April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۷۰۶
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
0
قیمت طلا با افزایش ارزش دلار کاهش یافت و سرمایه‌گذاران برروی نشست‌های مهم سیاست‌گذاری بانک مرکزی در این هفته با توقف احتمالی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا تمرکز کردند.

قیمت طلای جهانی سقوط کرد

این روز‌ها همه درحال بررسی قیمت طلا، دلار، سکه و ... هستند به طوری که روزانه و لحظه‌ای در حال مشاهده این موضوعات و بررسی روند کاهشی و افزایش قیمت این محصولات و پارامتر‌ها هستند از این رو ما سعی کردیم با توجه به اطلاعات بدست آمده از طریق نظرات کارشناسان محترم با عنوان پیش بینی قیمت طلا، پیش بینی قیمت سکه را در سال ۱۴۰۲ را داشته باشیم. 

از طرفی باید گفت، متاسفانه قدرت پیش بینی و پیش گویی سال ۱۴۰۲ مقوله‌ای نیست که به راحتی بشود انجام داد؛ همین پیش بینی طلا، دلار و ... هم ۱۰۰% نیست و نمی‌توان گفت جزو پیش گویی سال ۱۴۰۲ است، ولی می‌توان با همین موارد تا حدودی سال ۱۴۰۲ را پیش گویی کرد.


در پایان معاملات روز گذشته ریزش قیمت سکه بیشتر شد و با کاهش میلیونی در قطعات امامی و بهار آزادی به کار خود پایان داد. این کاهش قیمت سکه بهار آزادی را در آستانه ورود به کانال ۲۳ میلیونی قرار داد و سکه‌های کم‌وزن نیز در کف کانال‌های قیمتی قرار گرفتند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت طلا و سکه به سمت ارزندگی و نقاط تعادلی خود در حال حرکت است و این حباب سکه است که در حال تخلیه شدن است. با این وجود قیمت حباب سکه در پایان معاملات روز گذشته در برخی قطعات افزایش محدودی داشت.

دیروز اخبار مربوط به برخی اظهارات سیاسی درباره توافق هسته‌ای، به سرعت  بازار طلا و سکه را متاثر ساخت و هر مثقال طلا را در کانال ۹ میلیون تومانی قرار داد.

به این ترتیب، گمانه‌زنی‌ها درباره توافقات برداشت مثبت بازار ارز را در پی داشت و سیگنال کاهش قیمت را به معامله‌گران داد؛ متعاقب ریزش قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز کاهش قابل توجهی داشت.

بیش از یک هفته است که  بازار طلا و سکه در رکود قرار دارد و معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا شفافیت اوضاع و درج اخبار موثق درباره توافقات برجام دست از معامله بردارند.


سکه‌های سبک در آستانه تغییر کانال

دیروز یکشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با کاهش یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومانی، با رقم ۲۷ میلیون و۲۹۲ هزار تومان در بازار معامله شد. روز گذشته سکه بهار با کاهش بیش از یک میلیون تومانی، با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان عرضه شد.

نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش ۵۰۰ هزار تومانی داشتند. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون تومان و ۱۰ میلیون تومان مبادله شدند.

روز گذشته سهم سکه گرمی از کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومان بود و کمترین کاهش قیمت را در خانواده سکه‌ها داشت. این قطعه با رقم ۶ میلیون تومان مبادله شد.

همراهی ضعیف حباب سکه با کاهش قیمت 

دیروز قیمت حباب سکه بهار و نیم‌سکه برخلاف روند کاهشی حباب سایر قطعات سکه به ترتیب افزایش ۸۶ و ۴۳ هزار تومانی داشت. روز گذشته روند کاهشی حباب سایر قطعات سکه نیز چندان قابل توجه نبود. بیشترین افت حباب ۲۲۹ هزار تومان و مربوط به ربع سکه بود.

روز گذشته قیمت طلا نیز کاهش قابل توجهی داشت. هر مثقال طلا ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد. این مقدار طلا از ۲۴ اسفندماه سال گذشته در کانال ۱۰ و ۱۱ میلیون تومانی قرار داشت. هر مثقال طلا دیروز با قیمت ۹ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۷۱ هزار تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۲۴۷ هزار تومان مبادله شد

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۴.۹ درصد کاهش به ۱۹۵۵ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱۹۵۶ دلار و ۸۰ سنت رسید.

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در سیتی ایندکس گفت: انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره خود را حفظ کند.

قیمت طلا برای هفته منتهی به جمعه ۰.۷ درصد افزایش یافت که با جهش بیش از یک درصدی روز پنجشنبه پس از افزایش تقاضای هفتگی بیکاری در ایالات‌متحده همراه بود. با این حال، شاخص دلار ثابت ماند و باعث شد که شمش برای خریداران خارجی جذابیت کمتری داشته باشد.

انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده و شاخص قیمت تولید کننده به ترتیب در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران است، زیرا این آمار می‌تواند انتظارات نرخ را تغییر دهد.

قرارداد‌های آتی صندوق فدرال رزرو ۷۱.۲ درصد احتمال دارد که بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره خود را در محدوده ۵ درصد تا ۵.۲۵ درصد در جلسه دوروزه خود در روز چهارشنبه حفظ کند. نرخ‌های پایین‌تر جذابیت دارایی با بازده صفر را افزایش می‌دهد.

سیمپسون اظهار کرد به نظر نمی‌رسد که شمش برای خروج از محدوده ۱۹۳۵ تا ۱۹۸۵ دلار عجله‌ای داشته باشد. تقاضای خرده‌فروشی طلا در مصرف‌کنندگان اصلی چین و هند در هفته گذشته کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن ۰.۳۱ درصد کاهش یافت و از ۹۳۴.۶۵ تن در روز پنجشنبه به ۹۳۱.۷۶ تن در روز جمعه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۴.۱۰۷ دلار رسید و پلاتین ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰۰ دلار و ۴۸ سنت رسید. پالادیوم پس از رسیدن به کمترین میزان خود از ماه می ۲۰۱۹ در روز جمعه، ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۳ دلار و ۷۷ سنت رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: