در پی فراخوانهای ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای مشارکت و فعالیت اساتید، محققان و متخصصان برای ارایه و اجرای طرحها و ایدههای پژوهشی درحوزههای مختلف دانش علوم شناختی، استقبال آنان جهت همکاری و خلق محصولات و نوآوریهای فناورانه افزایش یافته است.
در نوزدهمین فراخوان این ستاد حدود ۳۰ طرح پژوهشی در قالب شصت پایان نامه ترکیبی کارشناسی ارشد و دکتری به منظور توسعه فناوری و خدمات شناختی و دستیابی به دستاوردهای یکپارچه، به ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی ارایه شد.
در این مرحله از فراخوان محققان و اساتید از بیست دانشگاه در سطح کشور با ارسال ایدهها و طرحهای پژوهشی خواهان مشارکت و فعالیت در حوزههای دانش علوم و فناوریهای شناختی از جمله در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی، مهندسی، مدل سازی و خلق محصولات و تولیدات نوآورانه و خلاقانه در حیطه دانش علوم شناختی شدند.
طرحهای پژوهشی و توسعه فناوری، خصوصاً در حوزه علوم پایه، مشروط به مشخص بودن فازهای بعدی طرح برای رفع نیازهای جامعه و توسعه اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی و حمایت قرار میگیرند.
ستاد علوم شناختی در راستای سیاستهای خود درصدد است با حمایت از طرحهای پژوهشی، زمینه ترویج دانش، تولید فناوری و خدمات شناختی را در سطح کشور فراهم کرده و انگیزه فعالیتهای علمی و تحقیقاتی اساتید، محققان و پژوهشگران در حوزههای علوم و فناوریهای شناختی گسترش یابد.
به دنبال چندین مرحله فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی درقالب طرحهای دسته «ج» به منظور افزایش هم افزایی پایان نامهها و رسالههای دانشجویی و در راستای تحقق اهداف مصوب درحوزه علوم شناختی بیش از دویست طرح پژوهشی محققان، اساتید، پژوهشگران و متخصصان از مراکز و موسسات آموزش علمی و تخصصی در ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی مورد تصویب قرار گرفت که تاکنون چهل و پنج ایده و طرح پیشنهادی به اتمام رسیده است.
طرحهای مصوب در این فراخوانها در حوزههای روانشناسی، آموزش و پرورش، زبانشناسی، علوم اعصاب، مدلسازی، نگاشت مغز، مدیریت، روانشناسی و آزمونهای روانسنجی از سوی محققان و پژوهشگران در سطح کشور در حال اجرا است.
براساس سیاستهای راهبردی و اهداف ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای تشویق محققان به مشارکت فعالتر در حوزه دانش علوم شناختی امسال میزان حمایت از طرحهای دسته «ج» تا سقف یک میلیارد ریال افزایش یافته است.