May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۸۵۰
۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
0
در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تیغ اره نواری از نظر جنس، نوع دندانه و کاربرد این نوع محصولات آشنا کنیم.

هر آنچه که باید در مورد تیغ اره نواری بدانید:

از جمله یراق آلات به کار رفته در دستگاه های اره برقی، تیغ اره نواری می باشد. تیغ اره ها به شکل نوار هایی بلند هستند. جنس به کار رفته در این نوع تیغه ها از فولاد های بی متال می باشد. این تیغه ها قابلیت برش مواد فولادی و غیر فولادی را دارا می باشند. این نوع تیغه ها اصولا به صورت حلقوی تولید شده و به بازار ارائه می گردد. دو سر این نوع تیغه ها به شکل بسته می باشد و مناسب برای دستگاه های افقی بُر و عمودی بُر است.

تیغ اره نواری

تیغ اره نواری چه کاربرد هایی دارد؟

از تیغ اره نواری در صنعت های متعددی جهت برش کاری بهره می برند. بیشترین کاربرد این محصولات در حیطه ی برش مواد فلزی مشاهده می شود. به این صورت که از این نوع محصولات جهت بریدن مقاطعی نظیر : آلومینیوم، آهن، فولاد، چدن و... بهره می برند. از این نوع تیغه ها در صنعت سنگ های تزیینی جهت فرم دهی و بریدن این نوع سنگ ها نیز بهره می برند. کاربرد این نوع محصولات در صنایع چوب و فرآوری محصولات چوبی نیز مشاهده می شود. این نوع تیغ اره ها در سردخانه های گوشت برای بریدن تیکه های گوشت با استخوان نیز کارایی دارد.

انواع تیغ اره بر حسب جنس تیغه :

تیغ اره نواری را می توان بر حسب جنس، کارایی و روش تولید آن در دسته های مختلفی دسته بندی کرد. اولویت دسته بندی این محصولات بر حسب جنس و متریال های به کار رفته در آن است. به این صورت که از لحاظ جنس می توان آن ها را در سه دسته به شرح زیر دسته بندی کرد.

  • تیغ اره های بی متال
  • تیغ اره های کربن استیل
  • تیغ اره های کارباید

متریال کار شده در تیغ اره نواری بی متال از دو نوع فلز ناهمگون می باشد. به این صورت که جنس کار شده در بدنه تیغ اره ها از فولاد فنر و متریال کار شده در کنگره  های آن از فولاد تندبر ((HSS است. در نوع کارباید آن نیز از فولاد کروم دار در سطح پیکره و در کنگره ها از فولاد فنر بهره برده اند. که نتیجه ترکیب این دو نوع آلیاژ باعث بالا رفتن مقاومت این نوع از تیغ اره ها شده است. در تیغ اره هایی از نوع کربن استیل در سطح پیکره و کنگرهای تعبیه شده بر روی آن از فولاد کروم دار بهره گرفته اند. این نوع آلیاژ ها به طرز چشم گیری مقاومت تیغ اره کربن استیل را بالا می برد.

دندانه های تیغ اره ها به چه صورت است؟

تیغ اره نواری از جمله یراق آلات پیشرفته صنعتی است که جهت بریدن انواع مقاطع فلزی در اندازه های متفاوت  از آن بهره می برند. برای سهولت در برش گونه های مختلف قطعات فلزی، دندانه های تعبیه شده بر روی این تیغ اره ها باید از خصایص ویژه ای برخوردار باشند. فاصله بین هر دندانه تیغ اره بر حسب پارامتر اینچ اندازه گیری می شود. در این پارامتر تعیین شده دندانه ها به دو شکل ثابت و متغیر قرار می گیرند.

انواع تیغ اره نواری بر حسب دندانه می توان به:

  • دندانه قلابی
  • دندانه متغیر
  • دندانه معمولی
  • دندانه الماس
  • دندانه پرشی
  • دندانه موج دار اشاره نمود.

یراق آلات

نکات قابل تامل جهت انتخاب تیغ اره نواری مناسب:

در حین برگزیدن تیغ اره نواری بهتر است نکاتی را مد نظر خود قرار دهید. همان طور که می دانید ابعاد به کار رفته در دستگاه های اره نواری با یکدیگر فرق دارد. لذا باید متناسب با دستگاه مورد نظر از تیغ اره استفاده شود.‌ در این نوع تیغ اره ها به طور کلی از یک استاندارد به خصوصی در عرض آن ها استفاده می شود. طول به کار رفته در این تیغ اره ها با توجه به نیاز دستگاه تولید می شود. در زمان تهیه این گونه از محصولات توجه به پارامتر هایی نظیر جنس تیغه و فرم دندانه های آن بسیار حائز اهمیت می باشد. که در نظر گرفتن این پارامتر با توجه به نوع کاربری آن صورت می گیرد.

توجه به برخی فاکتور ها نیز جزو نکات مهم در زمان انتخاب تیغ اره نواری می باشد.‌ قرار است از این محصول جهت برش چه نوع مقطعی و با چه میزان سختی استفاده گردد. در این نوع تیغ اره ها از نظر جنس، فرم و عمق کنگره ها تنوع بسیاری مشاهده می شود. بهتر است با در نظر گرفتن کارایی آن ها اقدام به تهیه این گونه محصولات نمایید.

 نکته بعدی در حین انتخاب تیغ اره نواری توجه به سرعت دور دستگاه است. پارامتر سرعت دور دستگاه تعیین کننده نوع، جنس و ضخامت تیغه ای مورد نیاز شما خواهد بود. جنس تیغه از جمله ملاک های مهم در انتخاب این گونه محصولات محسوب می شود. به این صورت که با بیشتر شدن سرعت سیکل، دما بالاتر می رود. اگر عمل خنک کاری به موقع انجام نپذیرد، روند برش دچار مشکل خواهد شد. از دیگر عواملی که در انتخاب تیغ اره نقش به سزایی دارد میزان عمق نفوذی آن است. به این صورت که با بیشتر شدن عمق نفوذ، مقدار فشار و لرزش تیغه بیشتر خواهد بود. در نتیجه شما نیاز به تیغ اره با استقامت بالاتری دارید.

هر آنچه که باید در مورد تیغ اره نواری بدانید:

خصایص ظاهری تیغ اره ها:

 میزان کنگره های تعبیه شده در هر اینچ، تاثیر بسزایی در نوع برشی که هر تیغ اره نواری ایجاد می کند دارد. در صورتی که در هر اینچ تعداد بیشتری کنگره تعبیه شده باشد شاهد برش بهتری خواهیم بود. زمانی که تعداد کنگره های کار شده در هر اینچ از تیغ اره ها کمتر باشد، فرآیند برش نیز دشوار تر خواهد بود.

تولید تیغ اره نواری با کیفیت:

فرآیند تولید تیغ اره نواری باید با در نظر گرفتن مقیاس های فنی و مهندسی صورت پذیرد. در نهایت محصول تولید شده از نظر کیفیت دارای بالاترین درجه باشد. جهت بالا بردن توانایی برش مستمر و طول عمر این گونه محصولات در مراحل اولیه تولید ، پوشش هایی بر سطح اصلی تیغ ها تعبیه می شود. شرکت پارس خورشید علاوه بر فعالیت در زمینه ی تیغ اره های نواری در حیطه ی فرومنگنز پرکربن و جک هیدرولیکی همچنین الکترو متور نیز فعالیت دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر نسبت به هر گونه از محصولات می توانید با مشاورین و متخصصین ما در ارتباط باشید.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: