April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۹۹۹
۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
0

درخت گردو از جمله درختان بارور و میوه‌داری است که قدمت آن به دوره ترشیاری یعنی دوران سوم برمی‌گردد. درخت گردو به واسطه داشتن چوب با کیفیت و همچنین مغز گردوی با ارزش و پرخاصیت یکی از گونه‌های اقتصادی و تجاری محبوب برای سرمایه‌گذاری است. گسترش سطح زیر کشت آن در ایران باعث شده، سهم ایران حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت جهانی باشد و ایران در رتبه چهارم بعد از کشورهای چین، آمریکا و ترکیه در تولید گردو قرار گیرد.

این محصول دارای امتیاز صادراتی بوده و به دلیل روز افزون بودن مصرف داخلی از فروش فوق العاده برخوردار است. اما متاسفانه عملکرد و رسیدگی‌های باغداری در ایران ضعیف بوده و باعث شده درصد گردوهای صادراتی، با کیفیت و پرمغز علی رغم سطح زیر کشت بالا پایین باشد. از جمله این دلایل می‌توان به استفاده از نهال‌های بی‌کیفیت و غیر پیوندی، آفات و بیماری‌های رایج، تاخیر در حذف پوسته سبز، برداشت در زمان نامناسب و استفاده از روش‌های غیر استاندارد در خشک کردن گردو اشاره کرد.

 images_1694079527_64f99a27abd9b.webp

چند عامل مهم در بیماری پوسیدگی درخت گردو

از جمله بیماری‌هایی که می‌تواند عملکرد درخت را بسیار تضعیف کند و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد بیماری پوسیدگی درخت گردو است. این بیماری می‌تواند هم شامل پوسیدگی ریشه، طوقه، تنه و در نهایت نابودی درخت باشد. جدا از عواملی مانند: انتخاب ارقام بی‌کیفیت و بیمار، کاشت آن در زمین‌های فقیر و بدون زهکشی، استفاده از روش‌های غرقابی و آبیاری زیاد، استفاده از ادوات آلوده، وجود قارچ‌ها و باکتری‌های مولد نیز از مهم‌ترین دلایل پوسیدگی درخت گردو هستند.

 این پوسیدگی تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای باغدار و باغ گردو خواهد داشت که در ادامه این بخش با معرفی قارچ‌های عامل بیماری پوسیدگی درخت گردو، تاثیرات اقتصادی و اجتماعی این بیماری را بررسی خواهیم کرد پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

  • قارچ رزلینیایی

قارچ رزلینیایی از جمله آفاتی است که باعث پوسیدگی سفید ریشه می‌شود. این بیماری بسیار خطرناک بوده و شیوع آن در سطح جهانی دارای پراکندگی بوده و مهم‌ترین میزبان آن درختان گردو هستند. این بیماری از اطراف درخت به شکل دایره وار پراکنده می‌شود و با تنک کردن تاج درخت، باعث توقف رشد درخت و خشکی سرشاخه‌ها می‌شود. با ریزش میوه‌های نارس و پایین آمدن کیفیت میوه‌ها عملکرد درخت بسیار تضعیف و تقلیل می‌یابد.

این بیماری با کمبود عناصر تغذیه‌ای تشدید شده و با درگیری ریشه، درخت را در برابر سایر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌کند که با بررسی وضعیت ریشه می‌توان مستقیماً از وجود این بیماری آگاه شد.

  • قارچ فیتوفتورا

قارچ فیتوفتورا مهم‌ترین عامل بروز بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو است. که موجب ضعف عمومی درخت، خشکیدگی و پژمردگی آن می‌شود. این قارچ‌ها باعث ایجاد شکاف‌هایی در قسمت پایین طوقه شده که این قسمت‌ها به مرور زمان قهوه‌ای رنگ شده و از آن صمغ قهوه‌ای متمایل به قرمز رنگ ترشح می‌شود.

 در صورت عدم درمان این پوسیدگی توسعه یافته و با رسیدن به بافت‌های دیگر باعث خشکیدگی درخت می‌شود. با تراشیدن و جداسازی بافت‌های درگیر و مرده  می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. همچنین با تراشیدن پوسته ترک خورده، بخش‌های تیره و سیاه رنگ زیرین نمایان می‌شود. با پیشروی بیماری خزان زودرس اتفاق افتاده، برگ‌ها دچار ریزش شده و با کمتر شدن بافت سبز درخت میوه‌ها مستقیماً در معرض تابش خورشید بوده و دچار سوختگی می‌شوند.

images_1694079543_64f99a377d738.webp

اثرات اقتصادی و اجتماعی بیماری پوسیدگی درخت گردو

  • با توجه به اینکه احداث باغ گردو و باغداری آن مستلزم هزینه‌های بالای باغداری است لذا بروز این بیماری و پیشروی آن در باغ و درگیری اکثر درختان باعث می‌شود با کاهش باردهی، بازدهی و کیفیت میوه‌ها عملاً تراز اقتصادی و تجاری باغ از بین رفته و در نتیجه از نظر اقتصادی باغدار متحمل ضررهای هنگفت می‌شود.
  • پرورش درخت گردو از جهت فروش چوب و مغز دارای درآمدزایی بالایی است و افراد زیادی در این باغات مشغول به کار هستند، که این بیماری در صورت گسترش باعث از بین رفتن عملکرد بهینه درختان و باغات گردو شده و موجب از دست رفتن فرصت های شغلی و بیکاری بالا می‌شود. این بیکاری پیامدهای اجتماعی فراوانی در جامعه به دنبال خواهد داشت.
  • درخت گردو از جمله درختان مثمری است که میوه آن در بخش صادرات توانسته درآمدزایی غیر نفتی کشور را افزایش دهد و از نظر اقتصادی باعث رونق بخش باغداری و افزایش ارزآوری و درآمدزایی کشور شده است. این بیماری در صورت پیشروی و کنترل نشدن می‌تواند از نظر اقتصادی ضررهای متعددی به بخش باغداری و درآمدزایی کشور وارد کند.
  • در صورت درگیری درختان گردو به بیماری پوسیدگی، کنترل آن نیازمند خرید سموم و رسیدگی‌های هزینه برداری است. که پرداخت هزینه‌های مازاد می‌تواند از نظر اقتصادی برای باغدار بسیار سنگین و سرسام آور باشد.

راه‌های کنترل بیماری پوسیدگی درخت گردو

  • اجتناب از آبیاری بیش از اندازه
  • جلوگیری از خیس شدن طوقه و تنه درخت
  • استفاده از روش‌های آبیاری کرتی و قطره‌ای
  • کاشت درخت در خاک غنی با زهکشی مناسب
  • انتخاب و خرید ارقام مقاوم به بیماری و آفات از مراکز معتبر و مجوزدار
  • استفاده از سموم شیمیایی همچون بردوفیکس؛ که می‌توان با تراشیدن و جداسازی بافت‌های بیمار و سوزاندن آنها در محیط بیرونی باغ و پانسمان محل تراش و زخم با استفاده از محلول  بردوفیکس و اکسی کلرورمس از پیشروی آن ممانعت به عمل آورد.
  • با استفاده از بردوفیکس رقیق نشده ابزار هرس باید ضدعفونی شود.
  • با استفاده از بردوفیکس ۱۰ در ۱۰۰۰ آبیاری درختان انجام شود.
  • تمام قسمت‌های درخت گردو با استفاده از بردوفیکس ۵ در ۱۰۰۰ محلول پاشی شود.

images_1694079550_64f99a3e2129e.webp

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن جنبه اقتصادی پرورش درخت گردو، رعایت اصولی رسیدگی‌های باغداری و اطلاع از بیماری‌هایی همچون پوسیدگی درخت گردو و شناخت راهکارهای پیشگیری و درمان آن می‌تواند در داشتن باغی سالم و پربار و مقاوم بسیار موثر باشد. با توجه به اینکه بیماری پوسیدگی درخت گردو می‌تواند با تضعیف عملکرد درخت باعث از بین رفتن درخت و جنبه  اقتصادی باغ گردو شود، لذا عدم کنترل این بیماری می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در باغداری و درآمدزایی و اشتغال داشته باشد.

از این رو هنگام احداث باغ گردو گرفتن مشاوره از افراد متخصص و گیاه شناس و خرید نهال‌های گردوی مقاوم، با کیفیت و سالم جزو فاکتورهای مهم تلقی می‌شود. در این زمینه باغداران عزیز می‌توانند از نهالستان پالیز مجهز‌ترین و موفق‌ترین مرکز تولید و فروش نهال گردو با چندین دهه سابقه درخشان ارقام مقاوم و سالم را همراه با تاییدیه قرنطینه، گواهی سلامت و ضمانت دو ساله با منصفانه‌ترین قیمت خریداری کنند.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: