April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۰۷۰
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
0
حسین روحی مدیر کل امور منابع انسانی در راستای تاکیدات حسن شریفی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و برای اطلاع رسانی ، رفع ابهامات و پرسش های طرح شده همکاران در تالار گفتگو، ضوابط مندرج در شیوه نامه اجرایی انتخاب و انتصابات مدیران بیمه ایران و فرآیند آن را تشریح کرد.

مدیر کل امور منابع انسانی فرآیند انتصابات مدیران بیمه ایران را تشریح کرد

به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، روحی در این خصوص اظهار داشت: مدیریت منابع انسانی شرکت سهامی بیمه ایران در چارچوب بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور و همچنین مصوبه شورای معاونین بیمه ایران و به منظور ارتقای بهره وری و کارآیی نیروی انسانی، افزایش انگیزه کارکنان برای ارتقای شغلی و جانشین پروری و تربیت نیرو‌های متخصص، «شیوه نامه‌ای برای ارزیابی شایستگی‌ها و انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران» تدوین نمود که این شیوه نامه پس از بحث، بررسی و اصلاحات لازم در شورای معاونین تصویب و برای اجرا به این مدیریت ابلاغ گردید.

وی شیوه نامه انتصابات بیمه ایران را بستر مناسبی برای شایسته سالاری در انتصاب و انتخاب افراد در پست‌های مدیریتی عنوان کرد و با اشاره به انتصاب کارکنان شرکت در دو سطح کارشناسی و مدیریتی، گفت: بر اساس این شیوه نامه، انتصاب کارکنان در پست‌های کارشناسی نیاز به ارزیابی ندارد و کسانی که شرائط احراز شغل را داشته باشند، در صورت معرفی واحد متبوع پست کارشناسی به آن‌ها اعطا می‌شود، اما در پست‌های مدیریتی دو سطح مدیریتی داریم که در این شیوه نامه به آن اشاره شده که شامل مدیریت پایه و میانی است و ارزیابی شایستگی‌ها فقط برای احراز شرائط و انتصاب مدیران پایه و میانی شرکت صورت می‌گیرد.

همکارانی که طبقه شغلی آن‌ها بالاتر از ۱۴ باشد، مدیران میانی شرکت محسوب می‌شوند و این مدیران شامل معاونین مدیر عامل، مدیران کل ستادی، مدیران کل استانی، معاون مدیر کل، مدیر شعبه و مدیران پایه نیز شامل معاون مدیر شعبه، رئیس شعبه، معاون رئیس شعبه، رئیس اداره، معاون اداره، کارشناس مسئول و مسئول دفتر است.

روحی شیوه نامه انتصابات را الگوی مناسبی برای انتخاب موفقیت آمیز و اثر بخش در انتصابات مدیران دانست و تصریح کرد: برای گزینش مدیران نیازمند بررسی مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژ گی‌های خاص از میان متقاضیان برای ارتقای کارایی و بهره وری هر چه بهتر نیروی انسانی و افزایش عملکرد شرکت می‌باشد از اینرو شرایط احراز و تایید صلاحیت برای سطح مدیران میانی بر اساس شرائط عمومی ابلاغی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی، داشتن حداقل مدرک تحصیلات لیسانس همتراز و مرتبط با شرائط احراز شغل پیشنهادی، داشتن حداقل ۴ سال سابقه خدمت دولتی یا غیر دولتی و داشتن ۲ سال سابقه تجربی در پست‌های مدیریتی پایه است و برای سطح مدیران پایه نیز داشتن حداقل مدرک تحصیلات لیسانس و ۲ سال سابقه دولتی و یا غیر دولتی کافی است.

وی افزود: بر اسای شیوه نامه اجرایی انتصابات، ارزیابی شایستگی‌های تخصصی برای احراز شغل‌های پیشنهادی برای مدیران میانی شامل: دو بخش مصاحبه و ارزیابی ۳۶۰ درجه است وحداکثر امتیاز در این دو بخش عبارتند از: ۶۰ امتیاز از بخش مصاحبه و ۴۰ امتیاز از بخش ارزیابی۳۶۰ درجه و در مجموع ۱۰۰ امتیاز تعیین شده است.

حداکثر امتیاز برای ارزیابی شایستگی مدیران پایه کسب ۱۰۰ امتیاز فقط در مصاحبه است و این متقاضیان نیازی به ارزیابی ۳۶۰ درجه ندارند.

مدیر کل امور منابع انسانی بیان داشت: دو کارگروه مجزا برای ارزیابی مدیران میانی و پایه داریم که این کارگروه شامل ۳ نفر ارزیاب خارج از شرکت، نماینده مدیر کل امور مالی، نماینده معاون فنی، نماینده مدیر عامل و مدیر کل امور منابع انسانی به عنوان عضو و دبیر است.

وظیفه اصلی این کارگروه‌ها، انجام مصاحبه حضوری یا آنلاین جهت ارزیابی شایستگی‌ها، توانمندی‌ها، مهارت‌ها و تجارب خدمتی افراد معرفی شده است و پس از ارزیابی توسط کارگروه، امتیاز فرد متقاضی جهت اقدامات بعدی به مدیر واحد مربوطه اعلام می‌گردد.

مدیران میانی برای تصدی شغل‌های حوزه فنی علاوه بر کسب نمره قبولی از کارگروه تعیین شده، نیاز به انجام مصاحبه و کسب حد نصاب نمره قبولی و ارائه گواهی صلاحیت و شایستگی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارائه گواهی شایستگی از مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز دارند.

وی در ادامه افزود: سامانه انتصابات برای دسترسی و اطلاع همکاران در پرتال بیمه ایران در قسمت سامانه خدمات رفاهی طراحی و تعبیه گردیده و اطلاعات افرادی که برای پست سازمانی معرفی می‌شوند توسط پیشنهاد دهنده (مدیر کل مافوق یا به صورت خود اظهاری) در این سامانه ثبت می‌شود و در صورت ثبت به صورت خود اظهاری باید توسط معاون مدیر عامل در حوزه مربوطه تایید گردد.

روحی خاطر نشان کرد: در مرحله نخست پس از ثبت اطلاعات، فرد معرفی شده توسط مدیر پیشنهاد دهنده بر اساس شاخص‌های تعیین شده در سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره‌ای به فرد پیشنهاد شده از سوی مدیر معرفی کننده داده می‌شود.

در گام بعدی مدیر کل امور منابع انسانی شرائط احراز فرد را از قبیل مدرک و رشته تحصیلی، سابقه و شرائط احراز را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت داشتن شرائط احراز برای مصاحبه به کارگروه ارزیابی دعوت می‌شود و در گام بعدی افرادی که بالاترین نمره را کسب کرده باشند به عنوان فرد منتخب برای تصدی شغل مورد نظر پیشنهاد می‌شوند و پس از اخذ تاییدیه‌ها و گواهی‌های صلاحیت صلاحیت از گزینش، حراست و مراکز ذی صلاح، لیست پذیرفته شده‌ها به کمیته سرمایه انسانی برای تایید و تصویب ارسال می‌گردد و مرحله نهایی این لیست به تایید مدیر عامل شرکت می‌رسد.

پس از طی این مراحل، حکم فرد تایید شده تا سطح رئیس اداره توسط مدیر کل استان، بالاتر از آن متناسب با سطح سازمانی توسط اداره کل منابع انسانی، معاون توسعه مدیریت و منابع و یا مدیر عامل صادر و اطلاعات مربط توسط کارشناسان اداره کل منابع انسانی در سامانه انتصابات ثبت می‌گردد.

روحی تاکید کرد: نکته مهمی که در فرآیند انتصابات تعریف شده این است که همه کسانی که در ارزیابی شرکت کرده اند، می‌توانند از طریق کد رهگیری که برای آن‌ها ارسال شده، کارنامه خود را در سامانه مشاهده نمایند و این نتایج تا ۶ ماه اعتبار دارد و اگر کسی در آزمونی قبول نشده باشد پس از طی مدت شش ماه، بنا به درخواست مافوق و در صورت غیر تصدی بودن شغل مورد نظر، می‌تواند مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و افرادی که برای شغل‌های همتراز معرفی شده باشند، نیازی به ارزیابی مجدد ندارند.

امیدواریم با اجرا و پیاده سازی سیستم انتصابات مدیران شرکت، شاهد بهبود و توسعه اثر بخشی و عملکرد مدیریتی در واحد‌های سازمانی و نهایتا افزایش بهره وری و عملیات بیمه گری شرکت باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: