May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۷۱۱
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
0
لجستیک، فرایندی است که شامل تمامی مراحل از تولید تا توزیع محصولات به مشتریان نهایی است. این شامل خرید مواد اولیه، تولید، بسته بندی، حمل و نقل، توزیع و فروش محصولات می شود. لجستیک، به دیگر سمت زنجیره تامین، شامل مدیریت جریان مواد و محصولات از یک نقطه به نقطه دیگر

images_1682410053_64478a45ec493.jpg

لجستیک و زنجیره تامین دو عبارتی هستند که به‌احتمال فراوان بارها درباره آن‌ها شنیده‌اید؛ اما ممکن است معنی دقیق آن‌ها را ندانید. جالب است بدانید بسیاری از فرایندها و فعالیت‌های روزانه کسب‌وکارها وابستگی بسیار زیادی به لجستیک دارند. به‌طورکلی تعاریف مختلفی در مورد عبارت‌های گفته شده وجود دارد؛ اما اصلی‌ترین آن‌ها به فرایند انبارداری و حمل‌ونقل اشاره می‌کند. اگر می‌خواهید در مورد Logistics و انواع آن، اطلاعات بیشتری به دست آورید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لجستیک و زنجیره تامین چیست؟

این دو عبارت در بسیاری از مواقع به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما در واقع Logistics یکی از بخش‌های زنجیره تأمین به‌حساب می‌آید. در واقع این کلمه به معنی جابه‌جایی یک کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. باید بدانید که در طی این فرایند، دو عملیات انبارداری و حمل‌ونقل انجام می‌شود. این در حالی است که زنجیره تأمین به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌کند. هدف اصلی Logistics، فراهم‌کردن کالا برای مشتریان در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه است. برای درک بهتر فرایند لجستیک می توان این مثال را زد ؛ مسیری که یک کالا یا بار از کارخانه تا رسیدن به دست مشتری طی میکند را لجستیک می گویند از رایج ترین محصولات پلاستیکی که در این فرایند مورد استفاده قرار میگیرد و باعث بهینه شدن آن می شود، پالت های صنعتی پلاستیکی هستند که وظیفه جابجایی و حمل محصولات را در این مسیر بر عهده دارند.

شرکت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که این خدمات را به کسب‌وکارهای مختلفی ارائه می‌دهند. برخی از آن‌ها طیف گسترده‌ای از زیرساخت‌ها مثل نرم‌افزار، هواپیما، کامیون و انبار را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند و برخی دیگر به شکل تخصصی در یکی از حوزه‌های گفته شده فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به DHL،FedEx، UPS اشاره کرد.

معرفی انواع خدمات لجستیکی

روش‌های مختلفی برای ارائه خدمات لجستیک و زنجیره تامین وجود دارد. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند خودشان این کار را انجام دهند و برخی دیگر آن را به شرکتی که به شکل تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند واگذار می‌کنند. در ادامه انواع این خدمات را به شما معرفی می‌کنیم و توضیحاتی در مورد هرکدام ارائه می‌دهیم.

درونی (Inbound)

به کلیه فرایندهای انجام شده برای برقراری ارتباط بین تامین‌کننده و تولیدکننده جهت انتقال مواد خام و اجزا مختلف، Inbound Logistics گفته می‌شود. مدیریت این فرایندها به‌صورت خودکار انجام می‌شود. در نتیجه، تولیدکننده همواره مواد اولیه موردنیاز برای تولید را در اختیار خواهد داشت. به همین دلیل هیچ خطری کسب‌وکار او را تهدید نمی‌کند. در برخی از مواقع یک شرکت به طیف گسترده‌ای از مواد اولیه نیاز دارد؛ اما خودکارسازی تمام کارها تهیه آن‌ها را بسیار آسان می‌کند.

بیرونی (Outbound)

در لجستیک و زنجیره تامین بیرونی، کلیه محصولات تولید شده در یک مرحله برای انبار، مراکز توزیع، سفارش گردانی، خرده‌فروشان یا مشتریان ارسال می‌شود. در واقع از این روش برای ارسال محصولات تولید شده به مقاصد نهایی استفاده می‌شود و اگر خللی در هرکدام از فرایندها ایجاد شود کل زنجیره با مشکل تامین کالا مواجه خواهد شد.

معکوس (Reverse)

در این حالت، کالا از سمت مصرف‌کننده یا کاربر نهایی برای یکی از بخش‌های سفارش گردانی، خرده‌فروشی، تولیدکننده یا مرکز توزیع ارسال خواهد شد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که محصول ارسال شده برای کاربر عیب یا نقصی داشته که استفاده از آن را غیرممکن کرده است. در این حالت، بخشی که محصول به آن ارسال شده وظیفه دارد آن را تعمیر کرده یا با محصولی جدید جایگزین و مجدداً برای کاربر نهایی ارسال کند.

البته دلیل دیگری نیز برای این کار وجود دارد و آن پایان عمر مفید یک کالاست. در چنین حالتی اگر نیاز به دفع وجود داشته باشد برای بخش موردنظر ارسال می‌شود تا بر اساس پروتکل‌ها و استانداردهای تعیین شده، دفع آن انجام شود.

images_1682410055_64478a473029b.jpg

تولید

روشی که موجب بهبود فرایندهای تولید یک کالا در کسب‌وکارهای مختلف شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا مواد اولیه موردنیاز خود را در زمان مناسب دریافت کرده و بازدهی را افزایش دهند.

اضطراری

این روش برای زمانی طراحی شده است که یک حادثه بزرگ و ناگهانی مثل سیل یا زلزله رخ می‌دهد و مسئولان وظیفه دارند به‌سرعت نیازهای اساسی مردم را برطرف کنند.

کسب‌وکار

روشی که بیشتر در کسب‌وکارهای آنلاین از آن استفاده می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا محصولات را با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست متقاضیان برسانند.

مهم‌ترین مزایای خدمات لجستیک و زنجیره تامین

استفاده از این روش مزایای متعددی دارد و می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های کسب‌وکارهای مختلف را برطرف کند و تأثیر چشمگیری در افزایش سود آن‌ها داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مزایا اشاره ‌کرده و توضیحات مختصری در مورد هرکدام ارائه می‌کنیم.

  • شفافیت

  • کاهش سربار

  • بهبود تجربه مشتری

  • کاهش ضرر

  • پیش‌بینی‌پذیری

  • حفظ مزیت رقابتی

شفافیت

Logistics موجب شفافیت بیشتر در مراحل مختلف یک کسب‌وکار شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا مشکلات و کاستی‌های احتمالی را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسب برای بهبود را انتخاب کنند. در نتیجه این اقدامات، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و مدیران می‌توانند تقاضای یک بازار در آینده را به‌راحتی پیش‌بینی کنند.

کاهش سربار

یکی از مهم‌ترین مزایای خدمات لجستیک و زنجیره تامین، امکان نظارت بر موجودی است که به مدیران کمک می‌کند، هزینه‌های سرباری مثل حمل‌ونقل را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

بهبود تجربه مشتری

با انجام درست این کار، کسب‌وکارهای مختلف قادر به فروش چندباره به مشتری‌ها خواهند بود؛ زیرا کالاهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن به دستشان رسیده و همین امر سبب افزایش میزان رضایت و تبدیل ‌شدن آن‌ها به مشتری وفادار یک برند خواهد بود.

کاهش ضرر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مدیریت لجستیک، کاهش میزان ضرر به دلیل نظارت بر تمام مراحل انجام کار است. این کار اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید از بروز آسیب‌های احتمالی به محصول نهایی و مواد اولیه جلوگیری کنید.

images_1682410056_64478a480909d.jpg

پیش‌بینی‌پذیری

با انجام درست فرایندهای در نظر گرفته شده، شما می‌توانید پیش‌بینی دقیقی از میزان نیاز بازار داشته باشید. در نتیجه اقدامات لازم را برای جلوگیری از کمبودها و ارسال به‌موقع سفارش‌ها انجام دهید.

حفظ مزیت رقابتی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بسیاری از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند کالای موردنظر خود را از یک برند خاص تهیه کنند وجود مزیت رقابتی است. یکی از مهم‌ترین این مزیت‌ها تحویل سریع کالاست. مدیریت لجستیک و زنجیره تامین به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را بدون تأخیر به دست مشتریان رسانده و آن‌ها را ترغیب به خرید مجدد کنند.

جمع‌بندی

به‌جرئت می‌توان گفت لجستیک و زنجیره تامین یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب‌وکار است که از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی مثل کمبود موجودی مواد اولیه، ارسال با تأخیر کالای تولید شده و ... جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در این مقاله توضیحاتی جامع در مورد این مفاهیم و مزیت‌های استفاده از آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: