کد خبر: ۳۹۵۰۰۶
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
یکی از از پیشران هایی که قطعا می‌تواند جزو نقاط اثر گذار روی رشد طولانی مدت در کشور ما باشد بخش مسکن است.

نقش ساخت مسکن در تحقق شعار سال/ رشد نهضت ملی قابل دفاع نیست

حمایت از افزایش تولید مسکن و عرضه مناسب آن می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار خرید و فروش مسکن و اجاره بها و کاهش فشار بر مردم در تأمین سرپناه، تشکیل خانواده و حفظ سلامت و امنیت خانوار داشته باشد.  مسکن یکی از ضروریات و وظایف بدیهی هر دولتی محسوب می‌شود که این مهم طی سال‌های اخیر بدون رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده فقط در مرحله وعده و شعار باقی می‌ماند

بازار مسکن در روزهای پایانی سال گذشته برخلاف سالیان قبل وضعیت بی‌رونقی را سپری کرد و البته دولت نیز فقط نظاره‌گر این ماجرا بود این در حالی است که مسکن در بودجه سال 1402 از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و اعتباری برای صندوق ملی مسکن اختصاص نیافته و به این ترتیب چشم انداز روشنی در این زمینه ترسیم نشده است. از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها خانه‌دار شدن را برای مردم تبدیل به رویایی دست نیافتنی در میان دغدغه‌های عینی تامین مایحتاج اولیه کرده است. دراین میان کارشناسان معتقدند تهیه مسکن برای اقشار کم درآمد از سوی دولت وظیفه‌ای است که از سوی دولتمردان فقط در حد شعار باقی مانده و فرصتی برای عملیاتی شدن نیافته است، بنابراین به گفته کارشناسان رونق ساخت و ساز، بستر مناسبی برای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید فراهم می‌کند .


مسکن یکی از ضروریات و وظایف بدیهی هر دولتی محسوب می‌شود از این رو هر دولتی در دوره حکمفرمایی خود اقدام به ارائه طرح‌های مختلفی می‌کند که البته این مهم طی سال‌های اخیر بدون رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده فقط در مرحله وعده و شعار باقی می‌ماند از این رو لازم است که برنامه‌ریزی‌های واقع‌بینانه‌تری در این زمینه اندیشیده شود تا با نگاهی به سیاست‌ها و شرایط حاکم بر جامعه در مسیر عملیاتی شدن برنامه ریزی‌های گام برداریم. او افزود: سیاست‌های موجود در کشور برای تامین مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد دارای استمرار و نگاه جامع نبوده است و از سویی حتی اقدامات در نظر گرفته شده نیز در راستای برنامه‌ها و وعده‌های داده شده حرکت نمی‌کند و در نتیجه فقط با انباشتی از وعده‌ها در این زمینه مواجه هستیم که گویی هیچکس مسئولیتی درباره تحقق آنها در کشور ندارد.

 

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نقش نهضت ملی مسکن در تحقق شعار سال، مهار تورم و رشد تولید گفت: یکی از از پیشران‌هایی که قطعاً می‌تواند جزو نقاط اثر گذار روی رشد طولانی مدت در کشور ما باشد بخش مسکن است. به دلیل اینکه بحث ارتباطات پسینی و پیشینی که در اقتصاد به وسیله مسکن ایجاد می‌شود خیلی زیاد است، می‌تواند تولیدات خیلی زیادی را به حرکت در آورد.

طغیانی بیان کرد: بخشی از آن توسط اعطای زمین‌های رایگان ملی که در اختیار دولت است و تأمین بخش دیگر در قانون جهش تولید مسکن آمده است که باید مشوق‌های برای رشد تولید مسکن در نظر گرفته شود و این مشوق‌ها به طور مداوم رصد شود و بر آن‌ها نظارت صورت بگیرد تا مردم خودشان هم در زمینه رشد و اجرایی سازی نهضت ملی مسکن ورود کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق بخشی از نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم ممکن است، گفت: اگر این دو اتفاق بیفتد یعنی هم دولت در این زمینه ورود کند و هم مردم تشویق شوند و به این عرصه وارد شوند در مجموع خیلی به رشد تولید و رشد نهضت ملی مسکن کمک می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان رشد و پیشرفت نهضت ملی مسکن در یک ساله اول خیلی قابل دفاع نبود و آمار آن هم ارائه شده است. امیدواریم در زمان باقی مانده این قانون و وعده رئیس‌جمهور محقق شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: بخشی از دلیل کند بودن و عدم تحقق این شعار عدم تأمین زمین بوده است که در یک سال اخیر اقداماتی برای آن انجام شده است، اما نگرانی فعلی ما بحث فراهم شدن خدمات مورد نیاز برای این طرح یعنی سلامت، آموزش، حمل و نقل و… است که در صورت عدم تحقق مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث تأمین مسکن فقط ساخت و ساز نیست بلکه خدمات پیرامونی آن مثل آب و گاز و سایر امکانات زیرساختی نیز در این مسئله دارای اهمیت است تاکید کرد: ما نباید یک طرحی را که قبلاً در آن تجربه داشته‌ایم مثل مسکن مهر را دوباره تکرار کنیم، ولی در زمینه ساخت و ساز امیدواریم که دولت با سرعت بیشتری در این زمینه حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره دلیل کند بودن روند الحاق زمین‌ها به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بالاخره زمانی که ما می‌خواهیم زمین دولتی و اراضی ملی را برای این طرح استفاده کنیم محدودیت‌های زیادی به وجود می‌آید اراضی ملی ممکن است در محدوده شهر و حریم شهر واقع نشده باشند و یا برای استفاده جهت اراضی مسکونی قابل استفاده نباشند به همین دلیل روند الحاق کند بوده است.

طغیانی در پایان تأکید کرد: دولت می‌تواند با نقش آفرینی یا جابجایی و یا ایجاد امکانات برای افراد صاحب زمین و یا تغییر کاربری زمین‌های مناسب‌تری را برای اجرای این طرح فراهم کند. در حال حاضر مهمترین مسئله این است که زمین مناسب در حریم شهر از اراضی ملی در خیلی از جا‌ها در اختیار نیست و اراضی موجود هم مشکلاتی دارد که باعث می‌شود در ارائه خدمات به آن‌ها به بن بست بخوریم، اما دولت در حال تلاش است تا این مشکلات را یکی پس از دیگری حل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: