April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۴۹۲
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
محققان سعی می‌کنند با تفکر درباره موارد مصارف هوش مصنوعی، آن را بیشتر از دیروز در خدمت بشریت دربیاورند و بر خلاف نگرانی‌ها درباره این که هوش مصنوعی شغل انسان‌های زیادی را نابود می‌کند، آن‌ها در صدد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید شغل و کارآفرینی برای انسان‌ها هستند.

تولید شغل و کارآفرینی با استفاده از هوش مصنوعی

امروزه فناوری‌های نوین، که هوش مصنوعی یکی از مهم­ترین آن‌ها به ­شمار می‌آید، نقش برجسته ­ای در موفقیت کسب‌وکار‌ها دارند.

هوش مصنوعی اطراف ما را احاطه کرده است. از ماشین‌حساب‌های ساده گرفته تا سیستم‌های پیچیده کنترل پرواز. این پدیده‌ی همه جا حاضر، تقریباً بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی، فکر کردن در مورد راه‌­اندازی کسب و کار هوش مصنوعی خودتان خیلی عجیب نیست.

کسب و کار هوش مصنوعی

زمانی که قصد دارید کسب‌وکار جدیدی را شروع کنید، با دو رویکرد متفاوت می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید. نخست آنکه محصولی جدید و بی‌مانند را به بازار عرضه کنید و جریان‌ساز موجی از فروش باشید و یا موضوعات موردعلاقه جامعه را بادقت بررسی کنید و محصولی هم‌راستا با نیاز مخاطبان به تولید برسانید.

امروزه اگر نگاهی به اخبار، شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوی روزانه افراد در جامعه بیندازیم، قطعاً با موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی مواجه می‌شویم. استقبال گسترده‌ای که از این فناوری شگفت‌انگیز صورت گرفته، راه خود را به کسب‌وکار‌ها هم بازکرده و از استارتاپ‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ تجاری، همگی در تلاش‌اند تا با ارائه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و یا از این فناوری جهت بهینه‌سازی فرایند‌های کاری خود استفاده کنند.

براساس گزارش فوربس، بیش از ۸۰٪ شرکت‌ها بر این باورند که هوش مصنوعی برای سازمان­‌های آن‌ها یک اولویت استراتژیک است. در عین حال، سهم مشاغل حوزه هوش مصنوعی در پنج سال گذشته ۴۵۰ درصد افزایش یافته است. 

 

تصور کنید روزی برسد که هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت آب را در دریاچه‌هایی که آب شرب شهر‌ها را تامین می‌کنند پیش بینی کند یا به دانشمندان کمک کند که میزان گردو غبار موجود در هوا را که یکی از ناشناخته‌ترین چیز‌ها در درک تغییر آب و هوا هستند اندازه گیری کنند. آیا می‌توانیم از هوش مصنوعی برای اندازه گیری ترکیبات پیچیده‌ای مانند جریان خون که در آن سلول‌های جامد درون پلاسمای خون پراکنده می‌شوند استفاده کنیم؟

یک دانشمند هندی قصد دارد با ترکیب دانش علمی به وجود آمده در طول قرن‌ها تحقیق با هوش مصنوعی به این سوالات جواب بدهد.

آنوج کارپاتنه که استاد دانشکاه علوم کامپیوتر کالج مهندسی است قصد دارد با حمایت مالی موسسه برنامه توسعه شغل و سرمایه گذاری روی مشاغل آینده یک رویکرد یکپارچه برای تسریع کشف علمی با استفاده از داده‌ها و دانش علمی را پیش ببرد. کارپاتنه سومین محقق حوزه علوم کامپیوتر است که موفق به دریافت این بودجه از طرف بنیاد فوق شده است.



تفکر عمیق‌تر درباره موارد مصارف هوش مصنوعی

پیشرفت‌ها در زمینه هوش مصنوعی مانند نرم افزار‌های چت جی پی تی همچنان تیتر اول خبر‌های این روز‌ها را تشکیل می‌دهند و محققان بسیاری سعی می‌کنند تا با تفکر عمیق‌تر درباره موارد مصارف هوش مصنوعی آن را بیشتر از دیروز در خدمت بشریت دربیاورند و بر خلاف نگرانی‌ها درباره این که هوش مصنوعی می‌تواند شغل انسان‌های زیادی را در دنیا نابود کند آن‌ها در صدد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید شغل و کارآفرینی برای انسان‌ها هستند.

جعبه سیاه امروز

اما در این میان مشکلی وجود دارد. بهترین مدل‌های یاد گیری عمیق مورد استفاده در این روز‌ها هنوز یک جعبه سیاه به شمار می‌روند؛ و تفسیر و درک نحوه کار کردن آن‌ها دشوار است. شاید این برای کاربرد‌هایی که در آن‌ها نتیجه مهمترین است مانند پیشنهاد فیلم در نتفلیکس مطلوب باشد. اما در دانش که در آن هدف توضیح علت و معلول مشاهدات است، این می‌تواند مضر باشد.

 

جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

جهش تولید و اشتغال پایدار یک نوع رابطه دوطرفه با یکدیگر دارند. به قطع نمی‌توان گفت که اشتغال پایدار محصول جهش تولید خواهد بود یا نه. اما بر اساس فرم اشتغال و شاخص بیکاری که یک نوع موج پس رونده محسوب می‌شود، (یعنی موجی که در پی موج‌های دیگر ایجاد می‌شود) می‌توان انتظار داشت در شرایط نابسامانی اقتصادی و تورم و... بیکاری افزایش پیدا کند. این نوع شاخص بیکاری می‌تواند به ما این مفهوم را برساند که جهش تولید می‌تواند کمی مقدم بر اشتغال پایدار باشد.


امام علی (ع) در حدیثی فرموده اند «از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج می‌شود.» فقر را اگر یکی از نماد‌های براز ضعف اقتصادی بدانیم، عملا این گونه می‌توان این سخن را تفسیر کرد که جامعه اسلامی باید از نظر اقتصادی و اشتغال زایی قوی و غنی باشد. اگر این چنین نباشد نبود اشتغال پایدار و فقر در جامعه بیداد کند عملا آن جامعه از اسلام دور شده است و نمی‌توان به سادگی در آن رنگ و بویی از ایمان را پیدا کرد.

از این رو می‌توان به قطعیت گفت که یکی از پایه‌های اساسی جهش تولید، باید اشتغال پایدار باشد. اما این یک رابطه دو طرفه است. یعنی برای داشتن اشتغال پایدار نیز نیاز به جهش تولید داریم.

برای حل این مسئله بهتر است با دو مفهوم اشتغال پایدار و جهش تولید آشنا شویم. البته همانطور که مشخص است جهش تولید یک مفهوم عام‌تر و کلی‌تر است. در ادامه سعی داریم جهش تولید را با دید رسیدن به اشتغال پایدار و در نهایت سلامت زیست اجتماعی بررسی کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: