May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

باغ‌های انار هرساله سودآوری بسیار عالی را برای باغداران به همراه داشته اند. باغداران حرفه ای با انتخاب درست رقم نهال و کاشت اصولی آن در باغ؛ به همراه نگهداری صحیح و اصولی؛ باغ‌هایی سالم و پربار را پرورش داده اند. این موضوع اهمیت خرید بهترین نهال انار در باغ را پررنگ تر مینماید. در این مطلب قصد داریم 5 مورد از بهترین ارقام نهال انار در باغ‌های کشور را بررسی نموده و به نکات حرفه ای درباره کاشت و نگهداری از درختان انار اشاره نماییم. پس این مطلب را از دست ندهید.

بهترین نهال انار پیوندی

نکات مهم پیش از خرید نهال انار در هر شهری!

نهال‌های انار زیادی وجود دارند که قادر به رشد و محصول دهی در باغ‌های کشور خواهند بود. اما یک باغدار حرفه ای رقمی را انتخاب میکند که علاوه بر سازگاری حداکثری در شرایط آب وهوایی و اقلیمی در باغ؛ سازگاری با ارتفاع از سطح دریا و میزان بارندگی؛ رطوبت و خشکی و... بتواند بیشترین سوددهی را برای باغداران به همراه داشته باشد.

یعنی با داشتن عمر اقتصادی بالا و سن بلوغ کمتر؛ در سالهای اولیه پس از کاشت؛ باغ را به سوددهی رسانده و سپس این سوددهی را با رشد میوه‌های سالم و یکدست و باکیفیت؛ هرساله تضمین نماید. عمر اقتصادی بالا یا همان عمر مفید درختان انار؛ بیشترین زمانی را نشان میدهد که درخت باردهی حداکثری دارد. یعنی هرچه این مقدار بیشتر باشد؛ عمر محصول دهی درختان بالاتر خواهد بود. به این ترتیب توجه به 2 فاکتور عمر اقتصادی و سن بلوغ، میتواند در زمان آغاز بازدهی درختان و طول مدت سودآوری از باغ تاثیرگذار باشد.

میوه‌هایی درخت که در طی سالها تولید میکند، باید با کیفیت؛ سالم و خوشمزه باشند. تا از بازار پسندی مطلوبی برخوردار شوند. همانطور که میدانید هرچقدر میزان محصول دهی افزایش یابد. سود حاصل از فروش آنها نیز بیشتر خواهد شد. از این رو توجه به کیفیت محصول دهی و میزان محصول دهی نیز در انتخاب یک رقم سودآور؛ موثر است.

بیماری‌ها و آفات از مهم ترین دشمنان باغ به حساب میایند. که با حمله به باغ؛ باعث کاهش قدرت رشد؛ محصول دهی و کیفیت محصولات میشوند. خبر بد اینکه هنوز درمان قطعی برای برخی از این بیماری‌ها و افات یافت نشده است.

  • انتخاب رقم نامناسب
  • عدم سازگاری با شرایط آب وهوایی و اقلیمی
  • سرما و گرمای بیش از حد
  • عدم آبیاری به موقع و صحیح

میتواند زمینه ساز ابتلای درخت به این بیماری‌ها و افات بشود. از این رو باید رقم اناری را در باغ انتخاب کنید که با قدرت رشد بالا، مقاومت مناسبی در برابر بیماری‌ها و آفات از خود نشان دهد. در کنار آن؛ با مدیریت صحیح باغ، احتمال حمله افات و بیماری‌ها را در باغ کاهش دهید. به محض مشاهده علائم بیماری و افت؛ باید با متخصصین گیاهشناسی در ارتباط بوده و اقدامات درمانی را هرچه سریعتر آغاز نمایید.

در ادامه به پربارترین ارقام نهال انار که بالاترین سازگاری پذیری و سوددهی را در باغ به همراه دارند اشاره خواهیم نمود :

نهال انار سردشت : یکی از ارقام بومی باکیفیت در کشورمان است که قادر به محصول دهی تا بیش از 40 سال خواهد بود. میوه انار سردشت درشت و آبدار به وزن 200 تا 250 گرم و پوسته و دانه قرمز رنگ میباشد. ارتفاعی که میتوانید این درختان را بکارید بین 150 تا 2000 متر است. باردهی سالیانه این درختان بین 15 تا 20 تن خواهد بود.

نهال انار ساوه : این رقم بومی دارای میوه‌های کروی و با پوسته کلفت و قرمز رنگ میباشد. که اندازه آنها درشت و خوشمزه و ابدار هستند. عمر طولانی بالا و در حدود 100 سال مهم ترین وجه تمایز این رقم به حساب میاید. درخت انار ساوه با ارتفاع از سطح دریای 1000 تا 1700 متر سازگاری دارد. باردهی سالیانه درختان نیز بین 8 تا 25 تن میباشد.

نهال انار دانه سیاه : میوه انار دانه سیاه با پوسته قرمز رنگ با وزن 200 تا 400 گرم و دانه‌های تیره به رنگ سیاه دیده میشود. عمر مفید این درختان بین 35 تا 50 سال است. برای کاشت درختان انار دانه سیاه ارتفاع از سطح دریای بین 1000 تا 1700 متر مناسب است. در شرایط سلامتی و نگهداری صحیح از درختان؛ باردهی این رقم سالیانه به 35 تن در هکتار میرسد.

نهال انار سیاه بدون پره : درخت انار بدون پره تا 100 سال به باردهی حداکثری خود ادامه میدهد. میوه‌های آن درشت و مایل به رنگ سیاه بین 200 تا 250 گرم وزن دارند. این رقم را میتوانید در هر ارتفاع از سطح دریایی بکارید. و از محصول دهی عالی درختان تا 20 تن در هکتار بهره مند شوید.

نهال انار شیراز : یک رقم زودبازده با قدرت رشد بالا و عمر مفید تا 40 سال به حساب میاید. پوسته میوه این رقم دارای لکه‌های سفید و رنگی بوده و دانه‌های انار قرمز و شیرین و خوشمزه هستند. ارتفاع بین 100 تا 2000 متر از سطح دریا برای کاشت درختان انار شیراز مناسب است. باردهی سالیانه درختان با توجه به نحوه کاشت و نگهداری از درختان بین 20 تا 45 تن در هکتار خواهد بود.

انار سیاه دانه

جهت اطلاعات بیشتردر خصوص انار پرمحصول؛ و استعلام قیمت انواع ارقام نهال‌های انار، اینجا کلیک کنید.

نکات مهم درباره مدیریت صحیح باغ‌های انار

مدیریت باغ انار از ابتدا و پیش از خرید نهال انار باید آغاز شود. پیش از خرید نهال انار؛ اطلاعات مربوط به هریک از ارقام نهال انار را مشاهده و با متخصصان باغداری مشاوره بگیرید. به این ترتیب نهالی که بیشترین سازگاری با شرایط باغی شما دارد؛ و میتواند بیشترین سوددهی را به همراه داشته باشد را انتخاب نمایید.

نکته مهم دیگر آماده سازی صحیح زمین، برای احداث باغ است. در این مرحله نیز باید اقدامات زیر به ترتیب انجام شود :

  • آزمایش خاک
  • برداشتن سنگ و کلوخ تا عمق 1.5 متری
  • ترکیب خاک‌های قسمت‌های مختلف با یکدیگر
  • یکدست سازی خاک
  • اضافه نمودن کود شیمیایی و الی برای تقویت خاک
  • زهکشی و تعمیق خاک تا عمق 1 متر
  • کندن چاله‌های کاشت در فواصل منظم.

با انجام صحیح اقدامات فوق، بستر مناسب برای کاشت نهال انار ایجاد میشود. در کنار این اقدامات ممکن است به علت شرایط خاص زمین؛ سایر اقدامات کمکی را نیز به انجام برسانید. برای مثال اگر در منطقه بادخیز قرار دارید؛ باید اقدام به نصب بادگیر و استفاده از قیم نمایید. در مناطق سردسیری باید اقدامات محافظتی برای عدم سرمازدگی درختان انجام شود. در مناطق گرمسیری روی درختان چسب و رنگ بزنید تا تنه درختان در برابر تابش شدید نور خورشید نسوزد. در این مناطق باید آبیاری به موقع و منظم انجام شود. در مناطق شیب دار با شیب جنوبی محصول زودرس تر است اما احتمال سرمازدگی درخت در مناطق مستعد افزایش میابد.

انجام این اقدامات در هر منطقه با شرایط اب وهوایی میتواند متفاوت باشد.

در مرحله بعدی باید بهترین زمان برای کاشت نهال‌های انار خود بیابید. بازه زمانی مناسب برای کاشت این درختان از اواسط ماه بهمن تا اوایل ماه فروردین میباشد. نکته مهم توجه به دوره خواب درخت است. درخت در زمان کاشت باید در دوره خواب زمستانه خود باشد. اگر در منطقه سردسیری قرار دارید؛ میتوانید در اواخر ماه فروردین و پس از آخرین یخبندان؛ درختان خود را در باغ بکارید.

یکی از نکات مهم که باغداران حرفه ای انار برای افزایش گیرایی درختانشان از آن بهره میبرند؛ پرالیناژ درختان در زمان کاشت است. متخصصان توصیه میکنند محلول پرالیناژ را با استفاده از 50 لیتر آب؛ 75 گرم قارچ کش کاپتان؛ 5 کیلوگرم خاک رس و 2.5 کیلوگرم کوددامی الک شده تهیه نموده و درختان را پیش از کاشت تا قسمت طوقه در این محلول فرونمایید. این محلول با ضد عفونی ریشه؛ احتمال ابتلا به بیماری و افت را کاهش داده و به گیرایی بهتر نهال شما کمک میکند.

همچنین استفاده از اسید هیومیک نیز در زمان کاشت به افزایش احتمال گیرایی نهال کمک میکند.

انواع نهال انار پرمحصول

جمع بندی

همانطور که دریافتیم خرید نهال انار نیازمند به جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق هریک از ارقام نهال انار میباشد. نحوه کاشت نهال‌های انار و آماده سازی زمین پیش از کاشت نیز میتواند در سازگاری و یا عدم سازگاری پذیری نهال‌های انار تاثیرگذار باشد.

همانطور که دریافتیم خرید نهال انار نیازمند به جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق هریک از ارقام نهال انار میباشد. نحوه کاشت نهال‌های انار و آماده سازی زمین پیش از کاشت نیز میتواند در سازگاری و یا عدم سازگاری پذیری نهال‌های انار تاثیرگذار باشد.
نهالستان پالیز نهال بزرگترین مرکز تولید انواع ارقام نهال میوه پیوندی، برای کاشت در کشور میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص احداث باغ، کاشت نهال و نگهداری از درختان میوه کافیست به سایت پالیز نهال (https://paliznahal.ir/) مراجعه فرمایید. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: