May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۶۸۳
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
0

امروزه کارخانه‌های بزرگی در دنیا مشغول تولید ساندویچ پانل‌های پشم شیشه هستند که این نشان‌دهنده‌ی کیفیت و عملکرد بالای این پانل‌ها می‌باشد. این نوع پانل در صنایع مختلف محبوبیت زیادی پیدا کرده است و تقاضای بازار برای تولید این محصول در حال افزایش می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با ساندویچ پانل پشم شیشه، مزایا، کاربرد و قیمت آن بیشتر آشنا نماییم؛ لذا درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعاتی بیشتر در مورد ساندویچ پنل پشم شیشه به دست آورید توصیه می‌کنیم با ما در این مقاله همراه باشید.

ساندویچ پانل پشم شیشه: مزایا، کاربرد و قیمت آن

عایق پشم شیشه چیست؟

بهتر است قبل از اینکه درباره ساندویچ پانل پشم شیشه توضیح دهیم کمی با فوم عایق پشم شیشه آشنا شویم. پشم شیشه الیافی بسیار نازک، انعطاف‌پذیر و نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که از الیاف شیشه ساخته شده و سابقه تولید آن به ۴۰ سال پیش در ایران باز می‌گردد.

این نوع فوم کاربردی، الیافی با وزن بسیار سبک است که مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت داشته و در حفظ انرژی محیط (گرما یا سرمای داخل محیط) نقش قابل توجهی ایفا می‌نماید. علاوه بر این، فوم پشم شیشه عایق صوتی بسیار خوبی بوده و در برابر صدا به‌عنوان نوعی عایق عمل می‌کند. به همین دلیل از این نوع فوم در صنایعی مانند پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع آب و فاضلاب، ساختمان سازی بهره گرفته می‌شود.

عایق پشم شیشه

ساندویچ پانل پشم شیشه چیست؟

ساندویچ پانل‌ها با توجه به عایق بکار رفته در آن‌ها به ساندویچ پانل پلی‌یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تقسیم بندی می‌شوند. ساندویچ پانل پشم شیشه یکی از انواع پانل‌ها است که دلیل نام‌گذاری آن، جنس لایه میانی آن است. این محصول از سه بخش اصلی تشکیل شده که شامل دو لایه ورق فلزی و یک هسته عایق میانی از جنس پشم شیشه می‌باشد و در دو مدل ساندویچ پانل سقفی و دیواری تولید می‌شود.

چگالی این نوع ساندویچ پانل‌ها متوسط بوده و مهم‌ترین ویژگی پانل پشم شیشه، وزن سبک آن می‌باشد. مزایای این نوع پنل با ساندویچ پانل پلی‌یورتان یکسان بوده و همانند پنل پلی‌یورتان از رشد انواع قارچ‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. ارزان‌بودن پانل‌های پشم شیشه یکی دیگر از ویژگی‌های این مصالح پیش ساخته است.

استفاده از مصالحی چنین سبک برای ساخت سقف سازه‌ها الزامی است؛ چراکه سقف عمدتاً باری بر روی سازه ایجاد می‌کند که اگر سبک نباشد منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. پانل‌های پشم شیشه به دلیل اینکه وزن بسیار سبکی دارند و عایق عالی به حساب می‌آیند، یکی از بهترین مصالحی است که برای ساخت سقف می‌توان از آن استفاده کرد.

ساندویچ پانل پشم شیشه

مزیت‌های استفاده از ساندویچ پانل پشم شیشه

ساندویچ پنل‌های پشم شیشه با توجه به عایقی که برای ساخت آن‌ها استفاده شده است، دارای مزایای متعددی هستند که در قسمت زیر به پاره‌ای از این مزایا به‌صورت کوتاه اشاره خواهیم داشت.

  • چگالی نسبتاً پایینی دارند.

  • دارای خواص شیمایی و فیزیکی پایداری هستند.

  • از وزن سبکی برخوردارند و به همین دلیل فشار زیادی به پایه و زیر ساخت سازه وارد نمی‌کنند و این موضوع به کاهش وزن سازه کمک می‌کند.

  • عایق صوتی و رطوبتی بسیار خوبی هستند.

  • به‌عنوان عایق حرارتی و برودتی خوبی محسوب می‌شوند.

  • مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی، مواد شیمیایی دارند.

  • پانل‌های پشم شیشه تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند.

  • در برابر رشد قارچ و میکروب مقاوم بوده و محیط نامناسبی برای رشد باکتری و آلودگی‌های میکروبی هستند.

  • پانل‌های ساخته شده با عایق پشم شیشه قابلیت شست و شو داشته و از نظر بهداشتی مصالح ارزشمندی به شمار می‌روند.

  • نصب سریع و راحت پنل ساندویچی پشم شیشه باعث شده این نوع ساندویچ پانل‌ها طرفداران بی‌شماری به خود اختصاص دهند.

  • به دلیل سبک بودن مقاومت بسیار خوبی در برابر حوادثی مانند زلزله یا رانش زمین را دارند.

  • طول عمر و استحکام بالایی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارند به‌نحوی‌که می‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها برای ساخت سازه‌های مختلف بهره گرفت.

  • قابلیت جابه‌جایی و نصب مجدد را دارند.

  • این نوع ساندویچ پانل‌ها سازگاری بسیار خوبی با مصالح ساختمانی دیگر دارند.

  • افزایش طول عمر مفید ساختمان و تأسیسات یکی دیگر از مزیت‌های پانل‌های تولید شده با عایق پشم شیشه می‌باشد.

ساختار ساندویچ پانل پشم شیشه

ساندویچ پانل پشم شیشه چه معایبی دارد؟

ساندویچ پانل پشم شیشه همانند سایر محصولات در کنار مزایای بی‌شمار خود دارای معایبی نیز هست که حتما،ً هنگام استفاده از آن بایستی به آن توجه شود. عایق پشم شیشه حاوی مواد شیمایی است؛ لذا برای افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند مضر بوده و در صورت تماس پشم شیشه با پوست، خطر بروز بیماری‌هایی پوستی نیز وجود دارد.

بنابراین بهتر است هنگام کار با عایق پشم شیشه از دستکش استفاده شود. اما به‌طورکلی با توجه به اینکه این عایق مزایای زیادی دارد می‌توان از معایب ذکر شده چشم‌پوشی کرد.

کاربرد ساندویچ پانل پشم شیشه

  • ساندویچ پنل پشم شیشه همانند سایر ساندویچ پانل‌ها کاربرد گسترده‌ای دارد و برای پوشاندن سازه‌هایی مانند ساختمان‌های اداری و مسکونی، مدارس، کارگاه‌ها، کانکس‌های پیش ساخته، بیمارستان‌ها و دفاتر تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ساندویچ پانل دیواری پشم شیشه برای جلوگیری از اتلاف انرژی، نفوذ رطوبت و خاصیت عایق پذیری که دارد به‌عنوان پوشش دیوار انبارها و سوله‌ها بکار می‌روند.

  • در کنار همه مزایای ذکر شده مقاوم بودن این پانل ساندویچی در برابر ضربه را نباید نادیده گرفت. از این رو برای ساخت سالن‌های ورزشی، تیراندازی و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ساندویچ پنل پشم شیشه به دلیل اینکه عایق صوتی بسیار خوبی است، برای مکان‌هایی مانند اتاق‌های کنفرانس، سینما، استودیوها و...که نباید صدای بیرون به داخل اتاق بیاید، کاربرد گسترده‌ای دارد.

ساندویچ پانل پشم شیشه با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟

با توجه به این موضوع که عایق پشم شیشه از سایر عایق‌ها ارزان‌تر است، درصورتی‌که برای ساخت پنل ساندویچی از آن‌ها استفاده شود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به سایر ساندویچ پانل‌ها دارند. اما در مجموع باید توجه داشت که عوامل مختلفی مانند جنس پانل، کیفیت محصول، ضخامت و دانسیته ساندویچ پانل در تعیین قیمت پانل‌های پشم شیشه تأثیرگذار هستند و قیمت این مصالح پیش ساخته بسته به این عوامل متغیر خواهد بود.

با توجه به این موضوع که استفاده از ساندویچ پانل پشم شیشه سبب کاهش هزینه‌ها در بلند مدت و سود دهی مناسب را به دنبال دارد این نوع پانل را به گزینه‌ای مناسب برای خریداران تبدیل کرده است و می‌توان گفت این محصول یکی از کارآمدترین ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: