کد خبر: ۴۰۰۵۲۳
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
مهره اول دومینو که می‌افتد، قطعات بعدی بازی هم دچار تغییر وضعیت می‌شوند. تغییرات در جهان مدرن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حرکت جهان به سوی دیجیتالی شدن، تغییراتی اجتناب‌ناپذیر را در زندگی افراد به همراه داشته که یکی از مهم‌ترین تغییرات آن در حوزه اقتصادی و بانکی رخ داده است. خلق مفهوم «اقتصاد دیجیتال» باعث شده تا هر ساله همگام با پیشرفت‌های فناوری، تحولات جدیدی در دنیای مالی و بانکی هم رخ دهد.

بررسی اثر پروانه‌ای نئوبانک‌ها بر اقتصاد دیجیتال، آینده روشنی را نشان می‌دهد

اقتصاد دیجیتال، طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی شامل تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، بانکداری آنلاین و امور مالی، شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی‌های دیجیتال و رایانش ابری را در بر می‌گیرد. ویژگی بنیادین اقتصاد دیجیتال نظیر سرعت بالا، نوآوری، رویکرد پلتفرمی، داده‌محور بودن، انعطاف‌پذیری و چابکی و شفافیت موجب تاثیرات معناداری بر دنیای مالی و بانکداری شده است.  

یکی از پیامدهای تحول دیجیتال، ظهور نئوبانک‌ها در دهه پیش بود که باعث شدند تا بانک‌های بدون شعبه و کاملاً دیجیتال به ارائه سرویس در جامعه مشغول شوند. نئوبانک‌ها، به عنوان نسل جدید صنعت بانکداری، نیز علاوه بر ارائه خدمات تازه، می‌تواند تحولاتی را در سایر ابعاد مالی ایجاد کند.

مهم‌ترین اثرات نئوبانک‌ها بر آینده اقتصاد دیجیتال

نئوبانک‌ها، علاوه بر ارائه خدمات تازه در شکل و قالبی جذاب و کاربردی، می‌توانند تاثیرات عمیقی بر صنعت بانکداری و فرهنگ مالی کاربران بگذارند. مهم‌ترین اثرات احتمالی آتی نئوبانک‌ها بر اقتصاد دیجیتال عبارت‌اند از:

  1. افزایش رقابت و نوآوری

نئوبانک‌ها با ارائه خدمات مالی راحت‌تر، مقرون‌ به ‌صرفه‌تر و شخصی‌سازی شده، صنعت بانکداری را متحول کرده‌اند. ظهور این نسل تازه موسسات مالی و بانکی منجر به افزایش رقابت و نوآوری در صنعت بانکداری شده است. این اتفاق در فضای بانکداری ایران هم کم‌وبیش رخ داده و برای مثال استارتاپی مثل بلوبانک به عنوان یکی از نئوبانک‌های پیشرو توانسته در بخش‌های مختلفی از طراحی کارت‌های بانکی و پشتیبانی کاربران گرفته تا قابلیت‌های اپلیکیشن خود، نوآوری‌های گسترده‌ای خلق کند و فضا را برای رقابت ایجاد کند.

  • دسترسی به خدمات بانکی برای همه

نئوبانک‌ها با ایجاد بستری جهت دسترسی بیشتر به خدمات بانکی، گروه‌های تازه‌ و متنوع‌تری از مخاطبین را زیر چتر شبکه بانکی قرار داده‌اند. اگر در گذشته تنها افرادی که به شعب فیزیکی دسترسی داشتند، می‌توانستند عضو نظام بانکی شوند حالا هر فرد تنها با دسترسی به اینترنت و گوشی‌ هوشمند در هر منطقه‌ای از کشور، عضو بالقوه این خانواده خواهد بود. افتتاح حساب در بلوبانک، کاملا غیرحضوری، رایگان و تنها در چند دقیقه و از هر نقطه کشور قابل انجام است.

  • تسریع در فرایند دیجیتالی شدن

نئوبانک‌ها نقش کلیدی در تسریع دیجیتالی شدن فعالیت‌های مالی ایفا کرده‌اند. استفاده نوآورانه آنها از فناوری‌های نوین و پیشرفته مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به آن‌ها این امکان را داده تا قابلیت‌های تازه‌تر، کارآمدتر و یکپارچه‌تری را به کاربران خود ارائه دهند. برای مثال اگر در گذشته برای درخواست و دریافت وام و.. نیاز به مراجعه به بانک و پر کردن فرم‌های متعدد و ارسال مدارک بود، حالا به راحتی در اپلیکیشن بلوبانک می‌توانید تمامی مراحل از ارائه درخواست تا اعتبارسنجی و دریافت مبلغ وام را به راحتی از خانه و طی زمانی کمتر از هفت دقیقه به پایان برسانید.

  • شخصی‌سازی و توسعه خدمات بانکی

نئوبانک‌ها، به عنوان نسل جدید موسسات مالی و بانکی، با تکیه بر علم تحلیل داده، نگاهی همه‌جانبه و پیوسته به وضعیت کاربران خود دارند. دسترسی به داده‌های انبوه کاربران، به نئوبانک‌ها اجازه می‌دهد که بتوانند با تحلیل دقیق‌تری به بررسی تحولات پیرامون بپردازند و خدمات آینده را متناسب با آن طراحی و پیاده‌سازی کنند. با داشتن آمارهای دقیق از نحوه رفتار کاربران و تبدیل آن به الگوهای رفتاری می‌توان اطلاعاتی کاملا شخصی‌سازی شده و متناسب با هر فرد را به او ارائه داد.

  • تغییر ذائقه مصرف‌کننده

دیجیتالی شدن فرآیندهای بانکی این امکان را در اختیار کاربران نئوبانک‌ها گذاشته تا در عرض چند ثانیه به مجموعه‌ کاملی از خدمات بانکی و مالی دسترسی داشته باشند، خدماتی که در بانک‌های سنتی تنها با رفتن به شعبه و ایستادن در صف‌های طولانی انجام می‌شد. مشتریان سابق بانک‌ها، حالا به کاربران پلفترم‌هایی تبدیل شده‌اند که آسودگی و راحتی آن‌ها در اولویت قرار دارد. این کاربران اکنون می‌توانند از یک تجربه بانکداری یکپارچه و تمام دیجیتالی با سرویس‌های متمایز از آنچه در گذشته بوده، لذت ببرند.

تمامی این عوامل باعث شده تا نئوبانک‌ها در کشورهای مختلف جهان طی سال‌های اخیر با خلق راهکارهای نوآورانه بتوانند شکل نوینی از خدمات هوشمند بانکی را ارائه دهند و رضایت خاطر طیف گسترده‌ای از کاربران به ویژه نسل جوان را جلب کنند.

در ایران نیز، بلوبانک به عنوان نئوبانکی پیشرو و رهبر در صنعت بانکداری دیجیتال ایران، در تلاش است تا با خدماتی همچون وام سریع و آسان، برگشت پول یا پاداش، بلوباکس و… ضمن ارتقای تجربه کاربری خود، الگویی مناسب برای فعالیت در عصر اقتصاد دیجیتال باشد.

بلوبانک، نئوبانک ایرانی وابسته به بانک سامان است که اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیازهای بانکی هموطنان، به ویژه قشر جوان، شروع کرد. این نئوبانک، با ارائه خدماتی تماما آنلاین و از طریق اپلیکیشن، توانسته با نوآوری، سطح جدیدی از خدمات بانکی را به ایرانیان ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا نصب اپلیکیشن بلوبانک، لطفا به نشانی https://blubank.com مراجعه کنید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: