April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۸۵۰
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
از ابتدای کار دولت سیزدهم ساخت بیش از یک میلیون و ۴۷۶ هزار واحد نهضت ملی مسکن کلید خورده است که در این پروژه‌ها از توان سازندگان بخش خصوصی هم استفاده می‌شود اما برای سرعت‌بخشی به کار باید منابع مالی مورد نیاز تامین شود.

شتاب‌گیری اجرای پروژه‌های مسکن ملی در انتظار پرداخت تسهیلات ساخت

با نزدیک شدن به هفته دولت برنامه ریزی برای بهبود بازار مسکن و بهره برداری از پروژه‌های مسکنی در دستور کار قرار گرفته است. طبق آخرین اعلام وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن شروع شده و در مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد در حال ساخت است که شامل ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیرو‌های مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قرارداد‌های منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستایی می‌شود.

همچنین ظرفیت واحد مسکونی زمین‌های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ۹۹ ساله معادل ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی و واحد‌های مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه سازی روی اراضی اجاره ۹۹ ساله دولتی، معادل ۵۸۷ هزار و ۳۹۴ واحد است.

ابلاغ و پیگیری اجرای ۳۴۰ مصوبه در خصوص تولید مسکن

در حوزه شهرسازی و معماری نیز دولت سیزدهم از شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان تیر ۱۴۰۲ موفق شد تا ۳۴۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی در خصوص نهضت تولید مسکن کسب کند که این میزان مصوبه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حدود ۲۰ هزار و ۲۸۶ هکتار است. جزئیات این اراضی نیز شامل ۹۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به مساحت ۱۷ هزار و ۳۹۸ هکتار و ۲۵۰ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و کارگروه زیربنایی به مساحت ۲ هزار و ۸۸۸ هکتار است.

همچنین، اخذ ۱۹۵ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل ۶۰ طرح جامع، ۲۰ سیاست‏‌گذاری و ضابطه‏‌گذاری، ۹۵ مغایرت اساسی، ۷ پادگان‏ و اراضی نظامی، ۱۲ طرح‏ ویژه و یک طرح فرادست از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش شهرسازی است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار مسکن برای کنترل قیمت‌ها باید به سمت تولید و عرضه مسکن برود و برای تقویت این بازار هم دولت باید انگیزه بخش خصوصی و سازندگان مسکن را افزایش دهد.

اخیرا دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از انبوه سازان کمک خواسته و اعلام کرده است که آن‌ها هم برای اجرای بهتر این طرح پای کار بیایند.

انبوه سازان به کمک طرح‌های مسکنی دولت می‌آیند

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اخیرا دولت جلسه‌ای با انبوه سازان برگزار کرد و در این جلسه از نظرات و تجربیات سازندگان و انبوه‌سازان استفاده شد.

او ادامه داد: دولت برای اجرای هرچه بهتر طرح نهضت ملی مسکن باید قدرت سازندگان را افزایش دهد و برای افزایش آن باید زمینه را برای پرداخت تسهیلات ساخت به سازندگان تسهیل کند.

رهبر بیان کرد: تزریق منابع مالی و تامین اعتبارات و همچنین پای کار آوردن سازندگان به سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن کمک می‌کند.
اثر گذاری مثبت پرداخت تسهیلات ساخت بر تولید مسکن

همچنین بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص گفت: اثر گذاری پرداخت تسهیلات ساخت در مقایسه با سایر تسهیلات خرید مسکن به لحاظ کمتر بودن میزان اقساط بسیار بهتر است چراکه این تسهیلات باعث افزایش تولید و همچنین ورود بیشتر سازندگان به این بخش می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به بالا بودن میزان اقساط تسهیلات خرید، این وام بر روی قدرت متقاضیان چندان اثری ندارد و دولت باید بر روی افزایش قدرت سازندگان تمرکز کند.

دولت سیزدهم در حوزه نهضت ملی مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر اقدامات مناسبی انجام داده است حال برای تسریع در روند اجرای پروژه ها، تامین مالی و همکاری بیشتر بانک‌ها نکته حائز اهمیتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و بر اجرای آن تاکید شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: