April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۴۲۱
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
ظرفیت استفاده از دانش‌بنیان‌ها در بخش خودرو به‌ویژه در بخش طراحی و الکترونیک وجود دارد؛ اما اینکه اندیشه‌ها در جایی مانند این صنعت به ثمر برسد، نیازمند اکوسیستمی قوی است و البته نظام سرمایه‌گذاری چندان حمایتی نمی‌کند.

فعالیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت خودرو

در سال‌های گذشته صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی است که این موضوع را در ورود خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می‌توان دید.

 

در سال‌های گذشته صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی است که این موضوع را در ورود خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می‌توان دید. اما چگونه است که کشور‌های توسعه یافته با برنامه ریزی مدون، افقی روشن را پیش روی خود به وجود آورده و توانسته اند رشد قابل توجهی در این صنعت ایجاد کنند؟

 

پاسخ به این سوال را می‌توان از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد، اما آن چیزی که در دنیا نقش چشمگیری در سرعت بخشیدن به ورود این صنعت به دنیای نوآورانه داشته، ارتباط سازنده با افراد و شرکت‌های تکنولوژیک، دانش بنیان و درگیر کردن آنان در حل مسائل بوده است.

 

در ایران هم ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه تنها نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه به عنوان یک الزام نیز از آن یاد می‌کنند. قطعا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به واسطه کوچک بودنشان چابک‌تر و پویا‌تر عمل می‌کنند و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار هستند.

 

در کشور‌های توسعه یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های گوناگون استفاده می‌شود و عملا شرکت‌های بزرگ با بررسی جامع شرکت‌های چابک‌تر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه گذاری در آن مجموعه می‌شوند و یا به صورت کامل آن را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار می‌دهند؛ این موضوع را در شرکت‌های خودروسازی مختلف از قبیل هیوندای، کیا، فولکس واگن و دیگر برند‌ها می‌توان دنبال کرد؛ از طرفی شرکت‌های خودروسازی دنیا با ورود شرکت‌های فناورانه به این حوزه، عملا پارادایم جدیدی را در این صنعت ایجاد کردند که ورود شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل و شرکت‌های تکنولوژیک از نمونه‌های موفق این جریان است و موجب شده است صنعت خودروسازی به صنعتی هوشمند تبدیل شود.

 

سال‌های گذشته صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی است که این موضوع را با ورود خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و به‌کارگیری هوش مصنوعی با اهمیت‌بخشی به حفظ محیط زیست می‌توان دید.

 

امروزه در کشور‌های توسعه‌یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی پایه به‌عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های گوناگون استفاده می‌شود و شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در آن موجب تحولات قابل توجهی در صنعت خودروسازی شده‌اند.

 

به اعتقاد فعالان و کارشناسان در این صنعت؛ پرورش و ورود نخبگان دانشگاهی و متخصصان کشور به این صنعت، راهکار مناسبی است که می‌تواند در‌های توسعه و البته همگام با پیشرفت‌های جهانی را به سوی زنجیره خودروسازی کشور بازکند.

 

ظرفیت‌های جذب شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودروسازی

 

امیرحسن کاکایی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در صنعت خودرو برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: شرکت ایپکو در ایران توانایی طراحی موتور خودرو را دارد؛ اما مردم از کیفیت و قدرت موتور خودرو رضایت زیادی ندارند و مصرف سوخت نیز در موتور خودرو‌های داخلی بالاست به این دلیل که شرکت‌ها توانایی طراحی را دارند؛ اما توانایی تولید قطعه برای همه قطعات را ندارند.

 

وی ادامه داد: به طور مثال صد‌ها شرکت خودروساز باید کار تولید قطعه را انجام دهند تا یک موتور طراحی‌شده در ایپکو بتواند عملکردی متناسب با همان کیفیت طراحی داشته باشد.

 

کیفیت پایین قطعات در صنعت خودروسازی به دلیل ضعف سرمایه‌گذاری

 

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: وقتی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی و بهبود کیفیت قطعات توجه نمی‌کنند، طبیعی است که قطعات خودروی خوبی نیز در کشور تولید نمی‌شود.


وی ادامه داد: مردم به شرکت‌های قطعه‌ساز ایراد می‌گیرند و می‌گویند خودروسازان مدعی طراحی خودرو‌هایی با مصرف ۶ و نیم لیتر هستند؛ اما مصرف بالاتر از این ارقام است. باید گفت دلیل آن است که کیفیت تولید به‌گونه‌ای است که خودروی کیفی متناسب با طراحی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان روانه بازار مصرف نمی‌شود.

 

نقش کیفیت تایر در مصرف بالای سوخت خودرو‌های داخلی

 

کاکایی با اشاره به توانایی‌هایی که در تولید موتور خودرو به دست آمده است، عنوان کرد: وقتی صحبت از داخلی‌سازی می‌شود به این معناست که حداقل ۲۰ درصد از قطعات در داخل تولید شود. تایر و باتری از جمله قطعاتی هستند که باید حتماً خودروسازان آن را از داخل تهیه کنند؛ اما یکی از دلایل بالا بودن مصرف سوخت خودرو‌های داخلی به کیفیت تایر برمی‌گردد و در امتیازی که مردم به ظاهر خودرو می‌دهند حدود ۱۰۰ امتیاز به تایر مربوط است. تایر در صدای نویز، لرزش خودرو، ایمنی و ترمزگیری اثر مستقیم دارد؛ اما کیفیت تایر در کشور ما با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه در گذشته ضمانت باتری حدود ۵ سال بود؛ اما اکنون به یک سال کاهش یافته است، تصریح کرد: دلیل این کاهش پایین آمدن کیفیت باتری تولید داخلی است؛ البته ما توانایی تولید باتری را داریم؛ اما دستگاه‌ها و تکنولوژی تولید کاهش یافته و مستهلک شده‌اند که موضوع مهمی است. مجموعه افکار عمومی کیفیت باتری و لاستیک را پایین می‌داند و در حالی که در برخی از سال‌ها در این بخش‌های تولیدی کیفتی در حد استاندارد‌های جهانی وجود داشته است؛ اما به سمتی حرکت کرده‌ایم که به‌تدریج قادر به تولید تایر خودرو‌های جدید نخواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: