May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۹۱۷
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
قیمت طلا و سکه در هفته جاری نوساناتی داشته است؛ به گونه‌ای که هم سکه امامی و هم بهار آزادی رفت و برگشتی را بین دو کانال تجربه کردند. طلا البته نوسان محدودتری داشت.

فرار سرمایه گذاران از بازار جهانی طلا

طلا سرمایه‌ای است که در هر زمان به راحتی به نقدینگی تبدیل می‌شود، جابجایی و نگه‌داشتن آن هم از دیگر حسن‌های طلاست بنابراین کسانی که قصد سرمایه‌گذای دارند می‌توانند در بخش مصنوعات طلا و حتی تولید مصنوعات طلا سرمایه‌گذاری کنند که هم به نفع کشور، هم صنعت طلا و هم فرد سرمایه‌گذار است.


قیمت طلا و سکه در هفته‌ گذشته، نوساناتی را پشت سر گذاشت. طلای ۱۸ عیار البته روند باثبات‌تری را تجربه کرد و نوسانات آن شدید نبود. اما قیمت سکه امامی بین کانال ۲۷ و ۲۸ میلیون تومانی رفت و برگشت داشت و سکه بهار آزادی این روند را بین دو کانال ۲۴ و ۲۵ میلیون تومانی تجربه کرد. قیمت انس در این هفته چندان نوسانی نبود. قیمت دلار، اما رفت و برگشت به کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی را پشت سرگذاشت.

برخی کارشناسان و فعالان بازار، معتقدند این روند‌های نوسانی در بازار‌های داخلی ایران، تحت تاثیر تلاش دولت برای سرکوب قیمتی و جدال میان افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار ایجاد شده است. در این شرایط، کارشناسان در مورد شرایط و آینده بازار طلا و سکه چه می‌گویند؟ تحلیل پنج کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید.

روند قیمت در بازار‌های مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشور‌های مجاور و برخی تهدید‌ها و بخشنامه‌های دستوری در نوسان کاهشی محدودی قرار گرفته است. باید توجه داشت کاهش قیمت روز‌های گذشته در واقع کاهش نیست و همان افت هیجانات اولیه در بازار است.

تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه کمتر نیست، تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد. هر چند اقدامات سیاستگذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی می‌کند. سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگ‌تر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.

صورتجلسه جولای فدرال رزرو نشان داد که بیشتر سیاستگذاران همچنان مبارزه با تورم را در اولویت قرار می‌دهند، در حالی که «برخی از شرکت کنندگان» به ریسک اقتصادی ناشی از بالا بردن بیش از حد نرخ‌ها اشاره کردند.

بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته رسید و دلار را به بالاترین سطح خود از اواسط ژوئن رساند و سرمایه گذاران را از طلای بدون بهره دور کرد.

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد در سیتی ایندکس گفت: در حالی که صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) شاهد تقویت بیشتر دلار آمریکا و بازدهی بود تا بر طلا تأثیر بگذارد، نشانه‌هایی از ثبات قیمت لحظه‌ای طلا وجود دارد. من فکر می‌کنم با توجه به بازدهی ایالات‌متحده و شاخص دلار در اوج‌های نوسانی کلیدی، به نقطه عطف احتمالی نزدیک می‌شویم.

تحلیلگران اظهار کردند انتظار داریم همچنان شاهد نوسانات در قیمت طلا باشیم، زیرا بازار همچنان به اظهار نظر در مورد نرخ‌های ایالات‌متحده پاسخ می‌دهد. همچنین، قیمت طلا احتمالاً به کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ نیاز دارد. داده‌های قوی اقتصادی اخیر ایالات متحده پیش‌بینی‌های مربوط به رکود را به چالش کشیده است و تمایل سرمایه‌گذاران برای طلا را که اغلب به‌عنوان ذخیره‌ای امن برای ارزش در زمان آشفتگی‌های اقتصادی دنبال می‌شود، کاهش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز می‌گوید که طلا ممکن است به ۱۸۷۹ دلار در هر اونس سقوط کند، زیرا دو حمایت کلیدی را شکسته است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۲.۴۶ دلار در هر اونس رسید و پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۸۸۵ دلار و ۱۵ سنت رسید که به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر رسیده است. پالادیوم با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۲۱۳ دلار و ۹۴ سنت رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: