کد خبر: ۳۹۴۸۵۷
۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0

از ابتدای خلقت بشر تا به امروز، هیچ کس نتوانسته منکر نقش هنر بر تکامل او باشد. هزاران هزار سال است که انسان به لطف روح هنر جان گرفته و از طراوت آن سرزنده است. فرقی نمی‌کند موسیقی باشد یا طراحی و نقاشی؛ هر یک به نوعی در حفظ و تکامل ذهن و روح بشر نقش داشته‌اند. در هر برهه از تاریخ طولانی زندگی ما بر این کره خاکی، عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا سبک و سیاق جدیدی در نحوه شکل‌گیری آثار هنری ایجاد شود. گاه یک حادثه ‌و گاه یک تفکر عمیق و ریشه‌دار، مسبب ایجاد سبک‌های جدید در هنر و حتی شاخه‌های دیگری چون ادبیات بوده‌اند. برای مثال یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها که این روزها بیش از همیشه طرفدار پیدا کرده، طراحی سبک مینیمال است. در دیزاین لباس یا محیط خانه این عبارت را به فراوانی می‌شنوید؛ به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به طراحی دکوراسیون مینیمال و جزئیات این سبک بپردازیم‌. اگر به وادی هنر و خصوصا دیزاین محیط علاقمندید، همراه ما بمانید.

سبک مینیمالیست چیست و از کجا آغاز شد؟

همان طور که این روزها واژه مینیمال را به فراوانی می‌شنوید؛ احتمالا به کرات نیز با عبارت «زیبایی در سادگی است» مواجه شده‌اید. این عبارت ستون سبک مینیمالیست است که علاقمندان به آن، اعتقاد راسخی به این جمله دارند. سبک مینیمال بعضا با نام‌های سبک «حداقل‌گرایانه» یا «ساده‌گرایانه» نیز شناخته می‌شود و در واقع همین کلمات می‌توانند کلمه مینیمال را برایتان معنا کنند. سبک مینیمالیست در واقع به معنای استفاده از عناصر مهم و حائز اهمیت و پرهیز از پرداختن به موارد بی‌اهمیت است. طراحی سبک مینیمال، تصاویر ساده‌ای را به تصویر می‌کشد و این تصاویر می‌توانند هرچیزی باشند. از لباس و دیزاین خانه گرفته تا طراحی وب‌سایت و عناصر گرافیکی، همگی می‌توانند تحت تأثیر این سبک قرار گرفته باشند. باید بدانید که مینیمالیسم تنها یک سبک طراحی نیست؛ بلکه تفکری عمیق در پس آن نهفته است. این تفکر معتقد است که برای پرداختن به اصلی‌ترین اهداف و مهم‌ترین چیزها، باید از پرداختن به جزئیات اضافی پرهیز کرد. این مسئله می‌تواند راهنمای مسیر موفقیت نیز باشد. در طراحی سبک مینیمال غالبا از کمترین المان‌ها با بیشترین کاربرد و کارایی استفاده می‌شود. طرح‌های ساده‌ای مثل اشکال هندسی را می‌توان نمادی از سبک مینیمالیست دانست.

تاریخچه پیدایش سبک مینیمال

ظهور سبک مینیمال را می‌توان برگرفته از کشور ژاپن و رسوم آن دانست. سبک‌های به کار گرفته شده در ژاپن عمدتا ساده و شکل گرفته بر پایه معنویت و ارتباط قوی با طبیعت هستند. آن‌ها بهره‌گیری از زیبایی ذاتی اشیا را شرط زیبایی محیط می‌دانند و به همین خاطر است که به کار بردن اضافات در محیط، جلوه زیبایی ندارد. این مسئله هنوز هم در فرهنگ ژاپن صدق می‌کند. برای نخستین بار در سال 1920 از طراحی دکوراسیون مینیمال در معماری استفاده شد. پس از جنگ جهانی دوم این تفکر در آثار هنرمندان غربی و به خصوص آمریکایی در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دیده شده و به عنوان جنبشی علیه اکسپرسیونیسم انتزاعی در نظر گرفته شد.

طراحی دکوراسیون مینیمال امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع دیزاین محیط است که بر استفاده از ملزومات ضروری برای ایجاد فضایی ساده تأکید دارد. از آنجا که این سبک مقدمه‌ای برای ظهور سبک پست مدرن است، شباهت زیادی به دیزاین‌های مدرن و امروزی دارد. در هر دوی این سبک‌ها از عناصر کمتر با رنگ‌های محدود استفاده می‌شود و المان‌ها نظمی را در بی‌نظمی پیدا می‌کنند. از جمله‌ محصولاتی که از این سبک طراحی پیروی می‌کنند، می‌توان به درب فریم لس اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع درب می‌توانید به آدرس اینترنتی (www.frameless-door.com) مراجعه نمائید

اصول طراحی سبک مینیمال

طراحی سبک مینیمال در هر حوزه‌ای که باشد، اصول و قواعد یکسانی دارد که با توجه به حیطه فعالیت، تنها تغییراتی جزئی در آن‌ها ایجاد می‌شود. در طراحی دکوراسیون مینیمال نکاتی وجود دارند که با دانستن آن‌ها و به کارگیری خلاقیت و سلیقه می‌توانید دیزاین جذابی برای محیط داشته باشید. تمام این اصول بر همان جمله «زیبایی در سادگیست» استوارند. چند مورد از این نکات عبارت‌اند از:

  • تمرکز بر کارایی و عملکرد بالا در عین سادگی

  • خطوط ساده و واضح

  • استفاده درست و به‌جا از مجسمه‌ها

  • عدم استفاده از تزئینات اضافی

  • توجه به رنگ‌ها به عنوان عناصر اصلی ایجاد فضایی مطلوب و بهره‌گیری از پالت تک‌رنگ یا رنگ‌های محدود

  • استفاده صحیح از مصالحی مانند شیشه و چوب در دکور سازه

  • استفاده از فضا و نور طبیعی

  • استفاده از صنایع دستی ساده

  • طراحی داخلی ساده و اغلب با چیدمان پلان باز

در نظر گرفتن و رعایت این نکات می‌تواند به شما در طراحی دکوراسیون مینیمال، کمک شایانی بکند. كمک گرفتن از کارشناسان در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

در طراحی دکوراسیون مینیمال به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید خانه‌ای به سبک مینیمالیست داشته باشید، علاوه بر نکاتی که در قسمت قبل بیان شد، لازم است تا به چند نکته دیگر نیز توجه داشته باشید. در استفاده از هر المان در دیزاین خانه بهتر است این سوال را از خود بپرسید که آیا به کارگیری این وسیله در خانه ضروری است؟ اگر پاسخ شما خیر بود، بهتر است آن را کنار بگذارید.

  • نخستین اقدامی که باید برای طراحی دکوراسیون مینیمال انجام دهید، انتخاب یک یا چند رنگ ساده، روشن و ترجیحا خنثی است. این رنگ‌ها به دلباز شدن خانه كمک می‌کنند.

  • بافت‌ها در دیزاین مینیمال اهمیت بسیار زیادی دارند. چوب، شیشه، پارچه و مواردی از این دست چیزهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها در طراحی محیط استفاده کنید. برای مثال پارکت‌های چوبی با پنجره‌های یک‌سر شیشه در كنار پرده و مبلمانی که از پارچه‌های ساده اما زیبا انتخاب شده‌اند، منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند.

  • از آنجا که آشپزخانه پر از المان‌های مختلف است، طراحی یک آشپزخانه مینیمال تاثیر زیادی بر دیزاین خانه دارد. بهتر است کابینت‌ها را نیز به رنگ‌هایی که پیش‌تر گفته شد انتخاب کنید. استفاده از المان‌های توکار مثل لباسشویی و یخچال تو کار پیشنهاد خوبی برای طراحی سبک مینیمال است.

  • نور طبیعی در خانه به سبک مینیمالیست اهمیت زیادی دارد. باید سعی کنید حداکثر استفاده را از نور طبیعی داشته باشید.

  • استفاده از عناصر تزئینی محدود و ساده که کاربرد و کارایی نیز داشته باشند، محیط را زیباتر خواهد کرد. چند قفسه ساده با اشکال هندسی یا گلدان‌هایی ازجنس شیشه با چند شاخه برگ می‌توانند انتخاب خوبی برای این کار باشند.

  • در این سبک فضای خالی بیشتری نسبت به سایر سبک‌ها دیده می‌شود. نباید این فضای خالی را از بین ببرید.

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون مینیمال برای آن دست افرادی که به سادگی علاقه دارند، بهترین انتخاب است و در مقابل اگر علاقمند به زرق‌و‌برق و تجملات هستید، دیزاین مینیمال برایتان جذاب نخواهد بود. چنانچه می‌خواهید طراحی دکوراسیون مینیمال را در محیط اجرا کنید، بهتر است با طراحی ذهنی و مشخص کردن تک تک المان‌ها کار را پیش ببرید. در این مسیر می‌توانید از طراحان دکوراسیون داخلی نیز كمک بگیرید و فراموش نکنید که همیشه زیبایی در سادگی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: