علی فتحی گفت: تبادل آخرین دستاوردهای و نوآوریهای علمی، تجربیات ارتقا سواحل کشور با حضور جامعه دانشگاهی و متخصصان و صنعت گران ووجامعه مهندسان مشاور در روز ۱۹ و ۲۰ فروردین در قالب برنامه دو روزه با ارائه مقالات وکارهای آموزشی برگزار میشود.
او ادامه داد: برگزاری این همایش در ۱۴ دوره گذشته بسترهای تعاملات و تبادلات بسیار زیادی بوده و ما طی این چند دهه توانسته ایم به دستاوردهای خوبی در تمامی بنادر خود برسیم به طوریکه اخیرا پهلوگیری بزرگترین کشتی ۱۸ هزار تنی را داشته ایم، همچنین با همکاری و همت متخصصان و مهندسان در تولید قطعات بنادر و شناورها به ۱۰۰ درصد بومی سازی رسیده ایم. اما در بخش تجهیزات سازمان بنادر متولی شد در نیاز سنجی ۸۵۰ قطعه و تجهیز با همکاری شرکتهای دانش بنیان باشیم.
او گفت: در حاشیه این همایش نمایشگاهی از تولید قطعات و تجهیزات بنادر برگزار و در آن از اولین قطعات ساخته شده رونمایی میشود، همچنین شناور و ساخت شناورهای ویژه داریم و توسط سازندگانی و در ادامه و هر شرکتی که ورود کند سیاستهای ما حمایت است.
معاون مهندسی سازمان بنادر گفت: مطالعات فنی و توجیه اقتصادی بندر مکران انجام شده و مرحله نهایی و مطالعات ژئوتکنیک شروع شده و مطالعات طرح جامع در مرحله کامل است و سعی ما آن است که در انتقال اراضی و در استقرار وضعیت حاکمیتی اقدامات لازم صورت گیرد و بندر مکران فاز مطالعاتی و امکان سنجی آن به صورت فاز بندی امسال آغاز میشود.
فتحی گفت: در خصوص بندر خلیج فارس هم امسال مطالعات و طرح اجرایی و مطالعاتی آن آغاز میشود
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر گفت: آمادگی همکاری با چین چه در حاشیه منطقه و چه در خارج آن هستیم و این جزو سیاستهای ما است.
او گفت: کار گروههای فنی بخشی به بنادر و بخشی به خارج برمیگردد و کارگروههای فنی تشکیل داده ایم و کشورهای دیگر این ارتباطات در حال انجام است و دیپلماسی قرارداد در مرحله نهایی است و در راستای تکمیل قراردادها هستیم.
فتحی گفت: تجهیزات ما در تمامی بنادر مستقر است و تمهیدات لازم ماده به کاری در بنادر بالای ۹۰ درصد داریم و وقفهای در جهت تامین قطعات نداریم.