May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رکوردزنی در تزریق بین بانکی بانک مرکزی
کد خبر: ۳۹۰۹۲۱
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
نرخ سود بین بانکی در کشور در مرز ۲۱ درصد حرکت می‌کند. این در حالی است که نیاز نهاد‌های مالی در بازار باز در مرز ۱۱۵ همت قرار گرفته و تزریق پول بانک مرکزی دراین نهاد‌ها رکوردی جدید را ثبت کرده است. برخی بسط شدید پول از ناحیه بانک مرکزی را به نوعی عاملی پیش گیرانه در رشد نرخ بهره می‌دانند و در مقابل عده‌ای نیز این رویداد را موتور محرک تورم در اقتصاد قلمداد می‌کنند.

حق‌السکوت بزرگ بانک مرکزی به بانک‌ها!

همه چیز در بازار بین بانکی به اوج خود رسیده است. بانک مرکزی که در این بازار اهتمام بر تنظیم نرخ بهره بین بانکی و از سوی دیگر بهبود وضعیت نقدینگی بانک‌ها دارد پاسخ مشکل بانکی را در تزریق بالای پول در این بازار می‌داند.

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در کنار بازار شبانه که در آن بانک‌ها می‌توانند نیاز‌های کوتاه مدت خود را برطرف کنند در بازار باز نیز بانک مرکزی نقدینگی بانک‌ها را با بده بستان‌های میان مدت مدیریت می‌کند.

در همین رابطه در هفته‌های اخیر شاخص تزریق پول در مجموع دو بازار به حدی رسیده که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است.

رکوردزنی در تزریق بین بانکی بانک مرکزی

در هفته منتهی به نیمه دی ماه بانک مرکزی در بازارباز در حدود ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان نقدینگی تزریق کرد. در این بازار بانک‌ها اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد می‌دهند و این نهاد نیز متناسب با صلاحدید خود از بانک‌ها خرید می‌کند. در این هفته آن چه بانک‌ها از بانک مرکزی دریافت کرده اند در تاریخ بازار باز (یعنی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون) بی سابقه بوده است.

در کنار تزریق بالای پول در این بازار، نقدینگی بسط داده شده در بازار شبانه نیز پس از چهار هفته صفر، دوباره صعودی شد. طبق آمار‌های بانک مرکزی در هفته منتهی به نیمه دی ماه، درحدود هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبارات قاعده‌مند در نظام بانکی از سوی بانک مرکزی تزریق شد.

در بازار شبانه بانک‌ها می‌توانند از همدیگر استقراض کوتاه مدت داشته باشند که بانک مرکزی در این بازار در سقف نرخ سود به بانک‌ها پول قرض می‌دهد. این قرض دهی همان اعتبارات قاعده مندی است که بانک مرکزی در این بازار به نهاد‌های مالی می‌دهد.

در نهایت پولی که بانک مرکزی در این هفته در بانک‌ها بسط داده معادل با مجموع بازار باز و بازار شبانه بوده که در نهایت درنزدیکی مرز ۱۱۰ همت به ثبت رسیده است. این رقم طبق آمار‌ها معادل با ۱۰۹ هزار و ۵۰ میلیارد تومان رقم خورد. عددی که سابقه آماری نشان می‌دهد پیش از این در بازار‌های بین بانکی تجربه نشده بود.

عرضه بالای پول از سوی بانک مرکزی در بانک‌ها در حالی رقم خورده که البته نرخ بهره بین بانکی با وجود بالا بودن سطح آن، اما تغییر چندانی را با گذشته ثبت نکرده است. نرخی که همچنان سودای ۲۱ درصد را دارد.

نرخ بهره ۲۱ درصدی در میانه زمستان

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به نیمه دی ماه برابر با ۲۱.۰۴ درصد بوده است. این بیشترین نرخ بهره بین بانکی در چند ماه اخیر بوده، اما دامنه تغییرات در این مدت آن قدر‌ها زیاد نبوده و در مرز ۲۱ درصد قرار داشته است. ثبات نرخ بهره بین بانکی در حالی رقم خورده که حجم پول بسط داده شده از سوی بانک مرکزی در این بازار سابقه نداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: