May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اسدی جوزانی از نوسانات عجیب قیمت طلا و دلار انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۴۷۳۹
۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
0
رییس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر نوسانات قیمت را عامل اصلی بحران اقتصادی توصیف کرد و گفت: در بازاری که یک شبه قیمت سکه چندین میلیون گران و چند روز بعد ارزان می‌شود، هیچ تعریفی به غیر از هرج و مرج وجود ندارد.

شباهت اقتصاد به قمار

محمد اسدی جوزانی به تشریح نوسانات قیمت طلا و تاثیر آن بر زندگی مردم پرداخت و گفت: شاهد افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلای آب شده هستیم که باعث افزایش قیمت طلا شده، اما کمبود عرضه سکه در بازار که می‌بایست از سوی بانک مرکزی صورت بگیرد و نمی‌گیرد نیز به تشدید افزایش قیمت طلا دامن زده است.


وی با ابراز تاسف از اینکه در مدت کوتاهی قیمت طلا نوسانات زیادی را تجربه می‌کند گفت: این چه اقتصادی است که هیچ ثباتی ندارد؟ چرا دلار در مدت چند روز ۱۰ هزار تومان بالا می‌رود و پایین می‌آید؟ چه مفهومی دارد که قیمت سکه طلا در مدت کوتاهی چند میلیون تومان گران و ارزان شود؟


رییس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر با تاکید بر اینکه هیچ اقتصادی بدین اندازه متزلزل نیست گفت: کدام کشوری را سراغ دارید که این همه آشفتگی در اقتصاد داشته باشد، هیچ کس نتواند دلیل این همه آشفتگی اقتصادی را توضیح دهد و هیچ کس هم این بی ثباتی را گردن نگیرد.


وی آشفتگی‌های اقتصادی را باعث بی اعتمادی مردم به ویژه فعالان اقتصادی به مدیریت کشور دانست و گفت: مسوولان به مردم بگویند چه رفتاری داشته باشند؟ چه تضمینی می‌دهید که قیمت‌ها حداقل برای شش ماه ثابت بماند؟ آیا به غیر از این است که هیچ توجیه اقتصادی برای وضعیت کشور وجود ندارد و اقتصاد کشور بیشتر از اینکه علمی باشد به قمار شباهت دارد؟


اسدی جوزانی از جو روانی ایجاد شده در جامعه مبنی بر بی ارزش شدن روز افزون پول ملی خبر داد و گفت: بی اعتمادی مردم به ثبات اقتصادی و روند رو به رشد قیمت‌ها منجر به هجوم مردم به بازار‌ها به ویژه طلا و دلار شده که البته تاثیرات غیر مستقیم و شدیدی بر بازار و دیگر کالا‌ها می‌گذارد.

 

بیشتر بخوانید:

هجوم برای خرید سکه به منظور دادن عیدی


وی با هشدار نسبت به اینکه مردم به صورت مستمر نسبت به مدیران و مدیریت کشور بی اعتماد بشوند گفت: بانک مرکزی اعلام می‌کند به اندازه کافی طلا و دلار دارد و بخش ناچیزی از دلار در اختیار مردم است، با این وصف مردم مانده اند که دولت به اندازه کافی طلا و دلار دارد، اما به مردم نمی‌دهد تا از سر عمد گرانی به وجود بیاورد یا مدیریت ناکارآمد و ناآگاه دلیل این همه بحران است.


رییس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر از وجود عده‌ای سودجو با سرمایه‌های کلان در بازار خبر داد که تعداد زیادی سکه خارج از نیاز خریداری می‌کنند و به بازار لطمه می‌زنند و گفت: هنگامی که این افراد سودجو بسادگی قابل شناسایی هستند، به نظر می‌آید دستگاه‌های نظارتی عملکرد ضعیفی دارند که شاهد یکه تازی بازار سازان هستیم.


وی به نقش آفرینی دلالان و سرمایه داران سودجو در ایجاد التهاب و جو روانی در بازار به منظور ایجاد نوسان اشاره کرد و گفت: اینکه فقط قیمت‌ها بالا برود، هیچ دردی از زیاده خواهان درمان نمی‌کند، به همین دلیل با سرمایه‌های کلانی که دارند، بازار را ملتهب می‌کنند و، چون خودشان قیمت را تعیین می‌کنند، با معاملات کاذب و ایجاد جو روانی، از نوسانات میلیونی درامد‌های نجومی بدست می‌آورند.


اسدی جوزانی به تاثیر قیمت ارز بر بازار طلا اشاره کرد و گفت: کنترل بازار ارز و کاهش قیمت دلار اهمیت ویژه‌ای دارد و ایجاد آرامش در بازار ارز می‌تواند تا حدود زیادی آرامش را به بازار طلا و سکه بازگرداند، اما تا زمانی که دلار در کمتر از یک ماه نوسانات بزرگی را تجربه می‌کند، نباید انتظار ثبات در بازار طلا داشته باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: