کد خبر: ۴۰۱۰۴۶
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
0

یک مدل از پمپ ها ، پمپ اسیدی میباشد که از این دستگاه در زمینه های خاصی که دارای شرایط خاص برای فعالیت از جمله مقاومت در برابر خورندگی سیال ، استریلیزه بودن و … را دارد مورد استفاده قرار میگیرد . در بسیاری از فعالیت ها سیالات حالت های شیمیایی خاصی دارند که در صورت تماس با فلزات واکنش نشان میدهد و به همین دلیل هم احتمال آسیب رسیدن به دستگاه وجود دارد و هم خود سیال . هر چند این پمپ ها مانند هر مدل دیگری از پروانه ، شافت ، پوسته ، آب بند و … ساخته میشود اما مهمترین تفاوت آنها مواد اولیه ای است که از آن ساخته میشوند . وجود ویژگی ها و مزیت های دیگری مانند کم بودن درصد نشتی ( به دلیل مقاومت بالا آن ) ، تولید در سری های مختلف و … باعث شده اند که از این دستگاه در زمینه های زیادی استفاده شود.

پمپ اسیدی چه کاربردی دارد ؟

 پمپ اسیدی 

پمپ اسیدی که گاها آن را به اسم پمپ ضد اسید نیز میشناسند ، یک مدل پر استفاده از پمپ ها میباشد که معمولا در 90 درصد صنایع و فعالیت های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار میگیرد . در برخی از صنایع شرایط و شرط هایی وجود دارد که تنها با رعایت آنها فعالیت میتواند ادامه پیدا کند و در غیر اینصورت دستگاه یا سیال آسیب میبیند و خسارت های مالی زیادی متحمل آن افراد می شود . برای مثال در صنایع تولید مواد غذایی و همچنین آرایشی و بهداشتی ، یکی از مهمترین ویژگی ها این است که همه دستگاه هایی که سیال باید از درون آنها بگذرد ، استریلیزه باشند . در غیر اینصورت اینه مواد ها آلوده به سایر موادها یا حتی تکه ای فلز قطعات دستگاه میشود . یا در فعالیت های تولید مواد شوینده مایع مانند شامپو یا برخی مواد غذایی مانند رب و ماست ، عدم آسیب دیدن بافت سیال بسیار مهم است زیرا در صورتی که هر کدام بافت اصلی خود را از دست دهند ، عملا غیر قابل استفاده میشوند . 

یا در برخی از صنایع ، از اسیدهایی همچون اسید سیتریک ، اسید هیدروفلوریک ، اسید هیدروکلرید و … استفاده میشود و در صورتی که پمپ های معمولی این سیالات را پمپاژ کنند و انتقال دهند ، فلز قطعات داخلی در حین تماس با سیال ، واکنش شیمیایی داده و خورده میشوند . این امر هم باعث آسیب قطعات داخلی همچون پروانه میشود و همچنین ممکن است به بیرون از دستگاه نشتی پیدا کنند ، در این صورت هم خود پمپ آسیب مبیند هم دستگاه های دیگر سیستم حتی ممکن است که برای سلامت نیروی انسانی نیز خطرناک باشد . 

همه ی مشکلات و محدودیت های انواع فعالیت ها و صنایع در بالا گفته شد را میتوان با سادگی با استفاده از پمپ اسیدی یا ضد اسید دور زد . 

مشخصات پمپ اسیدی : 

همانطور که گفته شد ، از پمپ های ضد اسید در سیف گسترده ای از فعالیت ها استفاده میشود از همین جهت در سری و مدل های مختلفی نیز تولید میشود تا بتواند نیاز تمام صنایع را بر طرف کند . از طرفی به دلیل اینکه انواع مختلفی از سیالات وجود دارد امکان ساختن دستگاه های مناسب تمام سیالات وجود ندارد ؛ به همین دلیل سفارشی سازی برای این پمپ ها بسیار انجام میشود . 

اما پمپ اسیدی مانند هر پمپ دیگری از اجزای زیر تشکیل میشوند : 

  1. محفظه
  2. پروانه
  3. شافت
  4. یاتاقان
  5. آب بند
  6. پوسته

قابل ذکر است نوع و جنس سه قطعه در این پمپ یعنی آب بند ، پروانه و شافت بسیار مهم میباشد . دلیل این امر این است که شافت و پروانه به صورت مستقیم با سیال تماس پیدا میکنند در نتیجه در زمان انتخاب دستگاه باید مدل و جنسی را انتخاب نمایید که در زمان پمپاژ و تماس با سیال خورده نشوند و مقاومت کافی را داشته باشند . از طرفی آب بند به این دلیل مهم است که در زمان استفاده از سیالات اسیدی مهمترین شرط عدم نشتی سیال میباشد زیرا در صورت نشت پیدا کردن سیال ، هم خود پمپ آسیب میبیند هم دستگاه ها دیگر . 

البته پوسته نیز نقش مهمی در این پمپها دارد ، به همین دلیل معمولا آن را از جنس های پلی پروپیلن (PP) ، پلی اتیلن (PE) ، پی وی سی ، تفلون (PTFE) ، کاینار (PVDF) می سازند . از همین جهت نیاز است که خود مشتریان با توجه به فعالیت خود این نوع را انتخاب کنند. 

یکی از مجموعه هایی که انواع پمپ اسیدی را به صورت سفارشی ساخته شده و با ضمانت ارائه میدهد ، گروه صنعتی درویش میباشد که سال ها است در زمینه ی فروش ابزار آلات صنعتی فعالیت دارد . این مجموعه به جز فروش پمپ ، خدمات دیگری همچون مشاوره رایگان خرید پمپ اسیدی و … را هم دارد و به همین دلیل مشتریان و کاربران به راحتی میتوانند قبل از خرید شرایط و نوع فعالیت خود را توضیح داده تا متخصصان بهترین مدل را به آنها معرفی کنند   

عملکرد پمپ ضد اسید ، به این صورت است که بعد از وارد شدن جریان برق به دستگاه ، پروانه شروع به حرکت کرده و یه حرکت مکشی ایجاد میشود و سیال وارد دستگاه میشود بعد از پمپاژ به سمت خروجی هدایت میشود . 

قابل ذکر است که این پمپ ها به هیچ عنوان نباید به صورت خشک یا بدون سیال فعالیت کند زیرا در صورت خشک کار کردن یا کم بودن سیال ، دما دستگاه به صورت غیر طبیعی افزایش پیدا میکند و در نتیجه قطعات داخلی آسیب دیده و در مدت زمان کوتاهی کارایی دستگاه بسیار کم شده و از کار می افتد . 

مزایای پمپ اسیدی : 

  1. مقاومت بالا در برابر ویژگی های شیمیایی سیالات
  2. استریلیزه بودن دستگاه
  3. مناسب فعالیت هایی که بخار حاصل آنها حالت سمی دارند ، زیرا این دستگاه از نشت بخار ها جلوگیری میکند
  4. قطعات در برابر شرایط محیطی مقاومت زیادی دارند
  5. طول عمر بالا

در آخر نیاز است که ذکر کنیم با اینکه این دستگاه ویژگی ها و مزایای زیادی دارد اما در صورتی میتوانید بهترین خروجی را دریافت کنید که در زمان خرید بهترین مدل و سری را انتخاب کرده باشید . در غیر اینصورت امکان رخ دادن مشکلاتی که در اول مطلب گفته شده باز هم ممکن است . 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: