کد خبر: ۳۹۸۶۰۸
۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
0

سیستم های اطفا حریق یکی از روش های مطمئن برای کاهش خسارت در هنگام حریق هستند. این سیستم ها معمولا به صورت اتوماتیک کار می کنند و برای عملکرد نیازی به حضور اپراتور ندارند. به همین دلیل نیز در هر ساعت از شبنه روز می توانند از تجهیزات و اماکن محافظت کنند. به همین دلیل نیز پیشنهاد شرکت برسام سورین کارا این است که برای افزایش ایمنی و کاهش زیان در هنگام آتش سوزی حتما از سیستم های اعلام و اطفا حریق استفاده کنید.

انواع سیتم های اطفا حریق را بشناسیم

چرا به سیستم اطفا حریق نیاز داریم؟

همانطور که می دانید حریق در فضاهای مختلف می تواند خسارت های جبران ناپذیر بسیار زیادی به وجود بیاورد. حریق در منزل، شرکت ها و محیط هایی که افراد حضور دارند، می تواند علاوه بر خسارت مالی باعث از دست رفتن جان افراد شود. به همین دلیل لازم است تا از تجهیزاتی استفاده شود تا ریسک بروز حریق را کاهش دهند. هم چنین سیستم اطفا حریق مناسب می تواند خسارات ناشی از حریق را بعد از وقوع آن به شدت کاهش دهد.

در یک فضای دارای سیستم اعلام حریق هوشمند، خطر در ثانیه های اولیه شناسایی می شود و آتش نشانان می توانند در کسری از ثانیه به محل رسیده و حریق را کنترل نمایند. هم چنین یک سیستم اعلام حریق در تمام ساعات شبانه روز محیط خطر را پایش می کند و دیگر نیازی به حضور افراد نیست.

هم چنین در صورتی که در محیط سیستم اطفا حریق مناسب نصب شده باشد، حریق در لحظات اولیه کنترل و خاموش می شود. این موضوع باعث می شود تا حریق به قسمت های دیگر نفوذ نکند و شدت خسارت به میزان زیادی کاهش پیدا کند. اکثر مشکلات و حریق های وسیع نیز به دلیل عدم پیشگیری در لحظات اولیه است. در واقع با گذشت زمان، کنترل حریق کار سختی می شود و خسارت نیز به صورت تصاعدی افزایش می یاید. به همین دلیل بهتر است طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق به درستی و بر اساس استاندارد NFPA صورت پذیرد.

انواع سیتم های اطفا حریق را بشناسیم

انواع سیستم های اطفا حریق

این سیستم‌ها در یک دسته بندی کلی با توجه به نوع کاربری خود، به دو دسته‌ی اطفاء دستی و خودکار تقسیم می‌شوند. اطفاء حریق دستی توسط کاربران ساختمان، آتش‌نشانان و افراد متخصص و اطفاء خودکار بدون دخالت هیچ نیروی انسانی انجام می‌شود.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک می‌تواند تحت نظارت یک کنترل پنل و یا به صورت کاملا خودکار عمل کند. کنترل پنل، بیشتر در مواردی که نیاز به ارتباط و صدور فرامین به سیستم‌های اطفاء حریق مورد نیاز باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسته‌بندی انواع سیستم‌ اطفا حریق به این سطح ختم نمی‌شود و از آنجا که هیچ گونه سیستم اطفاء حریقی وجود ندارد که بتواند در تمامی رده‌های آتش‌سوزی قابل استفاده باشد این سیستم‌ها براساس حریقی که خاموش می‌کنند و براساس ماده‌ای که برای اطفاء حریق استفاده می‌کنند به دسته‌های اطفا حریق آبی، اطفا حریق گازی، اطفا حریق فوم، اطفا حریق پودر و ... تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع سیتم های اطفا حریق را بشناسیم

سیستم اطفا حریق گازی (Gas extinguishing system)

در این سیستم ها از یک گاز عامل برای اطفا حریق استفاده می شود. این گاز معمولا غلظت اکسیژن در محیط را کاهش می دهدو باعث اطفا حریق می شود. در مدل های پیشرفته تر این سیستم ها مانند سیستم FM200 گاز عامل باعث اختلال زنجیره واکنش حریق می شود.

سیستم اطفا حریق آبی (Water extinguishing system)

در این سیستم ها از آب برای خاموش کردن و کنترل آتش استفاده می شود. آب به دلیل قدرت خنک کنندگی بسیار بالا، یک ماده موثر برای خاموش کردن انواع حریق های مواد جامد و سوختنی محسوب می شود. دو مدل سیستم اسپرینکلر و اسپری نازل دو سیستم پرطرفدار جز این دسته از سیستم های اطفا حریق هستند.

سیستم اطفا حریق فوم (Foam extinguishing system)

فوم اطفا حریق یک ماده افزودنی است که به جریان آب اضافه می شود و باعث افزایش قدرت خاموش کنندگی آب می شود. فوم اطفا حریق به صورت محلول در جریان آب استفاده می شود و با اضافه شدن هوا به آن، به صورت کف در می آید. فوم اطفا حریق به دلیل ایجاد یک لایه روی ماده سوختنی، مانع نفوذ هوا به آن می شود.

سیسستم اطفا حریق فوق برای خاموش کردن انواع مواد سوختنی یک ماده بسیار کارامد می باشد.

انواع سیتم های اطفا حریق را بشناسیم

سیستم اطفا حریق پودری (Dry powder extinguishing system)

یکی از قدیمی ترین سیستم های اطفا حریق، سیستم اطفا حریق پودر می باشد. در این سیستم ها پودر با گاز به سمت محل حریق هدایت می شود و ضمن ایجاد اختلال در زنجیره واکنش حریق، باعث خاموش شدن آن نیز می شود. پودر های اطفا حریق در کلاس ها و دسته بندی های مختلف قرار می گیرند.

همانطور که مشاهده کردید سیستم های بسیار متفاوتی از اطفا حریق در دنیا وجود دارند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند. در این بین بهتر است شما نیز از سیستمی استفاده کنید که متناسب با نوع مواد آتش گیر موجود، بالاترین کارایی را داشته باشد. به همین دلیل بهتر است با متخصصان این زمینه مشورت کنید تا بهترین سیستم را با توجه به استانداردهای ملی و بین المللی انتخاب کنید.

خرید سیستم اطفا حریق بر اساس استاندارد، باعث می شود تا هزینه شما در این زمینه کمتر شود. کارشناسان برسام سورین کارا می توانند برای انتخاب و طراحی یک سیستم اعلام و اطفا حریق مناسب، راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: