حل مشکلات ازدواج نیازمند همکاری و همراهی عمومی است
کد خبر: ۳۸۹۰۱۴
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
0
در شرایطی که شکل گیری ازدواج به عوامل بسیاری بستگی دارد، مشکلات مالی در صدر موانع تشکیل خانواده است، بنابراین اقدامات خیریه می تواند گام موثری در کاهش موانع و شکل گیری خانواده ها باشد.

ضرورت نقش آفرینی بانک‌ها در تامین جهیزیه

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که کشورمان با آن دست به گریبان است، بی رغبتی جوانان به ازدواج است که باعث شده میزان زاد و ولد کاهش شدیدی داشته باشد. آمار‌ها حکایت از آن دارد که حدود ۱۲ میلیون زن و مرد که به سن ازدواج رسیده اند، همچنان در تجرد به سر می‌برند. این آمار بر اساس میانگین سنی مردان از ۲۰ تا ۴۵ و میانگین سنی زنان از ۱۵ تا ۴۰ سال تعیین شده است.

 

نکته مهم اینجاست که تنها بکار بردن آمار و ارقام کارگشا نیست، بلکه باید دلیل این تجرد بررسی شود. بی شک مشکلات اقتصادی چالش اول و اصلی این معضل مهم است. اگر مردان رغبتی به ازدواج نشان نمی‌دهند، بدلیل آن است که از عهده خرید و حتی اجاره خانه بر نمی‌آیند و چنانچه توانسته باشند سرپناهی را تهیه کنند، هزینه‌های ازدواج از خرید سرویس طلا تا برگزاری مراسم عروسی به اندازه‌ای سنگین است که ترجیح می‌دهند از تشکیل خانواده منصرف شوند.

 

اما زنان طرف دوم تشکیل خانواده هستند. زنان نیز برای آنکه بتوانند پاسخ مثبتی به تقاضای ازدواج بدهند، در گام اول با مانع بزرگی به نام جهیزیه رو به رو هستند. امروزه قیمت لوازم خانگی به اندازه‌ای سنگین است، که تهیه جهیزیه می‌تواند بزرگترین مانع برای بله گفتن عروس خانم باشد، به ویژه آنکه پدر خانواده یک حقوق بگیر ساده باشد، حقوق بگیری که در تامین هزینه‌های اولیه زندگی نیز مشکل دارد، تا چه رسد به اینکه بخواهد هزینه سنگین جهیزیه را نیز بپردازد.

 

در این رابطه از سوی مجلس شورای اسلامی همه ساله تسهیلات ازدواج تعیین می‌شود که بر عهده بانک‌ها گذاشته می‌شود. اما این تسهیلات پاسخگو نیست، زیرا در وهله اول باید اقساط آن پرداخت شود که برای پدر خانواده بسیار سنگین است و دوم آنکه به اندازه‌ای نیست که بتواند کفاف هزینه‌های سنگین همچون جهیزیه را بدهد. به همین دلیل تامین جهیزیه در دستور کار تشکل‌های مردم نهاد و خیرین قرار گرفته است.


نکته مهم اینجاست که تهیه جهیزیه از سوی بانک‌ها نیز تامین می‌شود که بانک رفاه کارگران در راستای این مسوولیت اخلاقی و انسانی، گام بزرگی برداشته و اقدام به تهیه جهیزیه برای آن دسته از زوج‌هایی کرده که در تامین جهزینه توان لازم را ندارند و تشکیل خانواده و آغاز زندگی مشترک به داشتن جهیزیه بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید:از بلاتکلیفی کالابرگ و یارانه نقدی تا اختیاری یا اجباری بودن!؟


در این رابطه نماینده پاکدشت از بانک رفاه به عنوان بانکی یاد کرد که با تامین جهیزیه توانسته آغاز زندگی مشترک را برای افرادی رقم بزند که با نیت پاک به سوی هم رفته اند.


فرهاد بشیری گفت: هرکار حمایتی که برای آحاد مردم به خصوص جوانان خوب و ارزشمند کشورمان که در آستانه تشکیل خانواده هستند، صورت بگیرد، اقدامی در خور تحسین و قابل تقدیر است.


وی با تاکید بر اینکه تامین جهیزیه یا کار‌های خیر توسط هر فرد، دستگاه یا نهادی صورت بگیرد، قابل احترام است و باید مورد تقدیر قرار گیرد گفت: هنگامی که بانک رفاه کارگران اقدام به تهیه جهیزیه می‌کند، نه تنها باید رسانه‌ای شود، بلکه باید بزرگنمایی شود تا برای دیگر بانک‌ها و دستگاه‌ها الگو شود.


نماینده پاکدشت افزود: اگر اقداماتی همچون تهیه جهیزیه از سوی خیرین و دستگاه‌های مسئول صورت بگیرد، اهمیت ویژه تری پیدا می‌کند، زیرا باعث می‌شود رویکرد خیریه در بین دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها نهادینه شود.
وی خطاب به مسوولان بانک‌ها گفت: باید حمایت‌هایی همچون تهیه جهیزیه از سوی بانک‌ها بیشتر صورت بگیرد و هر چقدر با کیفیت و گسترده‌تر در این زمینه گام برداریم، تاثیرات بهتری بر جای خواهد گذاشت.


بشیری با اعلام اینکه نگاه مردم به بانکها، بدلیل مسایل مالی نگاه مثبتی نیست گفت: مردم همواره با نگاه منتقدانه عملکرد بانک‌ها را زیر ذره بین قرار می‌دهند، بنابراین اقداماتی همچون تهیه جهیزیه برای خانواده‌هایی که تمکن مالی لازم را ندارند، می‌تواند گامی بزرگ در جهت اهمیت نقش آفرینی بانک‌ها و رویکرد مردمی بودن، باشد.
وی پرداخت تسهیلات از نوع مالی و کالا به مزدوجین را اقدام بسیار مناسبی دانست و گفت: امروزه شرایط ازدواج بسیار سخت شده و یکی از دلایلی که باعث شده درصد ازدواج کاهش پیدا کند، گرانی کالاهاست و از آنجا که تهیه جهیزیه برعهده خانواده عروس است و در شرایط کنونی اکثر مردم از عهده تامین آن بر نمی‌آیند، تهیه جهیزیه از سوی بانک رفاه برای دهک‌های پایین جامعه می‌تواند گامی مثبت و موثر باشد.


نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی تهیه جهیزیه را اقدامی تاثیرگذار برای رفع چالش‌ها و مشکلاتی دانست که بر سر راه جوانان قرار گرفته و مانع تراشی می‌کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: