April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان بر افزایش دستمزد مطابق قانون تاکید کرد
کد خبر: ۳۹۶۴۳۷
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان افزایش دستمزد را غیر قانونی توصیف کرد و شکایت به دیوان عدالت اداری را حق قانونی کارگران دانست.

توسل به دیوان عدالت برای گرفتن دستمزد قانونی

چنگیز اصلانی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با انتقاد از بی توجهی دولت به اجرای قانون هنگام افزایش دستمزد ۱۴۰۲ در شورای عالی کار گفت: حاکمیت بر اساس قانون اساسی این حق را به تمامی آحاد مردم داده که اگر خواسته‌ای دارند، آن را از مجاری قانونی پیگیری کنند و اکنون که دستمزد ۱۴۰۲ با هیچ یک از بند‌های ماده ۴۱ قانون کار همخوانی ندارد، این حق برای کارگران و بازنشستگان محفوظ است که به مبادی قانونی مراجعه و نسبت به این قانون گریزی اعتراض کنند.


وی با اعلام اینکه اکنون خانه کارگر شکایت خود را در خصوص غیرقانونی بودن مصوبه افزایش دستمزد به دیوان عدالت اداری تسلیم کرده گفت: اگر سر سوزنی احتمال می‌دادیم که مصوبه شورای عالی کار قانونی است، هرگز به دیوان عدالت اداری متوسل نمی‌شدیم.


دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اعلام اینکه از ابتدای انقلاب افزایش دستمزد با چالش جدی روبرو بوده گفت: در هشت سال دوران دفاع مقدس برای آنکه تحت فشار‌های شدید جنگ بودیم، در یک اقدام انقلابی از سوی کارگران، دستمزد مطابق تورم روز افزایش نیافت و همین باعث شد که فاصله دستمزد و معیشت به شدت افزایش یابد.


وی با اعلام اینکه بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار نحوه افزایش دستمزد را مشخص می‌کند گفت: قانون کار، شورای عالی سه جانبه‌ای را تحت عنوان شورای عالی کار تعیین کرده تا نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت پس از بررسی تورم سالانه و سبد معیشت، میزان افزایش دستمزد را تعیین کنند، اما متاسفانه این قانون هرگز اجرایی نشده است.


اصلانی در خصوص افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: کارکنان کشوری و لشکری به اشکال مختلف دریافتی‌های قابل توجهی دارند و شرایط کاری آنان شامل گروه، طبقه و رتبه می‌شود، که با در نظر گرفتن هر یک از آنها، دریافتی کارمندان دولت با کارگران فاصله زیادی دارد.


وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش قانون کار فعالیت می‌کنند گفت: حدود ۱۸ میلیون نفر در بخش‌های تولیدی و خدماتی در قالب رویکرد کارگر و کارفرما مشغول به کار هستند که گروه بزرگی را تشکیل می‌دهند.


دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با تاکید بر اینکه قرار نیست ۱۸ میلیون جمعیت کشور برای گرفتن مزد بر اساس قانون کار التماس کنند گفت: این روال مسخره‌ای است که کارگران هر سال برای آنکه دستمزد قانونی بگیرند تا سفره هایشان خالی نباشد و شرمنده خانواده نشوند، ناچار باشند به کارفرمایان تماس کنند.


وی با تاکید بر اینکه هر کس کار می‌کند باید متناسب با کاری که انجام می‌دهد مزد واقعی بگیرد گفت: از یک سو از نیروی کار انتظار دارند که صادقانه و با تمام توان کار کند و سوی دیگر برای پرداخت حقوق و دستمزد اشکالات بسیاری برای او رقم می‌زنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: