May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۰۳۵
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
0

قفسه بندی سازه های فلزی، چوبی و گاها پلاستیکی است که برای چیدمان بار و کالا و وسایل مختلف استفاده میشود. این سازه ها با توجه به نوع و ساختار و جنس، از مقاومت خاصی برخوردار بوده و کاربردشان متفاوت است. در تمام انبارها تناسب جنس و میزان مقاومت و ساختار قفسه با نوع و وزن کالا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و قفسه ها بر همین اساس انتخاب و خریداری میشوند. در ادامه انواع قفسه بندی و کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع قفسه بندی انبار

قفسه بندی چیست؟

انبار یکی از مهم ترین بخش ها در هر کسب و کار است که برای چیدمان بار و کالا استفاده میشود. به دلیل تعداد زیاد بار و کالا با استفاده از قفسه بندی انبار از کف تا سقف طبقه بندی میشود. در هر طبقه و ردیف کالاهای مورد نظر قرار گرفته و در صورت لزوم شماره گذاری و کدگذاری میشوند. مهم ترین دلیل استفاده از سیستم های قفسه بندی انبار ایجاد نظم در محیط، دسترسی آسان به بار و کالا و کاهش خسارت های انبار و بهبود ایمنی است.

انواع قفسه بندی انبار

در انبارها بار و کالاهای مختلف با ابعاد و وزن های گوناگونی نگهداری میشوند. به طوریکه برخی تنها باید بر روی پالت قرار گرفته و با لیفتراک جا به جا شده و در قفسه قرار بگیرند و بعضی دیگر وزن سبکی دارند و با دست جا به جا میشوند. برای افزایش راندمان انبار قفسه ها در شکل های مختلفی طراحی و تولید میشوند تا با نوع و ابعاد و وزن کالا متناسب شوند. به همین دلیل تنوع در این سازه ها بسیار زیاد است و بر اساس فاکتورهای مختلف می توان آنها را دسته بندی کرد که عبارتند از:

قفسه بندی صنعتی

در خرید قفسه بندی انبار صنعتی یکی از نکات مهم، مقاومت بالا و قدرت تحمل وزن زیاد سازه است. قفسه های تولید شده برای این واحدها فلزی بوده و قادر به پوشش فضای زیادی از کف تا سقف انبار هستند. از کاربردی ترین انواع قفسه بندی صنعتی انبار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قفسه بندی پالت راک

در انبارهایی که کالاها دارای بسته بندی بوده و از نظر ابعاد و شکل یکسان هستند، از قفسه بندی پالت راک می توان استفاده کرد. این قفسه ها برای چیدمان بارهای پالتی کاربرد دارد و همگی فلزی بسیار مقاوم هستند. مقاومت بسیار زیاد قفسه ها باعث شده است از کف تا سقف انبار تا 16 متر قابل طبقه بندی باشد و چیدمان بار تنها با لیفتراک قابل انجام است.

پالت ها با لیفتراک حمل شده و درون سلول های این قفسه ها قرار میگیرد. عمق تونل یا سلول های این قفسه ها دارای تنوع بالایی بوده و متناسب با تعداد بار و کالای موجود در انبار تعیین می گردند. برای افزایش عمق سلول های این قفسه ها می توان دو قفسه پالت راک را از پشت به هم متصل و ظرفیت را دو برابر کرد. به این قفسه ها پالت راک دوعمقی گفته میشود.

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی درایوین

قفسه درایوین یا خودراهرو یکی از زیرمجموعه های قفسه های صنعتی است که در انبارهای دارای محدودیت در متراژ و فضا استفاده میشوند. این قفسه ها شباهت بسیار زیادی به قفسه پالت راک دارند، با این تفاوت که راهروهای جانبی در انبار حذف شده و به داخل قفسه انتقال پیدا می کنند. ساختار این قفسه ها از تونل هایی تشکیل شده است که در هر تونل پالت ها از انتها تا ابتدا چیده میشوند.

دیواره های تونل دارای قطعاتی برای نگهداری پالت است و شرایط را برای چیدمان پالت ها به صورت چند طبقه فراهم می کند. چیدمان بار در این قفسه ها نیز تنها با لیفتراک قابل انجام است و می توان انتهای تونل را برای خروج پالت از هر دو طرف قفسه بار کرد.

قفسه بندی درایوین

قفسه بندی شاتل درایوین

شاتل درایوین از دیگر قفسه های صنعتی است که در انبارهای مکانیزه کاربرد دارد. این قفسه ها همان قفسه درایوین هستند، با این تفاوت که در تونل شاتل های متحرک نصب میشود. پالت بعد از قرار گرفتن روی این شاتل ها به صورت خودکار به انتهای تونل منتقل شده و از راه دور از طریق ریموت نیز قابل کنترل هستند.

قفسه بندی کانتی لور

قفسه بندی بازویی یا کانتی لور به قفسه هایی گفته میشود که تنها برای چیدمان بارهای شاخه ای استفاده میشوند. این قفسه ها دارای بازوهای فلزی هستند که به صورت عمودی به قاب اصلی قفسه متصل میشوند. بارهای شاخه ای توسط انسان یا دستگاه حمل شده و روی بازوها قرار میگیرند. ساختار این قفسه ها به گونه ایست که دسترسی به هر بار به صورت مستقیم انجام میشود.

نوع دیگری از قفسه های بار شاخه ای، کانتی راک است. این قفسه ها بدون بازوهای فلزی طراحی شده و جلوی قفسه نیز قاب نصب میشود. دو طرف قفسه دارای محفظه باز است و بارهای شاخه ای از آن به داخل هدایت میشوند. چیدمان بار در این قفسه ها توسط انسان قابل انجام است و بیشترین کاربرد را در انبار لوله های پلاستیکی و میلگرد دارد.

قفسه بندی راهرو باریک

عرض راهروهای بین قفسه ها در انبارهای به گونه ای تنظیم میشود که لیفتراک در حین جا به جایی به سازه و کالاها برخورد نداشته باشد. با توجه به اینکه اغلب انبارها از نظر متراژ دارای محدودیت هستند، می توان با استفاده از قفسه بندی راهرو باریک عرض راهروها را کمتر کرد. این قفسه ها ساختاری کاملا مشابه با قفسه های پالت راک دارند و فقط راهروهای بین آنها عرض کمی دارد. به همین دلیل تنها با ماشین آلاتی همچون ریچتراک امکان جا به جایی بار در آنها وجود دارد.

قفسه بندی نیم طبقه مزنین

قفسه بالکن بندی یا نیم طبقه مزنین به قفسه های فلزی گفته میشود که به صورت پیش ساخته در انبار نصب میشوند. این قفسه ها برای انبارهایی کاربرد دارند که محدودیت فضا دارند و می توان در زمان کوتاه بدون نیاز به مصالح ساختمانی طبقات را در آنها اجرا کرد. از فضای زیر نیم طبقه و بالای آن می توان برای قفسه بندی و چیدمان بار استفاده کرد. همچنین می توان از این قفسه ها برای تلفیق فضای اداری با انبارداری نیز استفاده کرد.

قفسه بندی نیم طبقه مزنین

قفسه بندی بار دستی

در انبارهایی که فاقد ماشین آلاتی از قبیل لیفتراک هستند و بار وزن سبکی دارد می توان از قفسه های بار دستی استفاده کرد. از جمله قفسه های بار دستی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

قفسه بندی مشبک

در بسیاری از انبارهای خانگی و مغازه ها و کارگاه های کوچک از قفسه پیچ و مهره ای یا مشبک استفاده میشود. این قفسه ها از کفی و پانل های فلزی و نبشی های سوراخ دار تشکیل شده اند که با اتصالات گالوانیزه به هم وصل میشوند. با استفاده از پیچ و مهره ها و نبشی های سوراخ دار می توان طبقات قفسه ها را به هم متصل و ارتفاع آنها را تنظیم کرد.

قفسه های مشبک دارای بدنه تمام فلزی هستند و نم و رطوبت و مواد شوینده و خورنده باعث پوسیدگی و خوردگی آنها نخواهد شد. این قفسه ها از نظر عرض و عمق دارای تنوع بالایی بوده و ارتفاع آنها نیز متناسب با ابعاد کالا قابل تنظیم است.

قفسه بندی پانل راک

قفسه بندی راک کفپوشدار سبک و سنگین از قفسه های صنعتی به شمار می رود که برای چیدمان بارهای سبک و متوسط کاربرد دارد. این قفسه ها فضای انبار را به طبقات مختلف تقسیم بندی نموده و نیروهای انسانی در آنها تردد دارند. برای افزایش مقاومت طبقات و تردد آسان بین طبقات پله در نظر گرفته شده است.

این قفسه ها در هر طبقه دارای حفاظ های فلزی بسیار مقاوم هستند و از ریزش بار و کالا به پایین جلوگیری می کنند. به قفسه های کفپوشدار سبک اصطلاحا لانگ اسپین و به راک کفپوشدار سنگین پانل راک گفته میشود.

قفسه بندی متحرک

قفسه های متحرک گروه دیگری از قفسه های انبار هستند که برای بایگانی ادارات و سازمان ها استفاده میشود. این قفسه ها دارای انوع مختلفی بوده و رایج ترین آنها قفسه بایگانی است. این قفسه دارای کاور فلزی بوده و درون کمد از چندین طبقه برای چیدمان اسناد استفاده میشود. با چرخاندن فرمان می توان به ردیف مورد نظر از این قفسه ها دسترسی پیدا کرد و فضای بسیار کمی اشغال می کنند.

تولید و ساخت قفسه بندی انبار

بهین انبار یکی از تولیدکنندگان قدیمی و حرفه ای قفسه بندی انبار در مدل های متنوع با بهترین متریال فلزی است. این قفسه ها به صورت سفارشی و در تیراژ بالا و جزئی قابل تولید بوده و به سراسر ایران ارسال میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید نام بهین انبار آرا را در اینترنت جستجو و یا با شماره تلفن 02634090924 تماس بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: