کد خبر: ۴۰۰۱۸۷
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
0

ترید از نظر اهل سنت، چه حکمی دارد؟ در زمینه خرید و فروش و معامله در بازار فارکس، سوالات بسیار زیادی وجود دارد که افراد پاسخی را برای آن پیدا نمی‌کنند. برای بررسی این موضوع باید به مراجع عظام تقلید مراجعه نمود و نمی‌توان همین گونه نظری را مطرح کرد. مراجع تقلید اهل سنت و شیعه، پیرامون ترید و معامله‌گری در بازار فارکس، نظرات مختلفی دارند.

حکم شرعی بیت کوین از نظر اهل سنت

ترید از نظر اهل سنت، چه حکمی دارد؟ در زمینه خرید و فروش و معامله در بازار فارکس، سوالات بسیار زیادی وجود دارد که افراد پاسخی را برای آن پیدا نمی‌کنند. اینکه معاملات بازار فارکس از نظر علمای دینی چه حکمی را دارد؟ بسیاری از افراد موضوع حرام بودن فعالیت در بازار فارکس و کسب درآمد از طریق این بازار مالی را مطرح می‌کنند؛ اما برای بررسی این موضوع باید به مراجع عظام تقلید مراجعه نمود و نمی‌توان همین گونه نظری را مطرح کرد. مراجع تقلید اهل سنت و شیعه، پیرامون ترید و معامله‌گری در بازار فارکس، نظرات مختلفی دارند. با توجه به چالش‌ها و سوالاتی که افراد مختلف در این زمینه با آن مواجه هستند، در ادامه قصد داریم به ترید از نظر اهل سنت بپردازیم. همینطور نظر مراجع تقلید شیعه نیز پیرامون حکم معامله‌گری در بازار فارکس را نیز بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

اگر مطابق با نظر علمای دینی خود، فعالیت در بازار فارکس برای شما جایز است، برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در این بازار مالی آغاز نمایید، بسیار مهم است که ابتدا در دوره‌های آموزش بازار فارکس شرکت کنید و با اصطلاحات این بازار آشنا شوید. برای مثال شما باید بدانید، کال مارجین چیست یا از جزئیات اهرم و یا لوریج مطلع گردید. البته شما عزیزان می‌توانید برای معامله در بازار فارکس، از سیگنال‌های معاملاتی نیز استفاده کنید. امیر ترید سیگنال طلا فارکس را نیز به شما عزیزان ارائه می‌دهد تا با استفاده از آن، معامله کنید و به سود برسید.

ترید از نظر اهل سنت، حرام است یا حلال؟

امروزه و در پی افزایش تورم در کشورمان، بسیاری از ایرانیان فعالیت در بازارهای مالی را برای کسب درآمد دلاری انتخاب کرده‌اند و با توجه به درآمد تریدرها در ایران، روز به روز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود. با توجه به شیوه فعالیت در بازار فارکس و یا هر گونه بازار مالی دیگری در جهان، از جمله بازار ارزهای دیجیتال و همینطور نوع درآمدی که از طریق این بازارها به دست می‌آید، سوالات زیادی در مورد حرام و یا حلال بودن سود حاصل از طریق این بازار مالی، وجود دارد. از مهم‌ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا سودی که از طریق فعالیت در بازار مالی فارکس به دست می‌آید، حلال است و یا توسط مراجع تقلید حرام اعلام گردیده است؟ در این زمینه نظرات بسیار مختلفی وجود دارد و هر یک از مراجع تقلید اهل سنت و شیعه، نظرات متعددی در این زمینه دارند.

برخی از مراجع تقلید بر این باور و عقیده هستند، با توجه به اینکه نوع فعالیت در بازار فارکس و یا استفاده از ارزهای دیجیتالی که در بازار مالی ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چارچوب قوانین کشور هستند؛ به همین دلیل سودی که از طریق فعالیت در این بازارهای مالی به دست می‌آیند نیز هیچ گونه موردی ندارند و کاملا جایز هستند.

این در حالی است که برخی دیگر از مراجع تقلید نیز بر این باور می‌باشند که در مورد فعالیت در بازارهای مالی، سوالات و ابهامات بسیار زیادی وجود دارد و در مورد آن، موضوعات حل نشده بسیار زیادی مطرح می‌شود. به همین دلیل معامله در این بازارهای مالی به هیچ عنوان جایز نیست و حرام اعلام می‎‌گردد. ترید از نظر اهل سنت و برخی از مراجع تقلید نیز به طور کلی قمار محسوب می‌شود و تحت هیچ شرایطی جایز نیست.

لازم به ذکر است که در زمینه اصول معاملات در اسلام، قاعده لاضرر و لا ضرار مطرح است. مطابق با این قاعده، طرف و یا طرفین در معاملات، نباید تحت هیچ عنوانی زیان کنند. با توجه به اینکه قیمت نمادهای معاملاتی و کالاهایی که در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال معامله می‌شوند، بهتر از دیگر کالاها در جهان مشخص هستند و میزان عرضه و تقاضا نیز در تعیین آن تاثیرگذار است، بنابراین نمی‌تواند متوجه ضرر و زیان فردی باشد که از قیمت‌ها مطلع نیست. در غیراینصورت شرایط ضرر در معامله برقرار می‌شود.

آیا ترید از نظر اهل سنت، جایز است؟

فرقی نمی‌کند مسلمانان در کدام دسته شیعه و یا سنی قرار داشته باشند، آنچه که اهمیت دارد، این است که برای معامله در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس، مطابق با نظر علمای دینی خود عمل کنند. در طی سال‌های اخیر و با افزایش تعداد کسانی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند، امروزه این سوال به وجود آمده است که آیا معاملات ارز، طلا، ارز دیجیتال و ... در بازار فارکس، از نظر شرعی جایز می‌باشد یا خیر؟ آیا ترید از نظر اهل سنت حرام است و یا مشکلی ندارد و حلال می‌باشد؟

بازار فارکس، از بازارهای مالی در کشورمان است که در آن ارزهای مختلفی از جمله دلار، یورو، ریال، پوند، ین، دینار و ... معامله می‌گردند. در این بازار مالی، معامله‌گران در معاملات جفت ارزها شرکت می‌کنند، به طوری که یک ارز را با ارز دیگری معامله‌ می‌کنند. به طوری که اگر فردی بر اساس پیش بینی بازار، احساس کند که ارزش یک ارز در حال افزایش است، آن را خریداری می‌کند و پس از آن که ارزش ارز مربوطه افزایش پیدا کرد، آن را می‌فروشد و از این طریق به سوددهی می‌رسد. روند خرید ارز ارزان و سپس فروختن ارز گران در بازار فارکس تکرار می‌شود و اینگونه معامله‌گر می‌تواند به سوددهی برسد و سرمایه خود را افزایش دهد.

ماهیت این نوع معامله از گذشته تا به امروز و در میان مردمان مرسوم بوده است. به طوری که صاحبان سرمایه یا خودشان اقدام به معامله می‌کردند و یا افراد دیگری را به عنوان وکیل خود تعیین می‌کردند و از آن‌ها درخواست می‌کردند تا با دریافت اجرت مشخصی، معاملاتی را برای آن‌ها انجام دهند تا با به گردش درآوردن سرمایه، به سوددهی برسند. بنابراین در ادامه بررسی ترید از نظر اهل سنت، باید اشاره کنیم که اگر ارز در همان مجلس دست به دست مبادله شود، جایز است. در غیراینصورت ربا محسوب می‌شود و معامله حرام خواهد بود.

چرا ترید از نظر برخی اهل سنت حرام است؟

در ترید از نظر اهل سنت باید اشاره کنیم که آنچه که امروزه تحت عنوان بازار فارکس در اینترنت مطرح می‌باشد، دارای اشکالاتی است که سبب شده است ترید از نظر برخی اهل سنت، حرام اعلام گردد. در ادامه به برخی از این اشکالات پرداخته‌ایم.

بسیاری از افراد که در بستر اینترنت، خود را به عنوان یک کارگزار بازار فارکس معرفی می‌کنند و برای این منظور نیز پایگاه و یا وبلاگی را ایجاد نموده‌اند، دارای هویت مشخصی نیستند و هدف آن‌ها صرفا کلاه‌برداری کردن از کسانی است که در این بروکرها سرمایه‌گذاری نموده‌اند. به طوری که با این شیوه سرمایه مردم را از آن‌ها می‌گیرند و با توجه به اینکه محل مشخصی ندارند، یک شبه تمامی سرمایه‌ها را از معامله‌گران گرفته و برای خود می‌کنند. در این شرایط افرادی که سرمایه خود را از دست داده‌اند، دستشان به جایی بند نخواهد بود و عملا کل سرمایه خود را از دست می‌دهند.

همینطور بخش دیگری از افراد که خود و مجموعه‌شان را به عنوان یک بروکر در بازار فارکس معرفی می‌کنند، حتی اگر دارای هویت مشخصی نیز باشند، در پایگاه اینترنتی معاملات سفارش شده معامله‌گر و یا سرمایه‌گذار، میزان سرمایه به صورت روزانه نمایش داده می‌شود. اما واقعیت این است که این نمایش به صورت صوری است و واقعیت ندارد. چراکه خود بروکر و یا کارگزاری تمامی سرمایه سرمایه‌گذاران را در جایی دیگر سرمایه‌گذاری نموده است.

برخی علما اهل سنت، بر این باور هستند که این معاملات در بازار فارکس شرعی نیست؛ چراکه در آن، به شرط سرمایه‌گذار که صاحب مال می‌باشد و شرط نموده است که تمامی سرمایه او برای خرید و فروش ارز مورد استفاده قرار بگیرد، عمل نمی‌شود.

به طوری که برخی از کارگزاری‌ها در قرارداد خود با صاحبان سرمایه، شرط‌هایی را قید می‌کنند که این شرط‌ها از نظر شرع رد شده است. به طوری که در شرایط قرارداد با برخی بروکرها آمده است که در زمان‌هایی که معامله‌گر معامله‌ای را انجام نمی‌دهد، سرمایه او به صورت ربوی به بانک و یا موسسه‌ای دیگر قرض داده می‌شود و اینگونه سودی را دریافت می‌کنند. به همین دلیل کار کردن در چنین بازاری حرام اعلام می‌گردد.

بنابراین در صورتی که در معاملات در بازار فارکس که از طریق اینترنت انجام می‌شود، تمامی شرایط معامله رعایت گردد، به طوری که هویت کارگزاری احراز شود و اطمینان حاصل گردد که کارگزاری بر اساس خواسته صاحب سرمایه، معاملات را انجام می‌دهد، ضمن اینکه تمامی قوانین تعریف شده در کشور نیز در این معاملات رعایت می‌گردد، ترید از نظر اهل سنت شرعا جایز است.

ترید از نظر اهل سنت

نظرات مراجع اهل سنت مورد بازار فارکس

در قسمت قبل به توضیحات کاملی پیرامون ترید از نظر اهل سنت پرداختیم و اشاره نمودیم که تحت چه شرایطی معامله در بازار فارکس از نظر شرع جایز می‌باشد. حکم شرعی هیئت فتوای اهل سنت جنوب ایران، در مورد فعالیت در بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال این است که فعالیت در این بازارها جایز می‌باشد.

به طوری که بر این باور هستند که داد و ستد دارایی‌هایی که از ماهیت پولی برخوردار هستند، جایز می‌باشد. اما باید با رعایت احتیاط صورت بگیرد که پیش‌تر جزئیات آن را مطرح نمودیم. در صورتی که مایل باشید ترید در بازار فارکس را آغاز کنید، بهتر است ابتدا با شرکت در دوره آموزش فارکس، مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

حکم شرعی علمای اهل سنت عراق پیرامون ترید ارزهای دیجیتال، این است که اینگونه معاملات از نظر شرع، جایز نیست. به طوری که بر این باور هستند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال اکل مال به باطل می‌باشد و از نظر شرعی حرام است.

نظرات مراجع اعظام شیعه در مورد بازار فارکس

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که مراجع اعظام شیعه در مورد بازار فارکس، چه نظری را دارند. در این قسمت قصد داریم به جزئیات نظرات مراجع اعظام شیعه در مورد بازار فارکس بپردازیم.

حکم فعالیت در بازار فارکس از نظر آیت الله العظمی خامنه‌ای

آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌فرمایند که در صورتی که مبادله یک ارز با ارز دیگر که همجنس نمی‌باشند، منبع قانونی نداشته باشد، اشکالی ندارد و سودی که از این طریق به دست می‌آید نیز حلال است. اما در صورتی که اعتبار دادن کارگزاری به سرمایه معامله‌گر، به صورت قرض دادن به معامله‌گر باشد که اجبارا همراه با دریافت سود است، این معامله از سوی کارگزاری برای معامله‌گر جایز نیست و از نظر شرعی حرام است.

حکم فعالیت در بازار فارکس از نظر آیت الله العظمی سیستانی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی بر این باور هستند که معامله در بازارهای مالی، شرعا مجاز نیست و بهتر است افراد در این معاملات شرکت نکنند.

حکم فعالیت در بازار فارکس از نظر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز بر این باور می‌باشند که معاملات بازار فارکس صوری هستند و به همین دلیل معاملاتی که در این بازار انجام می‌شوند، صحیح نیستند.

حکم فعالیت در بازار فارکس از نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر این باور هستند که با توجه به اینکه بازار فارکس دارای شرایط شرعی معاملات نیست، جایز نمی باشد.

حکم فعالیت در بازار فارکس از نظر آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله العظمی نوری همدانی نیز بر این باور هستند که بازار فارکس و معاملاتی که در آن انجام می‌شود، صورت شرعی ندارند.

آیا از دید اهل سنت، ترید در بازار ارز دیجیتال حرام است؟

مطابق با نظر اهل سنت، ترید ارزهای دیجیتال به نوعی قمار می‌باشد. در حقیقت مراجع اهل سنت بر این باور هستند که در زمینه خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال، امکان این وجود دارد که اصل پول و سود آن به سرمایه‌گذار باز نگردد. در چنین شرایطی احتمال اینکه معاملات قمار محسوب شوند، وجود دارد و بهتر این است که این گونه معاملات انجام نشوند. به همین دلیل است که بسیاری از علمای اهل سنت، استفاده از ارزهای دیجیتال را جایز نمی‌دانند. به طوری که ترید در بازار دیجیتال از نظر اهل سنت حرام می‌باشد.

همینطور در زمینه ترید از نظر اهل سنت، برخی از علما و مراجع اهل سنت بر این باور می‌باشند که مشخص نیست درآمد ارزهای دیجیتال از چه طریقی تامین می‌گردد و میزان سوددهی آن نیز مشخص نیست. به همین دلیل استفاده و خرید و فروش ارزهای دیجیتال جایز نمی‌باشد و ورود به این عرصه، به طور کلی حرام است.

حکم شرعی ترید ارز دیجیتال از نگاه اسلام

پس از بررسی جزئیات ترید از نظر اهل سنت، در این قسمت قصد داریم جزئیات ترید ارز دیجیتال از نگاه اسلام را ارائه دهیم. از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه برای فعالان در بازار ارزهای دیجتال نیز مشابه با بازار مالی فارکس مطرح است، حلال و یا حرام بودن ارزهای دیجیتال می‌باشد. در این زمینه نیز مراجع دینی شیعه نظرات متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

حکم ترید ارزهای دیجیتال از نظر آیت الله سیستانی

خرید و فروش ارزهای دیجیتال نوعی قمار است و میزان سود در آن مشخص نیست، به همین دلیل از نظر شرع جایز نمی‌باشد.

حکم ترید ارزهای دیجیتال از نظر آیت الله مکارم شیرازی

مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی، ترید در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه این بازار دارای ابهامات زیادی است، جایز نمی‌باشد و حرام است. در حقیقت ایشان بر این باور هستند که در معاملات ارزهای دیجیتال میزان سود مشخص نیست و به نوعی قمار به شمار می‌رود.

حکم ترید ارزهای دیجیتال از نظر آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله صافی گلپایگانی بر این باور هستند که ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین هیچ مالیاتی ندارند و نمی‌توانند خرید و فروش شوند. اما اگر آن را به فرد غیرمسلمانی واگذار نمایید و در مقابل آن پولی را دریافت کنید، از نظر شرعی و دینی مشکلی ندارد.

حکم ترید ارزهای دیجیتال ار نظر آیت الله نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی نیز در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال این نظر را دارند که ورود به این عرصه به صورت کلی دارای اشکال است و جایز نیست. دلیل این موضوع نیز این است که منبع درآمد دقیق ارزهای دیجیتال مشخص نیست و خرید و فروش آن‌ها حرام می‌باشد.

حکم شرعی باینری آپشن از نظر اهل سنت

سخن آخر

با توجه به اینکه در طی سال‌های اخیر فعالیت در بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شده است و افراد جامعه نسبت به این بازارهای مالی، شناخت کمی دارند و همینطور در ادیان مختلف نیز به صورت مستقیم به این موضوعات پرداخته نشده است، سوالات و ابهاماتی پیرامون مشروعیت آن از نظر دین اسلام و مذهب شبعه و سنی وجود دارد. در این مقاله ضمن اینکه به بررسی ترید از نظر اهل سنت پرداختیم، به جزئیات ترید از نظر شیعه نیز اشاره کردیم. هر یک از علمای دینی پیرامون ترید در بازار فارکس و یا ترید ارزهای دیجیتال نظرات متفاوتی دارند که هر یک را ارائه کردیم.

مراجع تقلید در ارتباط با ترید در بازارهای مالی، نظرات متفاوتی دارند. به همین دلیل تاکنون یک حکم شرعی واحد و ثابت برای ترید صادر نشده است. امیدواریم مطالعه این مقاله از کارشناسان امیر تریدر (https://amirtrader.com/ )، راهنمای مناسبی برای شما عزیزان باشد تا با جزئیات ترید از نظر اهل سنت آشنا شوید. امیر ترید برگزار کننده دوره‌های آموزش ترید نیز می‌باشد که می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها، دانش و تخصص خود را ارتقاء دهید تا بتوانید در این بازار مالی از عهده معامله و کسب سود برآیید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: