April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با توسعه نوآوری‌های پزشکی؛
کد خبر: ۳۹۰۰۰۰
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
محققان دانشگاه لوییز ویل شرکت اوربیتال مدیسین و دانشگاه پردو مشغول توسعه فناوری هستند که خونریزی در فضا را تنظیم و محدود و علاوه برآن جراحی در این محیط را تسهیل می‌کند.

جراحی در اعماق فضا ممکن می‌شود

این بخشی از برنامه «فرصت‌های پرواز» (Flight Opportunities) ناسا است که به توسعه نوآوری‌های پزشکی در فضا کمک می‌کند.

جورج پانتالوس محقق ارشد «سیستم مدیریت جریان مایعات جراحی» (SFMS) در دانشگاه لوییزویل می‌گوید: ما هنوز نمی‌توانیم ادعایی درباره جراحی در فضا کنیم، اما هرچه تعداد سفر از زمین به فضا بیشتر شود، احتمالاً نیاز بیشتری برای گسترش قابلیت‌های پزشکی وجود دارد. البته به دلیل میکروگرانش نیز جراحی و مراقبت از زخم در فضا بسیار چالش برانگیز است.

در ۱۵ و ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی آزمایش‌هایی روی جدیدترین ارتقا‌های انجام شده در SFMS انجام شد. این سیستم در هواپیمای «جی فورس وان» اصلاح شده از شرکت «زیرو گراویتی» اجرا شد. هواپیمای مذکور انفجار‌های ریزگرانشی را برای پشتیبانی از آزمایش‌های فناوری در یکی از چالش‌برانگیزترین محیط‌های فضایی به وجود می‌آورد.

درصورت فقدان گرانش لخته‌های خونی و دیگر مایعات مربوط به محیط‌های جراحی یا زخم‌ها ممکن است در کابین فضاپیما شناور شوند و ابزار‌ها را آلوده یا بیماری را منتقل کنند.

سیستم SFMS یک گنبد شفاف دارد که به طور محکم روی پوست بیمار قرار می‌گیرد و مکانی برای قراردادن ابزار‌های جراحی فراهم می‌کند و به این ترتیب از نشتی مایعات نیز جلوگیری می‌شود.

مکش، آبیاری، روشنایی، بینایی و کوترینگ فعالیت‌هایی که یک دستگاه چند منظوره جراحی MFSD می‌تواند به وسیله یک ابزار گرز مانند انجام دهد.

ریچارد ماتیس محقق ارشد بخش آزمایشگاه روی تراشه در این باره می‌گوید: برای سفر‌های فضایی طولانی به ماه، مریخ و دیگر مقاصد اعماق فضا باید وضعیت سلامت فضانوردان رصد و در صورت لزوم اقداماتی انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: