May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۶۹۵
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
0

لاستیک خودرو تنها قسمت یک وسیله نقلیه است که آن را به جاده متصل می کند. اغلب، صاحبان خودرو فراموش می‌کنند که لاستیک‌ها از مهمترین اجزاء  خودرو هستند که مستقیماً بر ایمنی سرنشینان تأثیر می‌گذارد. اما وقتی لاستیک ها فرسوده می شوند یا لاستیک سایی خودرو شروع می شود هر راننده متوجه می شود که زمان ، هزینه برای خرید لاستیک های جدید فرا رسیده است

. اما همیشه خرید لاستیک های نو ، راه حل لاستیک فرسوده نیست. از این گذشته ، گاهی اوقات سایش لاستیک می تواند مستقیماً نقص های احتمالی در ماشین را نشان دهد. در این مورد، جایگزینی لاستیک فرسوده با لاستیک جدید ممکن است کمکی نکند . به عنوان مثال، با برخی از انواع خرابی ها، لاستیک های جدید شما می توانند به سرعت در مدت زمان کوتاهی فرسوده شوند.
لاستیک خودرو نسبتاً گران است و سایش زودرس آن نه تنها هزینه های اضافی، بلکه خطر تصادف را نیز افزایش می دهد.  

لاستیک سایی چیست؟

سایش تایر یا لاستیک خودرو پدیده ای است که در اثر تماس سطحی لاستیک با آسفالت رخ می دهد. این امر هم می تواند بصورت طبیعی و هم در حین کار طولانی مدت، و هم شتاب گرفتن با زاویه نادرست تراز چرخ ، فشار نامناسب تایر، خرابی کمک فنرها و سرعت بالا ایجاد شود. 
پس از اولین زمستان، چسبندگی لاستیک حدود 10٪ کاهش می یابد. علاوه بر این، خاصیت ارتجاعی لاستیک کاهش می یابد و  ساییدگی لاستیک خودرو به تدریج رخ می دهد، بنابراین تعیین سایش بر اساس رفتار خودرو در جاده بسیار دشوار است.

5 علت لاستیک سایی خودرو

دلایل لاستیک سایی خودرو چیست؟

1.    سبک رانندگی

سبک رانندگی شما بر فرسودگی لاستیک ها تأثیر می گذارد.  پیچ های تند، تغییر خطوط، شتاب گیری خیلی سریع و ترمز شدید می تواند منجر به سایش بیش از حد آج در قسمت های خاصی از لاستیک شود که باعث سایش زودرس می شود. اگر با زاویه نامناسب از روی یک لاستیک رانندگی کنید، ضربه می تواند به ساختار داخلی تایر آسیب برساند و در نتیجه دیواره جانبی آن آسیب دیده  یا تغییر شکل می دهد.
سعی کنید در جاده با اشیاء خارجی و موانع مانند چاله ها، شیشه های شکسته و غیره برخورد نکنید.  زیرا آنها می توانند باعث ساییدگی شوند که منجر به خرابی غیرمنتظره لاستیک می شود. اگر سبک رانندگی خود را بررسی کنید و آن را تغییر دهید، لاستیک ها می توانند بیشتر دوام بیاورند.

2 . انتخاب اشتباه اندازه یا فشار لاستیک 

لاستیک های کم یا بیش از حد باد شده می توانند باعث سایش ناهموار لاستیک در سراسر آج شوند. اگر سایش وسط آج بیشتر از هر دو لبه باشد، فشار خیلی زیاد است. اگر لبه ها بیشتر از وسط ساییده شوند، فشار خیلی کم است.فشار صحیح، همانطور که در دفترچه راهنمای خودرو توصیه شده است، از سایش ناهموار لاستیک جلوگیری می کند. بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی این است که فشار باد لاستیک خود را ماهانه چک کرده و آن را تنظیم کنید. برای آسان‌تر کردن این کار، بسیاری از خودروهای جدید فشار لاستیک‌های خود را کنترل می‌کنند و در صورت پایین آمدن فشار، رایانه به آنها هشدار می‌دهد. اگر چراغ هشدار فشار باد لاستیک روشن شد، فوراً اقدام کنید. علاوه بر این، فشار مناسب تایر باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
کسانی که باری را یدک می کشند یا دارای وسیله نقلیه سنگین هستند باید فشار را با توجه به وزن بار تنظیم کنند.  به عنوان یک قاعده، هر چه بار سنگین تر باشد، فشار بیشتر است و اگر بار وجود نباشد، فشار کمتر است.

3 . استهلاک کمک فنرها و پایه ها

کمک فنرها و پایه ها کمک می کنند تا چرخ ها در تماس دائمی با جاده باشند که برای راندمان رانندگی ضروری است. اگر کمک فنرها و پایه ها فرسوده شوند، ممکن است خودرو تکان بخورد و چرخ ها از تعادل خارج شوند .  این لرزش می تواند باعث برآمدگی یا موج در لاستیک ها شود. عدم تعادل چرخ‌ها یا فرسوده شدن قطعات تعلیق می‌تواند باعث باد شدن ناهموار لاستیک شود.

4. عدم تعادل چرخ یا لاستیک

عدم تعادل بین چرخ و لاستیک یا لاستیکی با انتقال نیروی بیش از حد به جاده نیز می تواند باعث لاستیک سایی خودرو شود. یک چرخ نامتعادل می تواند باعث ایجاد ارتعاش در زمانی که چرخ به طور ناهموار حول محور خود می چرخد ، شود .  همچنین می تواند در حین چرخش به بالا یا پایین بپرد یا از این طرف به سمت دیگر حرکت کند. در این مورد، چرخ ها باید متعادل شوند. 

5 . آسیب دیدگی یا فرسوده شدن سیستم تعلیق یا اجزای فرمان

اجزای سیستم تعلیق مانند اتصالات ، انتهای میله‌های اتصال، بازوهای تعلیق، بوش‌های میله، یاتاقان‌های چرخ  و... به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چرخ را به طور ایمن در موقعیت خود نگه دارند. اگر یکی از این قطعات فرسوده شود، لاستیک سایی خودرو می تواند ایجاد شود. از آنجایی که چرخ به طور ایمن ثابت نشده است، سایش به صورت تکه‌ای روی لاستیک‌ها ظاهر می‌شود. در این گونه موارد مکانیک ، باید فرمان و سیستم تعلیق را بررسی کند تا مطمئن شود که همه اجزا در وضعیت خوبی کار می کنند.

تشخیص و رفع علت لاستیک سایی خودرو نیاز به تجربه و مهارت دارد . لذا اگر خودروی شما دچار لاستیک سایی است ، بهتر است از یک تعمیرگاه معتبر بخواهید خود رو بررسی کند. 
برای انجام سرویس های دوره ای خودروهای رنو و تعمیرات موتوری و جلوبندی ، می توانید از خدمات تعمیرگاه " رنو اتوماتیک " استفاده کنید . 
تعمیرگاه استپ وی ، تعمیر گیربکس دنده ای ال ۹۰  ، سرویس های دوره ای ال 90 – مگان و... از خدمات این تعمیرگاه است. 
۰۹۱۹۸۸۳۳۰۸۸
www.renoautomatic.com

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: