April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۴۸
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان کشورها می‌تواند آغاز دیپلماسی منطقه‌ای ارزی در حوزه پولی و بانکی دانست.

مزایای طرح ارز منطقه‌ای/ ارز منطقه ای قابل اجرا است؟

همکاری با کشورهای همسایه برای رسیدن به یک منطق اقتصاد منطقه ای و استفاده از ارز منطقه‌ای از میزان شوک تورمی جهانی و دلار در بین کشورهای منطقه کاهش خواهدداد.

 مبادله تجاری با یک یا دو ارز مانند یورو و دلار به استعمار نوین کمک می‌کند. دلار، کاغذی بدون پشتوانه است که با قدرت نظامی، هژمونی جهانی آمریکا و ایجاد ترس برجان دولت‌ها حفظ شده است؛ بنابراین در صورتیکه برای دلار آمریکا جایگزینی وجود داشته باشد که به راحتی هم در منطقه آسیا با وجود چین، هند و روسیه امکان پذیر است، می‌توان با این پدیده شوم مقابله کرد.


استفاده از ارز‌های منطقه‌ای راه مقابله با افزایش غیرقابل کنترل دلار است. می توان با یک برنامه ریزی اقتصاد کلان بین همسایگان، معاملات خود را با تعریف ارز منطقه ای که هر کشوری با پول رایج خود دست به معامله زند.


با طرح ارز منطقه‌ای می‌توان به استعمار نو مبارزه پرداخت و پایان داد و به اثبات رساند که ارز‌های مطرح دنیا پشتوانه ندارند و کاغذی بیش نیستند. برای دستیابی به این مرحله کار‌هایی مانند سفررئیس کل بانک مرکزی به کشور‌های قطر و امارات تقویت کننده است.


سفر به کشور‌هایی که نقش میانجی در آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کشور‌هایی مانند کره جنوبی و مباحثی مانند تحریم‌های پولی و بانکی دارند می‌تواند تاثیرگذار باشد.


نباید بانک‌ها را به ارز مرغوب و غیر مرغوب تقسیم کرد، این نگاه غلط است. ارزی که بتوان با آن در منطقه دست به معامله زد، باید محترم دانسته شود.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با همتای قطری خود، بر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان دو کشور تاکید کرد. این اقدام رئیس کل جدید بانک مرکزی را می‌توان آغاز دیپلماسی منطقه‌ای این نهاد در حوزه پولی و بانکی دانست. با توجه به نقش کلیدی قطر در ‌انتقال پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و طرف‌های خارجی، این سفر را می‌توان حاوی پیام‌های مهمی تلقی کرد. پیش از این مقامات بانک مرکزی با همتایان قطری خود در تهران دیدار داشتند و در راستای همکاری‌های دوجانبه به توافقاتی رسیده بودند.

همراهی مقام ارشد وزارت خارجه با هیات اعزامی بانک مرکزی از ابعاد سیاسی و دیپلماتیک سفر فرزین به دوحه حکایت دارد. پیش از این و در دوره‎های قبلی ریاست بانک مرکزی، دیدارهای مقامات این نهاد با همتایان خود در کشورهای همسایه گشایش‌هایی در بحث مبادلات بانکی و ارزی به دنبال داشت و این سفر نیز می‌تواند چنین دستاوردهایی را داشته باشد. پیش‌تر و به دنبال بازگشت تحریم‌ها در دوران ترامپ، بحث انتقال محل تسویه‌های ارزی کشور از امارات به قطر مطرح شده بود. علت این امر به همپوشانی بیشتر منافع ایران و قطر بازمی‌گشت. حال باید دید با توجه به اینکه برخی مبادلات ارزی کشور با مشکل مواجه شده‌اند، موضوع انتقال مرکز نقل‌و‌انتقالات ارزی کشور از امارات به قطر تا چه حد جدی‌تر دنبال می‌شود.


 اولین سفر کاری رئیس کل

روز پنج‌شنبه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در دومین هفته شروع به کار خود در این نهاد، در صدر هیاتی اقتصادی و دیپلماتیک وارد دوحه قطر شد تا با مقامات بانک مرکزی قطر دیدار کند. محور این دیدار توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به طور ویژه قطر بوده است. به گزارش بانک مرکزی، فرزین در این سفر با شیخ بندر بن‌محمد آل‌ثانی، رئیس‌کل بانک مرکزی قطر، بر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان تهران و دوحه تاکید کرد. رئیس کل بانک مرکزی در سخنانی با تاکید بر چشم‌انداز مثبت مناسبات اقتصادی ایران و قطر، از افزایش همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور خبر داد و از در دستور کار قرار گرفتن پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در اهداف پیش‌بینی‌شده در مناسبات میان تهران و دوحه گفت. در مقابل، رئیس بانک مرکزی قطر بر علاقه این کشور به افزایش مناسبات پولی و بانکی با ایران تاکید کرد و این کار را جزو اولویت‌های اصلی این کشور خواند.


 پیام دیپلماتیک رئیس کل

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، مبادلات ارزی کشور دچار مشکلاتی شد؛ پیامدهای این مشکلات که در افزایش شدید قیمت ارز خود را نشان داد این موضوع را میان مسوولان ارزی و بانکی کشور مطرح کرد که محل تسویه‌های ارزی کشور از کشور امارات به قطر منتقل شود. علت این اقدام اشتراک منافع بیشتر میان ایران و قطر بوده است.

با‌این‌حال این ایده مدت‌ها مسکوت باقی ماند. به نظر می‌رسد مشکلات تازه در نقل‌وانتقالات ارزی کشور موجب شده تا رئیس‌کل جدید بانک مرکزی این طرح را جدی‌تر دنبال کند و در اولین روزهای شروع به کار خود، با سفر به قطر، سیگنال‌هایی را در این راستا صادر کند. این سفر را می‌توان حامل پیامی ویژه به طیف گسترده‌ای از فعالان بازار ارز دانست که از سیاست‌های بانک مرکزی متاثر می‌شوند. پیش از این مقامات بانک مرکزی ایران و همتایان قطری‌شان دیداری مشابه را در تهران داشتند و در آن توافقاتی در زمینه همکاری‌های دوجانبه بانکی و بین‌المللی انجام دادند. آنچه این سفر را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد حضور مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در میان هیات اعزامی به دوحه است. دکتر صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی را در دوحه همراهی می‌کند.



حضور این مقام مسوول از اهمیت دیپلماتیک این سفر حکایت دارد و نشان می‌دهد ابعاد آن تنها به مسائل ارزی و بانکی محدود نمی‌شود. در واقع به نظر می‌رسد جنبه‌های دیپلماتیک این سفر به‌نوعی از وجود تصمیماتی مبنی بر تغییر برخی راهبردهای کشور حکایت دارد. از سوی دیگر این سفر فرزین می‌تواند آثار ملموسی در بازار ارز از خود بر جای بگذارد. در سال‌های اخیر سفر روسای بانک مرکزی به کشور‌های دوست و رایزنی با مقامات پولی و بانکی آنها موجب آزادسازی برخی منابع ارزی کشور شده و به متعادل‌تر شدن بازار ارز کمک کرده بود. این تجربه‌ها باعث شده است چنین سفرهایی انتظارات افزایشی در بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در حالی که التهابات اخیر بازار ارز موجب شده است بازارهای دیگر نیز دچار التهاب شوند و بار دیگر در تنور انتظارات تورمی دمیده شود، دنبال کردن دیپلماسی اقتصادی به منظور تامین ارز مورد‌نیاز بازار می‌تواند به سیاستگذار این امکان را بدهد که از شتاب‌گیری این التهابات جلوگیری کند. با وجود تمام منافع و مزایای این دست اقدامات، به نظر می‌رسد وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیازمند دیپلماسی گسترده‌تری در سطح کاهش تحریم‌هاست. این موضوع از حوزه اختیارات رئیس کل بانک مرکزی خارج است؛ اما حل مساله ارز و مبادلات بانکی مستلزم حل مساله تحریم‌هاست و بدون این اتفاق نمی‌توان چندان به آثار بلندمدت سیاست‌های ارزی و بانکی مشترک با همسایگان و طرف‌های تجاری خارجی امیدوار بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: