کد خبر: ۳۸۷۱۲۹
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
0
با توجه به شروط آیین‌نامه واردات خودرو تنها خودروسازان امکان واردات خودرو را داشته باشند. چراکه لزوم ارائه خدمات پس از فروش و همچنین فراهم کردن زمینه انتقال تکنولوژی تنها از خودروسازان برمی‌آید همچنین با توجه به لیست شرکت‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت ابهاماتی در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو ایجاد شده است.

مجوز شرکت‌های واردکننده خودرو زیر سئوال!

با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است و براساس اعلام وزارت صمت هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود. شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا - سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو ۱۲ شرکتی هستند که با احراز شرایط لازم شرایط واردات خودرو را خواهند داشت.

ابهام در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو

با توجه به لیست شرکت‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت ابهاماتی در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو ایجاد شده است. در شرایطی ایرتویا مجوز واردات خودرو گرفته است که این شرکت پرونده باز قضایی دارد و رضایت کلیه مشتریان خود را جلب نکرده است و برای خودرو‌های فروخته شده تعهد معوق دارد. همچنین صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در ۲۶ مهرماه سال جاری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های «ایرتویا» اعلام کرده بود، در خصوص پرونده ایرتویا و یک شرکت دیگر، تاکنون ۲۳۴ خودرو را تحویل مشتریان شده است و ۱۸۰ نفز از مشتریان در انتظار دریافت خودرو هستند و پرونده ایرتویا به عنوان یکی از پرونده‌های خاص این دادستانی به صورت هفتگی در دستور کار قرار داشته است. با توجه به عملکرد شرکت ایرتویا در خصوص قرارداد‌های خود با مشتریان و مشکلات قضایی این شرکت مشخص نیست وزارت صمت بر چه اساسی به این شرکت مجوز واردات داده است. همچنین با توجه به شروط سخت‌گیرانه مصوب در آیین‌نامه واردات خودروغایبان واردات خودرو شرکت‌هایی هستند که قبلا فعالیت گسترده و جدی در زمینه واردات و همچنین سابقه همکاری با برند‌های شناخته‌شده‌ای را داشتند که اتفاقا خودرو‌های این برند‌ها در محدوده مجاز واردات جا می‌گیرند. خودرو اقتصادی از نظر وزارت صمت با توجه به اینکه براساس آمار‌هایی که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودروی کشور منتشر کرده است، حدود ۴۹ درصد از مردم ایران قدرت خرید خودرو‌های بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند و شرایط تورمی ونوسانات ارزی، مانع از پایین آمده قیمت خودرو‌های داخلی می‌شود این سوال مطرح می‌شود که آیا با توجه به قیمت و تعرفه‌های احتمالی واردات ایا مردم توان خرید خودرو‌های وارداتی که به اسم خودرواقتصادی را یدک می‌کشند را دارند.


به عقیده کارشناسان اگر دولت تصمیم بگیرد خودرو‌های اقتصادی را با تعرفه صفر درصد وارد کند می‌توان گفت که واردات این خودرو‌ها تا حدودی می‌تواند بر قیمت خودرو‌های داخلی اثرگذار باشد. به این صورت که اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار عرضه شود قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می‌تواند تاثیر مناسبی در کاهش قیمت خودرو‌های داخلی داشته باشد و همچنان نمی‌توان از واژه اقتصادی برای این خودرو‌ها استفاده کرد. خودروی اقتصادی تعریف مشخصی دارد و در سراسر دنیا باید بتوان با مجموع حقوق یک سال خودروی اقتصادی خرید، اما با توجه به اینکه حداقل قیمت خورد‌های وارداتی با تعرفه صفر ۳۹۰ میلیون تومان خواهد بود این خودور‌های در رده خودر‌های اقتصادی داخل ایران قرار نخواهند گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: