امیرحسین قربانی گفت: ملاک بیمه گران برای بیمه اتومبیل، پلاک است و سن و سال خودروعامل مهمی برای بیمه گران نیست، البته این مساله درهنگام ارزیابی ریسک بیمههای بدنه مد نظر قرار میگیرد.
وی، با بیان اینکه شرکتهای بیمهای مجبور به بیمه کردن هر نوع خودرویی که پلاک داشته باشد هستند، افزود: وقتی به خودرویی پلاک داده میشود به معنای آن است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و شرکتهای بیمهای هم موظف هستند که آن را بیمه کنند.
معاون توسعه بازار شرکت بیمه ملت، تصریح کرد: گاهی در اروپا قیمت بیمه یک خودرو از خود خودرو گرانتر است که معمولا اینگونه خودروها کاربری روزمره ندارند وارزشمند هستند و در نمایشگاه یا موزه نگهداری میشوند.
وی، اذعان داشت که در بیمه نامه شخص ثالث، فاکتورهای مختلفی مد نظر قرار میگیرد، اما سن خودرو دیده نشده درحالیکه سن میتواند عامل موثری درایجاد خسارت باشد، زیرا هرچقدر خودرو به روزتر باشد از ایمنی بالاتری برخوردار خواهد بود و امکاناتی که امروزه خودروهای جدید دارند همانند ایربگ،ای بی اس و موارد بسیار دیگر، فاکتورهای مهمی هستند که ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی ایجاد میکنند.
معاون توسعه بازار شرکت بیمه ملت، با اشاره به پیشرفت تکنولوژی، افزود: هر روزه یک ویژگی جدید برای خودروها ارائه میشود و تفاوت ماشینهای جدید و قدیم بسیار زیاد است.
قربانی، خاطرنشان کردکه در بیمه بدنه اتومبیل، اگر بیش از یکسال از سال ساخت یک خودرو گذشته باشد به ازای هرسال مازاد آن پانزده سال، سالی ۲ درصد تا سقف ۲۰ درصد، حق بیمه بالاتری محاسبه میشود یعنی اگر ۱۷ سال از تاریخ تولید یک خودرو گذشته باشد ۴ درصد روی حق بیمه اعمال میشود.
وی، توضیح داد:در بیمه نامه بدنه اتومبیل، هر شرکتی برای خود یکسری قوانین و مقررات مشخص کرده، اما دربیمه شخص ثالث ملاک پلاک خودرو است و هر خودرویی که پلاک داشته باشد باید بیمه شودکه منشاآن هم قانونی است که میگوید تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی باید دارای پوشش بیمهای شخص ثالث باشند.