کد خبر: ۳۹۱۷۵۵
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
در بودجه ۱۴۰۲ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌هایی که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند مالیات می‌پردازند.

این خانه‌ها در ایران باید مالیات بدهند

همانند هر صنف دیگری، صنف ساختمانی نیز درگیر پرداخت مالیات است. مالیات به صورت‌های گوناگونی به مسکن تعلق می‌گیرد و باید پرداخت شود. یک سری موارد مشمول مالیات بر مسکن درآمد املاک هستند. طبق تعریفی که قانون ارائه کرده است انواع مالیات عبارت است از: مالیات بر اجاره املاک مسکونی و مالیات نقل و انتقال املاک و مالیات فروش ملک و مالیات بر مستغلات خالی و مالیات ساخت و ساز.

 

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند باید مالیات پرداخت کنند با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌هایی که بیش از ۱۰ میلیارد ارزش داشتند مالیات پرداخت می‌کردند با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در بودجه ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا کرده است.

وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، سازمان ثبت و اسناد و املاک و شهرداری موظف هستند که اطلاعات مالکیت املاک را به روز کنند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند که با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

 

مالیات بر مستغلات خالی چگونه است؟

یک نوع مالیات بر مسکن دیگری نیز وجود دارد که کسانی که قانون‌گذار در بخش مسکن هستند آن را وضع کرده‌اند. آن مالیات عبارات است از مالیات بر مستغلات خالی که به صورت زیر میزان آن محاسبه می‌شود و مالک باید بپردازد.

واحد‌های مسکونی که واقع در شهر‌هایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور) تحت عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، فقط سال اول معاف از مالیات بوده و از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:
سال دوم: معادل یک‌دوم مالیات بر اجاره
سال سوم: معادل مالیات بر اجاره
سال چهارم و بعد از آن: معادل یک و نیم (۱.۵) برابر مالیات اجاره (طبق ماده ۵۴ مکرر)

 

مالیات مسکن در بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافت

مالیات واحد‌های مسکونی در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌ها مجاز بیش از ۲۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شود در صورتی که در بودجه ۱۴۰۱ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌ها مجاز بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های مجاز که ارزش آن‌ها (با احتساب عرضه و اعیان) بیش از دویست میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد مازاد به این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات برعهده شخص است که در ابتدای هر سال مالک واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های مذکور می‌باشد.

واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های در حال ساخت مشمول مالیات نمی‌باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: