وجود تحریم ها، در منطقه آزاد قشم محصولاتی تولید می‌کنیم که ارزش افزوده‌ای حدود ۵۰۰ دلار دارد.

 

بیشتر بخوانید:حضور فعال منطقه آزد قشم در نهمین نمایشگاه کیش اینوکس۲۰۲۲ 


وی در توضیح بیشتر تبدیل نفت خام فوق سنگین به محصول گفت: با ظرفیت بالا و کیفیت مناسب، از نفت خام فوق سنگین، قیر و مشتقات نفتی فوق سنگین تولید می‌کنیم که در سال بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار ارزش صادراتی این محصولات است.


نصیری تاثیرات تولید قیر و مشتقات نفتی فوق سنگین بر اقتصاد منطقه آزاد قشم را تشریح کرد و گفت: با تولید این محصولات و رقمی که از فروش آن‌ها بدست آورده ایم، توانستیم در طول سابقه تجاری مناطق آزاد و البته بر اساس آنچه از منطقه آزاد قشم تعریف شده، تراز تجاری منطقه آزاد قشم را مثبت کنیم.


وی از توسعه طرح تولید قیر و مشتقات نفتی فوق سنگین در منطقه ازاد قشم خبر داد و گفت: روند تولید این فراورده‌ها در منطقه ازاد قشم تا ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای طراحی شده که در دستور کار قرار دارد و سال‌های آینده احداث و بهره برداری می‌شود.


مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه طرح تولید قیر و مشتقات نفتی فوق سنگین با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری به مرحله اجرا رسیده است گفت: اجرای این خط تولید اشتغال پایدار بالای ۱۰۰۰ نفر را ایجاد کرده و البته در خودکفایی نیز نقش داشته است.


وی با اعلام اینکه نکته مهم در سرمایه گذاری، بازگشت هر چه سریعتر سرمایه است گفت: بازگشت سرمایه در طرح تولید قیر منطقه آزاد قشم، زیر ۱۸ ماه بوده که، سود مناسب، اشتغالزایی بالا و سرعت بازگشت سرمایه، طرح را بسیار بیشتر توجیه می‌کند.


نصیری با تاکید بر اینکه مهمتر از همه آن است که تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری بر صادرات این محصولات داشته باشد گفت: از آنجا که توانسته ایم بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم و با حمایت گسترده‌ای که از سوی مدیریت منطقه ازاد قشم صورت گرفته، فعال کردن این واحد تولیدی با سرعت انجام شده، هیچ مشکلی برای تولید و صادرات وجود ندارد و بخش خصوصی با قدرت در حال انجام کارهاست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: