April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۹۸۳۴۰
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
ضرغامی در نشست با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: یکی از موضوعات مهم ما در استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید حوزه کاوش است.

استفاده از فناوری‌های نوین در مرمت و کاوش اهمیت بالایی دارد

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعدازظهر امروز یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ در نشست با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که در محل این وزارتخانه و با حضور معاونان و مدیران دو دستگاه برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این‌گونه نشست‌ها نتایج خوبی برای فعالان و هنرمندان صنعت گردشگری و صنایع‌دستی به همراه داشته باشد.

او افزود: یکی از موضوعات مهم ما در استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید حوزه کاوش است. نوع تست‌های ما برای کاوش موضوع بسیار مهمی است که گاهی ممکن است آسیب زننده باشد، اما با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان کار‌های مهمی را انجام داد، حتی در مرمت نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ضرغامی ادامه داد: این حوزه از آن حوزه‌هایی بوده که بسیار بکر است و می‌تواند کارآیی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد. وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند و با امضای یک تفاهم‌نامه موثر همکاری‌های خود را ادامه دهند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوعات مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی داریم که یکی از آن‌ها روایتگری است و با توجه به اهمیت روایتگری تمایل وقصد داریم در این حوزه از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: در حوزه میراث‌فرهنگی ایران به‌عنوان یک کشور متمدن شناخته می‌شود که سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت را در خود ثبت کرده است.

او افزود: ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا در ثبت آثار جهانی اعم از ملموس و ناملموس هستیم. خوشبختانه سال گذشته موفق به یک رتبه صعود در ثبت جهانی آثار میراث ناملموس شدیم.

دارابی در ادامه صحبت‌های خود افزود: ما مرجعیت موزه‌داری کشور را داریم و موزه‌های متعددی تحت نظارت این وزارتخانه هستند، ضمن این که ۱۵۰ پایگاه میراث‌فرهنگی و ۳۰ بنای و محوطه شاخص مثل حافظیه داریم.

دارابی گفت: باید از فناوری‌های نوین در روایتگری استفاده کنیم. یکی از مهمترین موضوعات استفاده از هوش مصنوعی در موضوعات مختلف حوزه میراث‌فرهنگی است. علاوه بر مفاخر بزرگ که در ایران دفن هستند، ۳۰ نفر از مفاخر ما در سایر کشور‌ها دفن هستند که برخی از کشور‌ها به دنبال مصادره آن‌ها هستند از این رو باید از فناوری‌های نوین برای معرفی بیشتر مفاخر استفاده کرد. ایجاد پارک‌های علم و فناوری در حوزه باستان‌شناسی، مرمت و موزه داری از جمله موضوعات همکاری‌های مشترک معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند باشد.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در ایت جلسه با اشاره به اهمیت حوزه فناوری‌های نوین در حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: کاربرد علم و فناوری در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار گسترده است و باید از ظرفیت جوان‌های خلاق، خوش‌فکر و خوش ایده در استارتاپ‌ها و گروه‌های خلاق و پارک‌های فناوری استفاده شود.

او با بیان اینکه در تفهیم موضوع میراث‌فرهنگی به مردم عقب هستیم، افزود: فناوری‌های نوین حوزه‌ای است که می‌تواند این خلا را پر کند و به آن شتاب دهد.

معاون گردشگری کشور گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت تولید محتوا و معرفی جاذبه‌های گردشگری به خارجی‌ها خصوصا کشور‌های اروپایی است که به طور حتم استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین اهمیت بسیار زیادی دارد، خوشبختانه در این حوزه در استان‌ها، استعداد‌های زیادی وجود دارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر امیدآفرینی، یکی از موضوعاتی که می‌توان به آن توجه کرد استفاده از این ظرفیت‌ها و استعدادهاست.

او افزود: ما در حوزه تولید محتوا مشکلی نداریم، اما برای انتشار آن‌ها مشکلاتی داریم، از این رو از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقاضا دارن در این باره نیز به ما کمک کنند.
شالبافیان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت تولید محتوا و معرفی جاذبه‌های گردشگری به خارجی‌ها خصوصا کشور‌های اروپایی است که به طور حتم استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

معاصرسازی صنایع‌دستی با اتصال به خانه‌های خلاق/ ماموریت‌های معاونت علمی ارتباط تنگاتنگی با صنایع‌دستی دارد/ رصدخانه صنایع خلاق راه‌اندازی شود

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور با بیان اینکه ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارتباط تنگاتنگی با حوزه صنایع‌دستی دارد، معاصرسازی صنایع‌دستی با اتصال به خانه‌های خلاق را اقدامی عملی دانست.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور در نشست مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه صنایع‌دستی صنعتی برخواسته از هوش و سلیقه تاریخی ماست، افزود: همکاری‌های نزدیک و جلسات پیوسته در مرکز پژوهشکده دانش‌های بنیادی داشتیم. همچنین در طرح اقتصاد فرهنگ بر این اعتقاد هستیم که صنایع‌دستی تمامی ابعاد سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌دستی ایران و اقلیم‌ها و حوزه‌های مختلفی را که در بر می‌گیرد، بیان کرد: اتصال دانش به توسعه که وظیفه اصلی معاونت علمی و فناوری است در صنایع‌دستی یک اقتصاد هویت بنیان را دنبال می‌کند و تضمین‌کننده تاب‌آوری است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی با بیان اینکه در جلسات متعدد با آقای حسنلو توجه کارشناسان کسب و کار به صنایع‌دستی جلب شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی با رویکرد سنتی و برخواسته از ذوق هنری تولید می‌شده خانه‌های خلاق و رویکرد دانش‌بنیان می‌تواند به معاصرسازی صنایع‌دستی کمک کند.

جلالی بیان کرد: اگر طراحی توسعه را در مثلث محصول، مشتری و سازمان طبقه بندی کنیم صنایع‌دستی ارتباطات تنگاتنگی با ماموریت‌های معاونت فناوری دارد. باتوجه به اینکه در سه خانه خلاق با معاونت علمی و فناوری همکاری داریم با اتصال به خانه‌های خلاق می‌توانیم موجب افزایش دوام تولیدات را براساس توسعه پایدار، تاب‌آوری و پابرجا سازی داشته باشیم.

او به امضای تفاهمنامه با انجمن بومگردی و استفاده از این ظرفیت برای تبدیل به خانه‌های خلاق صنایع‌دستی همچنین برگزاری رویداد‌های خلاقانه اشاره کرد و افزود: با این روش می‌توان صنایع فرهنگی نرم مدنظر شما با تابعیت‌محوری اجرایی شود.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در پایان راه‌اندازی رصدخانه صنایع خلاق را به‌منظور رصد، آمایش سرزمین و آینده‌نگری پیشنهاد کرد.

آمادگی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای پرداخت هزینه‌های مرمت

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار کرد: خوشبختانه امروز فرصتی فراهم شد تا جلسه‌ای با حضور مهندس ضرغامی برگزار کنیم. شخصا علاقه قلبی به مهندس ضرغامی دارم و او یکی از موفق‌ترین وزرای دولت است، معتقدم کار‌های دولتی فشرده و سخت است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: تمرکز اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر روی فعالیت‌ها و ماموریت‌هایشان است. امید دارم این جلسه نتایج پرباری را به دنبال خواهد داشت..

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اضافه کرد: من علاقه شخصی به حوزه گردشگری دارم. میراث‌فرهنگی و گردشگری از قدمت دیرینه‌ای برخوردارست.

او تصریح کرد: هر کشوری که اقتصادش به فناوری‌های جدید متصل شود می‌تواند محصولات جذاب‌تری تولید کند، بنابراین دولت‌ها به دنبال این هستند که فناوری‌ها و تکنولوژی را وارد صنایع و اقتصاد کنند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید رفته رفته به حوزه گردشگری اضافه شد، این در حالی است که صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگ از قدیم وجود داشته و اکنون با فناوری‌های جدید آمیخته شده است، از این رو اعتقاد داریم همکاری‌های مشترک حوزه علمی و فناوری با این سه حوزه، بکر و دارای ظرفیت‌ها بسیار زیاد است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تأکید کرد: علاقه‌مندم با با این وزارتخانه همکاری کنم، اعتقاد دارم کار‌های بزرگی را می‌توان با این وزارتخانه انجام داد؛ که تمام امکانات و ظرفیت‌های ما در اختیار توسعه ماموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی یادآورشد: هرجایی که فناوری باعث شکوفایی این سه حوزه شود ما آن را حوزه خلاق می‌دانیم و اعتبارات بسیار خوبی نیز برای این کار در نظر گرفته‌ایم. اعتقاد داریم در این وزارتخانه اتفاقات بسیار خوبی روی خواهد داد از این رو باید یک تفاهم‌نامه بسیار خوب نیز در این باره باید بنویسیم.

او گفت: مسائل و فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد باید شناسایی و از آن‌ها استفاده شود. حوزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ما اهمیت زیادی دارد و آمادگی کامل را برای همکاری در این حوزه با وزارت میراث‌فرهنگی داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: در سطح شهر بنا‌های تاریخی زیادی وجود دارد که بعد از مرمت تغییر کاربری دادند، آمادگی کامل داریم تا هزینه مرمت این بنا‌های تاریخی را با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی پرداخت کنیم تا ضمن حفظ این بنا‌های تاریخی، تبدیل به مرکز نوآوری و خلاق شود.

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: بسیار خوش‌بینم و اعتقاد دارم این حوزه بکر و خلاق یک چاه ثروت است که باید در تامین منافع کشور از آن استفاده کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: