کد خبر: ۴۰۰۳۵۳
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
0

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان جهت مقاوم‌سازی نما به‌کار گرفته می‌شود و می‌تواند از ریزش و شکستن سنگ‌ها نما جلوگیری کند. ریزش این سنگ‌ها ممکن است بر اثر هر عاملی پیش آید که ازجمله آن‌ها می‌توان به عوامل طبیعی مانند زلزله اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در خصوص پیچ و رولپلاک در ساختمان‌ها صحبت کرده و قانون ریزش سنگ نما را مرور کنیم.

پیچ سنگ نما با طناب

مروری بر قانون ریزش سنگ نما

در برخی از ساختمان‌ها، از سنگ برای اجرای نما استفاده می‌شود که اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند فضایی بسیار شیک و زیبا را به‌وجود آورد، اما اگر ساختن نما با روش‌های اصولی انجام نگیرد، می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

قیمت پیچ و رولپلاک نما

قانون ریزش سنگ‌ نما چیست؟

ریزش سنگ‌های نما قانونی دارد که شامل مسئولیت خسارت‌های ناشی از ریزش سنگ‌های نمای ساختمانی است. طبق این قانون، افرادی که صاحب ساختمان‌ها، امارت‌ها و غیره هستند، بابت خسارت‌هایی که از تخریب آن وارد می‌شود، مسئول هستند. این به شرطی است که مالک نسبت‌به آن عیب واقف بوده و خسارت ناشی حاصل عدم مراقبت او از نما بوده باشد. قانون موردنظر استوار بر نظریهٔ تقصیر است که جهت اثبات کردن آن، باید علت و نتیجهٔ یک رابطهٔ علی داشته باشند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که باید ثابت شود ریزش سنگ نما نتیجهٔ عیب ساختمان یا عدم مراقبت از آن بوده و به همین دلیل ریزش پیدا کرده‌است.

پیچ و رولپلاک نما

جبران خسارت دقیقاً بر عهدهٔ کیست؟

در مراحل مختلف، جبران خسارات ناشی از ریزش سنگ‌های نما می‌تواند بر عهدهٔ افراد مختلفی باشد. در ابتدا اگر ساختمان در حال ساخت یا در مرحلهٔ پیچ رول پلاک نمای ساختمان باشد، مسئولیت آن بر عهدهٔ سازنده قرار می‌گیرد. اگر پس از اتمام ساخت دچار ریزش شود، جبران خسارات بر عهدهٔ مدیر رسمی ساختمان است. در صورتی که مدیر رسمی وجود نداشته باشد، این وظیفه بر دوش صاحبان ساختمان قرار می‌گیرد.

مسئولیت مالکان پس از گذشت ده سال

با گذشت 10 سال، پس از این‌که مالکان ساختمان را خریداری کردند، باید بدانند هزینهٔ پیچ و رولپلاک بر عهدهٔ خودشان قرار دارد. درصورتی‌که بر اثر زلزله یا دیگر بلایای طبیعی نما ریزش پیدا کند، هیچ مسئولیتی بر عهدهٔ سازندهٔ آن قرار ندارد. به دلیل وجود خطر و احتمال بلایای طبیعی، درصورتی‌که زمان زیادی از ساخت می‌گذرد، نسبت‌به پیچ و رولپلاک نمای ساختمان اقدام کنید. عایق کاری نما به صورت نامناسب و اسکوپ نکردن سنگ های نمای ساختمان باعث ریزش سنگ ها در طولانی مدت میشود. اگر بندکشی بین سنگ ها درست انجام شود هیچ اب و بادی به پشت سنگ نفوذ نمیکند.

علل ریزش سنگ نماپیچ و رولپلاک نمای ساختمانپیچ و رولپلاک سنگ نما چیست؟

سنگ نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین اجزای آن به‌شمار می‌رود، زیرا علاوه‌بر جلوه دادن زیبایی نما، در معرض خطر نیز قرار دارد. این خطر در صورتی اتفاق می‌افتد که پیچ کردن نما با کیفیت مناسب انجام نشده و یا ساختمان قدیمی باشد. در ادامه علل مختلف ریزش را باهم بررسی می‌کنیم:

اجرای سنگ در آب‌وهوای متفاوت

یکی از مواردی که می‌تواند از علت‌های اصلی ریزش باشد، کار کردن در فصول گرم یا سرد سال است. به‌طوری‌که در فصول گرم سال که دمای هوای بسیار بالاست، آب ملات سریع‌تر تبخیر شده و سبب می‌شود سنگ‌ها به‌خوبی نچسبند. در نقطهٔ مقابل آن، فصول بسیار سرد قرار دارد. به‌طوری‌که ممکن است ملات یخ زده و مانع از چسبیدن سنگ‌ها شود.

 

پیچ نمای ساختمان

نشست ساختمان

مورد دیگری که می‌تواند سبب ریزش سنگ‌های نما شود، زمانی است که ساختمان به هر دلیلی نشست کرده‌است. بهترین راه‌حل در این شرایط، می‌تواند پیچ و رول پلاک ساختمان باشد و از این طریق می‌توان آن را مقاوم‌تر کرد.

کدام قسمت از نما بیشتر دچار ریزش می‌شود؟

ریزش نما در برخی از قسمت‌های آن، امکان ریزش بیشتر و بروز مشکلات جدی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قسمت بالایی درب ورود و خروج اشاره کرد. بالای درب پارکینگ نیز یکی از قسمت‌هایی است که ریسک ریزش بالایی دارد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل و آرامش خاطر ساکنان، پیچ کردن نما می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟

بهترین راه مقابله با ریزش نما و حفظ مقاومت آن، به‌کارگیری از پیچ و رولپلاک در نمای ساختمان است. این کار با به‌کارگیری یک عدد پیچ گالوانیزه و رولپلاک انجام می‌شود و تثبیت نما را انجام می‌دهد. علاوه‌بر آن، از ریزش سنگ‌ها جلوگیری کرده و در اثر عوامل طبیعی مانع از شکستن سنگ‌ها خواهد شد. پیچ و رولپلاک نما بدون داربست و پیچ و رولپلاک نما با طناب از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای اجرای مقاوم‌سازی سنگ نما هستند. با اجرای اصولی این روش‌ها، می‌توان احتمال سقوط سنگ نما و ریزش را بسیار پایین آورد. به‌طوری‌که به عدد صفر نزدیک شود.

مراحل پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

در مرحلهٔ اولیه، مشخصات ساختمان باید به‌طور کامل بررسی شود و سپس از روش‌های پیچ و رول پلاک استفاده گردد. اطلاعات مهم شامل قدمت ساختمان، نوع سنگ به‌کاررفته در نما، اقلیم، وجود ترک‌خوردگی، از بین رفتن بندکشی، جدا شدن سنگ از نما و غیره باید بررسی شوند. نوع سنگی که در نما به‌کار رفته‌است، باید ازلحاظ درجهٔ سختی، ضخامت، بافت، میزان تخلخل، رگه و ابعاد، به‌طور کامل بررسی شود. دقت در بررسی این موارد، می‌تواند روی انتخاب نوع آلیاژ پیچ، طول آن و محل قرارگیری، اثر مستقیمی بگذارند.

پس از مرحلهٔ شناسایی و انتخاب پیچ و رولپلاک، نوبت به مرحلهٔ اجرا و استفاده از پیچ‌های منتخب در نما می‌رسد. همچنین شناسایی در معرض ریزش و لق شدن نیز در این مرحله انجام می‌شود و اولویت با ثابت کردن آن‌هاست. با استفاده از پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، ابتدا این سنگ‌ها فیکس می‌شوند و سپس نوبت به دیگر سنگ‌های نما می‌رسد. در صورتی که نما به‌طورکلی دچار ریزش شده باشد، کارفرما باید نمونه‌ای از سنگ‌های قبلی را در دسترس خود داشته باشد. او باید با توجه به مقاومت سنگ‌ها، نسبت‌به نصب آن‌ها اقدام کند. اما باید به این نکته توجه شود که سنگ موردنظر نیاز به بندکشی دارد تا آب درون آن نفوذ نکند.

ارزان‌ترین روش تثبیت سنگ‌های ساختمانی

استفاده از روش پیچ و رولپلاک نما با طناب، یک روش متنوع، سریع و مقرون‌به‌صرفه حساب می‌شود. این کار نسبت‌به روش با داربست، هزینهٔ کمتری روی دوش افراد می‌گذارد و آن را راپل‌کارها اجرا می‌کنند. این افراد آموزش‌های لازم را در خصوص استفاده از طناب می‌بینند و با استفاده از مجوزهای لازم، نسبت‌به اجرای آن اقدام می‌کنند. آن‌‎ها با رعایت نکات ایمنی، تمام طبقات را جهت بررسی و اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان طی می‌کنند. در این صورت دیگر نیازی به هزینه‌های گزاف برای استفاده از داربست نیست و می‌توان آن را به بهترین نحو اجرا کرد. پیچ و رولپلاک نما بدون داربست نیاز به تکنسین‌های کمتری دارد و درنتیجه از هزینهٔ کل نیز کاسته خواهد شد. این روش بسیار سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود، زیرا دسترسی افراد به نقاط مختلف نما، راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

برای مقاوم‌سازی نمای ساختمان از چه روشی استفاده کنیم؟

در این مقاله، در خصوص قانون ریزش نما صحبت کردیم و دیدیم که مسئولیت خسارات در هر مرحله، بر عهدهٔ چه کسانی قرار می‌گیرد. با گذشت سالیان و بروز اتفاقات و بلایای طبیعی، امکان ریزش سنگ‌های نما وجود دارند و می‌تواند خسارات قابل‌توجهی را به جان و مال افراد وارد کند. امروزه روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان وجود دارد. با آمدن این روش‌ها که بدون استفاده از داربست انجام می‌شود، تنها با طناب و افرادی آموزش‌دیده، می‌توان بهراحتی کار را اجرا کرد. استفاده از طناب می‌تواند سرعت کار را بالا برده و دسترسی افراد به همهٔ نقاط نما را امکان‌پذیر کند.

بیشترین مناطق استفاده از پیچ و رولپلاک نما

بیشترین مناطق در کشور که ریزش سنگ را تجربه کردند تهران و کرج میباشند. به دلیل ساخت و سازهای غیر استاندارد و عدم نظارت شهرداری بر نمای ساختمان سازنده ها در محکم سازی کم کاری میکنند. پیچ و رولپلاک نما در کرج و تهران به صورت راپل و یا با طناب انجام میشود که هزینه کمی برای مالکین دارد. همچنین سیستم بدون داربست از نفوذ دزدان به داخل ساختمان جلوگیری میکند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: