کد خبر: ۳۹۳۲۰۹
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
0

تحلیل تکنیکال فارکس نیاز به آموزش و تمرین فراوان دارد. در این مقاله به زیر و بم و کاربردها و چگونگی یادگیری تحلیل تکنیکال پرداخته ایم.

موفقیت در هر بازاری چه سنتی و چه بازارهای آنلاین مالی مستلزم داشتن مهارت در تحلیل، بررسی و پیش‌بینی قیمت‌هاست. به چنین مهارتی تحلیل تکنیکال گفته می‌شود. تحلیلگران فنی یا تکنیکال با استفاده از اطلاعات موجود، تاریخچه قیمت‌ها، حجم معاملات بازار و بینش خود قیمت‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا معاملات آتی با آگاهی، کم‌ریسک و سودآور باشد.

در این مقاله به شما خواهیم گفت تحلیل تکنیکال چیست و چه نقشی در بازار بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بازار ارز و معاملات فارکس دارد. همچنین در مورد انواع سبک‌های تحلیل فنی یا تکنیکال، استفاده از اندیکاتورها، ابزارهای مختلف و .... صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید و در خصوص این تحلیل کاربردی و تأثیرگذار اطلاعات مفیدی کسب کنید.

همه چیز درباره تحلیل تکنیکال

یکی از تحلیلگران مشهور بازارهای مالی به نام جان مورفی تحلیل تکنیکال را، علم مطالعه عملکرد بازار با اولویت استفاده از نمودارها، به منظور پیش‌بینی روند قیمت‌ها در آینده تعریف می‌کند. از نظر مورفی با بررسی واکنش بازار به قیمت، حجم و داده‌های حاصل از نمودارها می‌توان وضعیت آینده بازار را تخمین زد.

پیش‌بینی وضعیت آتی بازارهای مالی خصوصاً بازارهای فارکس به‌طور مطلق امکان‌پذیر نیست؛ اما تحلیل‌گران با استفاده از اطلاعات موجود و بررسی نمودار حرکات قیمت‌ها در دوره‌های زمانی مختلف، تا حد امکان وضعیت بازار و روند آتی تغییر قیمت‌ها در آینده را تخمین می‌زنند. اینجاست که اهمیت تحلیل تکنیکال فارکس و به‌طورکلی هر بازار مالی دیگری بیشتر مشخص می‌شود. ما هم در این مطلب سعی می‌کنیم مهم‌ترین موارد مرتبط با این قضیه مثل تعریف کلی، مفاهیم، کاربردها و ابزارهای مورد استفاده برای این تحلیل را توضیح دهیم.

تحلیل تکنیکال به چه معناست؟

اگر بخواهیم تحلیل تکنیکال را در یک جمله ساده تعریف کنیم، این مفهوم به معنی تجزیه و تحلیل فنی وضعیت بازار با استفاده از بررسی حرکت و تغییرات قیمت‌ها در گذشته است که با کمک آن‌ها تغییرات قیمت‌ها در آینده تخمین زده می‌شود. یعنی همان کاری که هواشناسی انجام می‌دهد، در بیشتر موارد هم شاهد درست بودن پیش‌بینی‌های هواشناسی هستیم، هرچند که گاهی ممکن است این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیاد.

همانطور که گفتیم هدف از تحلیل تکنیکال پیش‌بینی قیمت‌ها و وضعیت آتی بازارهای مالی است؛ اما نه یک پیش‌بینی صددرصد قطعی؛ بلکه سیگنال‌هایی را در اختیار بازاریان و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی قرار می‌دهد تا بتوانند وضعیت قیمت‌ها را در چند روز، چند هفته یا چند ماه آینده پیش‌بینی کنند. حالا دقیق بودن این سیگنال‌ها و منتج به نتیجه خوب شدن آن‌ها، به دانش، تجربه و مهارت تحلیل‌گران بستگی دارد. البته نباید نقش شرایط و وقایع غیرمنتظره نادیده گرفت. در بازارهای مالی گاهی شرایطی غیرقابل پیش‌بینی به وجود می‌آیند که نتیجه کار تحلیلگران تکنیکال را با اشتباه مواجه می‌کند. یعنی می‌خواهیم بگوییم که این تحلیل‌ها کارآمد و نتیجه بخش هستند، اما نباید بر مطلق بودن نتیجه آن‌ها تأکید داشت.

کاربردهای تحلیل تکنیکال

گستره کاربرد تحلیل‌های تکنیکال از فعالیت بازار سهام، شاخص‌ها، بورس کالا تا معاملات ارزهای دیجیتال و معاملات فارکس را به در بر می‌گیرد. به طور کلی هر دارایی که قابل معامله باشد و قیمت آن از نیروهای عرضه و تقاضا تأثیر بگیرد را می‌توان به حوزه این نوع تحلیل وارد کرد.

مفاهیم مهم در خصوص تحلیل‌های تکنیکال

همانطوری که اشاره کردیم تحلیل تکنیکال بر داده‌ها و اطلاعات مربوط به قیمت‌ها متمرکز است. مفاهیم لیست شده در زیر همان داده‌های قیمت یا به قول جان مورفی اقدامات بازار هستند که تحلیلگران آن‌ها را مورد کنکاش و بررسی قرار می‌دهند.

  • قیمت باز شدن (Open)

  • افزایش قیمت (High)

  • کاهش قیمت (Low)

  • قیمت بسته شدن (Close)

  • حجم (Volume)

تحلیلگران فنی مفاهیم بالا را در بازه‌ها و دوره‌های زمانی معینی که از یک دقیقه تا چندین سال متغیر است، مورد بررسی قرار می‌دهند. برای مثال ممکن است یک تحلیل با توجه به اطلاعات و نمودارهای 5 دقیقه پیش صورت گیرد یا اینکه تحلیل‌ها مربوط به داده‌های هفتگی یا ماهانه باشد.

انواع تحلیل‌ فنی یا تکنیکال

به میزان استراتژی‌های موجود برای تحلیل بازار، تحلیل‌های تکنیکال مختلفی وجود دارد. به عبارتی شیوه‌ها و روش‌های متعددی برای این کار موجود است. با این‌حال موارد زیر کاربردی‌ترین روش‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال تا به امروز هستند.

اندیکاتورها

اندیکاتورهای فارکس از جمله RSI، MACD یا Moving Averageها ساده و در عین حال غیرقطعی هستند. به عبارتی این روش تحلیل در دسترس و استفاده از آن ساده است. اما به همان میزان هم تحلیل‌های آن نامطمئن‌اند؛ بنابراین حتی اگر برای خرید اندیکاتور قیمت بالایی پرداخت کرده‌اید، باز هم نباید با تکیه بر آن‌ها به بازار ورود کنید. ناگفته نماند که اندیکاتورها گزینه خوبی برای تأیید پیش‌بینی‌های شخصی خودتان هستند.

پرایس اکشن

پرایش اکشن کلاسیک روش محبوب تریدرهاست. اما یادگیری و استفاده از آن به آسانی استفاده از اندیکاتورها نیست. پیش‌بینی بازار با استفاده از این روش تحلیل تکنیکال نیازمند تجربه است. ابزار خاصی برای آن وجود ندارد و تنها راه برای یادگیری و رسیدن به نتیجه قابل اطمینان تجربه و تکرار است.

تحلیلگران فنی الگوهای بازار را که از اشکال کندل‌های شمعی شکل می‌گیرند مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس نتیجه می‌گیرند که تکرار یک الگوی خاص چه زمانی اتفاق می‌افتد و بر اساس آن الگو ورود یا خروج از معامله را پیشنهاد می‌کنند.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین قیمت‌ها در بازار هستند و این دو همچنان بهترین وکاربردی‌ترین ابزار برای پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در آینده به شمار می‌روند. بر اساس قانون عرضه و تقاضا، افزایش عرضه موجب ریزش قیمت‌ها می‌شود و این موضوع حتی برای معامله‌گران مبتدی به آسانی قابل درک است. البته برای رسیدن به درک کامل و تسلط بر تحلیل تکنیکال با استفاده از عرضه و تقاضا شناخت لازم است. به عبارتی تحلیل‌‌گران می‌بایست نوع حرکت بازار و سطوح عرضه و تقاضا را به خوبی بشناسند.

اندیکاتور و سطح عرضه و تقاضا

برخی از اندیکاتورها حجم ورود خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهند؛ بنابراین خرید اندیکاتور حرفه‌ای روش خوبی برای تحلیل فنی بازار با استفاده از وضعیت عرضه و تقاضاست. این اندیکاتور ولوم (Volume) نام دارد که نقطه ورود به معاملات را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

امواج الیوت

موج‌های الیوت که دائماً در چارت‌های قیمت دیده می‌شوند، راهنمای خوبی برای معامله‌گران به شمار می‌آیند. به گفته رالف نلسون الیوت این امواج حرکت قیمت یا اصلاح قیمت را به ما نشان می‌دهند. پس می‌‌توان با شناخت و شماره‌گذاری کردن آن‌ها، زمان مناسب برای خرید و فروش را پیدا کرد. البته تحلیل بازار با استفاده از حرکت موج‌های الیوت به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد. به عبارتی اگر درست عمل نکنید، دچار ضرر خواهید شد.

به کمک یک تحلیلگر حرفه‌ای یا مشاور فارکس می‌توانید امواج الیوت را به خوبی و به موقع شناسایی کنید. سپس با شروع یک موج حرکت قیمت معامله خرید را باز کنید یا اگر موج اصلاح قیمت شروع شد، معامله فروش را باز کنید.

کلام پایانی

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی به مهارت بررسی روند قیمت‌ها با استفاده از نمودارها و اطلاعات موجود گفته می‌شود. تحلیل‌های تکنیکال فارکس و بازارهای مختلف کمک می‌کنند که وضعیت قیمت‌های آتی بازار را پیش‌بینی کنید و سپس وارد معاملاتی کم‌ریسک و سودآور شوید.

روش‌های متنوعی برای تحلیل فنی یا تکنیکال بازار وجود دارد. شما هم می‌توانید با آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش ترید کردن در بازارهای مالی مِن‌جمله بازارهای آنلاین مثل تجارت فارکس موفق شوید. البته آموزش به تنهایی کارساز نیست و در این راه به تجربه نیاز خواهید داشت. مشاوره در مورد فارکس و ارتباط با افراد با تجربه، قطعاً ریسک معاملات شما را پایین می‌آورد. امیدوارم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: