تاریخچه احداث این جاده به سال ۱۳۵۵ و همزمان با ایجاد سازمان پیشآهنگی در دوران پهلوی دوم یا اردوگاه شهید رجایی فعلی بازمیگردد.
هرچند این جاده شهروندان و گردشگران را به مقصد سرسبزی و نشاط میرساند، اما متأسفانه با افزایش عبور و مرور خودروها طی سالهای گذشته، میزان تصادفات و واژگونی خودروها در این محور سبب شده جمعی از شهروندان جان خود را از دست بدهند تا جایی که به گفته رئیس پلیس راه نیشابور پارسال ۱۱۲ نفر از همشهریان در طول این محور بر اثر سوانح رانندگی مجروح شدند و سه نفر جان باختهاند.
معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان نیشابور به ایسنا گفت: از سال ۱۳۵۵ تا اواخر دهه ۷۰ شمسی در وسط محور باغرود گودال و کانالی به صورت طولی قرار داشت که مسیر رفت و برگشت در ۲ طرف این کانال بود.
محمود گیاهی با بیان اینکه هرچند آن زمان جاده خاکی بود، اما اواخر دهه ۷۰ مجموعه دستگاههای متولی شهرستان تصمیم بر تامین روشنایی و بهسازی این مسیر گردشگری گرفتند، افزود: همان زمان مصوب شد گودال میانی با خاک پر و آیلندی در میانه این محور برای استفاده شهروندان پیاده یا دوچرخهسوار ایجاد شود.
وی ادامه داد: آن زمان با همکاری نیروگاه سیکل ترکیبی روشنایی این مسیر در سه کیلومتر آغازین آن تامین شد، اما از آن زمان تاکنون اقدامی برای روشنایی ادامه مسیر انجام نشده است.
معاون عمرانی فرمانداری نیشابور با اشاره به اینکه تعداد زیادی از روستاها و مناطق هدف گردشگری شهرستان مانند رود، دربهشت، برفریز، بشرآباد، غار، فرخک، بوژان و اردوگاه کشوری شهید رجایی با مساحت بیش از ۱۰۰۰ هکتار در طول و انتهای این مسیر قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر این محور ترافیکی تبدیل به یکی از محورهای حادثهخیز شده است.
وی گفت: هرچند این محور در حریم شهر نیشابور واقع شده و جزو جادههای فرعی بهشمار میآید، اما شهروندان در مناسبتهای خاص مثل تعطیلات آخر هفته، چهارشنبهسوری و سیزدهبدر از این محور گردشگری استقبال بسیار زیادی دارند.
گیاهی افزود: این استقبال موجب شده شهرداری برای بهسازی، فضای سبز و مباحث ایمنی در سه کیلومتر آغازین مسیر اقداماتی را در دورههای مختلف انجام دهد.
وی با بیان اینکه با ایجاد آیلند میانی جاده باغرود، ورزشکاران و همشهریان استقبال خوبی برای دوچرخهسواری و پیادهروی داشتهاند، گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که با افزایش عبور و مرور خودروها در سالهای اخیر به وجود آمده واژگونی خودروها به درون آیلند و برخورد با شهروندان بوده که گاهی باعث مرگ افراد پیاده شده است.
عضو شورای ترافیک شهرستان اظهار کرد: با توجه به تغییر ساختارها و استقبال همشهریان از سه کیلومتر نخست جاده باغرود، شهرداری نیشابور در حوادث ترافیکی مرتبط با آیلند میانی مسئول است.
وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته بارها در شورای ترافیک مصوب کردهایم که در کنارههای آیلند دیوارههای سنگی یا جداول کلهقندی با ارتفاع ۶۰ سانتیمتر ایجاد شود تا در اثر واژگونی، خودروها وارد آیلند نشوند و امنیت جانی شهروندان حفظ شود، اما اقدامی صورت نگرفته است.
معاون عمرانی فرمانداری نیشابور گفت: عبور عرضی اشخاص پیاده برای ورود به آیلند میانی از دیگر مشکلاتی است که در محور باغرود با آن مواجهایم.
وی تصریح کرد: هرچند برای رفع این معضل و قطع تردد عرضی عابران پیاده در شورای ترافیک شهرستان مصوبه شد که شهرداری اقدام به نردهکشی در طول مسیر کند، اما متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته شهرداری اقدام مؤثری در این خصوص نداشته و میگویند این مسیر ارتباطی با شهرداری ندارد و باید راهداری اقدام به ایمنسازی کند.
گیاهی در ادامه با انتقاد از اینکه محور باغرود از کیلومتر سه تا انتهای مسیر فاقد روشنایی است و از سویی اداره راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به شورای ترافیک اولویت را با جادههای اصلی اعلام نموده و باغرود محور فرعی محسوب میشود، افزود: بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جادهای، بودجه لازم را برای افزایش ایمنی و روشنایی مسیر ندارند.
وی یادآور شد: بر اساس قانون ۸۰ درصد عوارض دریافتی از حریم شهرها باید توسط فرمانداری آن شهرستان تعیین تکلیف و توسط شهرداری اجرا شود.
وی افزود: هرچند در طول مسیر جاده باغرود رستورانها، کافهها، قهوهخانهها، ویلاها، صنایع و اماکن گردشگری مختلفی علاوه بر منازل مسکونی روستایی واقع شدهاند که هر کدام عوارض مربوط به خود را میپردازند، اما تا امروز قانون ۸۰ درصدی عوارض توسط شهرداری به رغم آنکه بارها از فرمانداری ابلاغ شده آیلند میانی ایمنسازی شود، اقدامی صورت نگرفته است.
گیاهی گفت: فرمانداری و کمیته انطباق بودجه ۱۴۰۲ شهرداری نیشابور را به دلیل عدم پیشبینی ردیف بودجه برای ایمنسازی باغرود، رد کرده است.
معاون فرماندار بیان کرد: تاکنون معاون راهداری وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان وزارتخانه از این محور بازدید کردهاند، اما محدودیتهای اعتباری مالی دلیل عدم اقدام راهداری برای ایمنسازی مسیر است.