April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۳۹۵
۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
یک روانشناس بالینی بر حاکم کردن آرامش بر فضای ذهن در لحظه تاکید کرد.

در لحظه زندگی کنید

زهره قاسمی روانشناس بالینی گفت: لحظه حال لحظه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم، اما بدون آگاهی است. زندگی در لحظه حال چیز دیگری است به طو رمثال در حال حاضر اگر الان این متن را می‌خوانید احتمالا به قدر کافی در لحظه حال نیستید؛ چرا که ذهنتان این اجازه را به شما نمی‌دهد.

او در ادامه گفت: اگر می‌خواهید مطمئن بشوید، به این سوالات درون خود پاسخ کوتاه بدهید. چه حسی در همین لحظه دارید؟ آیا به اشیاء و آدم‌های اطرافتون توجه دارید؟ و این توجه باعث اختلال در تمرکز شما می‌شود؟ با پاسخ به این دو سوال مشخص می‌شود، اکنون که در حال خواندن این متن هستید ذهنتان در این لحظه هست یا خیر!

قاسمی بیان کرد:کسی در لحظه حال زندگی می‌کند که اغلب لحظات زندگی اش را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند؛ چرا که ذهنش باعث کاهش تجربه هایش نمی‌شود. (این جمله را بسیار شنیده اید که نزار آینده زمان حال را از تو بگیر) توانایی در لحظه زندگی کردن به ما کمک می‌کند که به عمق این جمله برسیم. برای اینکه این توانایی را پیدا کنید و بتوانید لحظه اکنون را تصاحب کنید تا بتوانید تاب آوری خود را بالا ببرید باید بتوانید ۳ مرحله زیر را به خوبی طی کنید.

تمرکز در لحظه

روانشناس بالینی گفت: تمرکز، توجه وجمع کردن تمام حواس بر روی تمام جزئیات کاری که در حال انجام آن هستیم. حتی کار‌های بسیار روزمره مثل: غذا خوردن، ورزش کردن و یا آشپزی کردن وحتی الان که دارید این پست را می‌خوانید. آیا می‌توانید همین حالا تمرکز داشته باشید روی این متن؟

حضور در لحظه حال

قاسمی گفت: بعد از تمرکز وارد مرحله دوم می‌شویم که هوشیاری کامل در هر لحظه است و پیوند جسم ذهن، روح را که در این مرحله باید انجام بدهیم. اگر این یکپارچگی در این ۳ تا پیش نیاید غفلت پیش خواهد آمد. چون افکار اضافی وبی ثمر به ذهن رسیده و مغز را دچار حالتی می‌کند که نتواند منسجم و هوشیار عمل کند و همین باعث می‌شود که ما به مرور تاب آوری خود را از دست بدهیم.

غرق در لحظه بودن

او تصریح کرد: در حقیقت همان شرایط کودکی را برای ما فراهم می‌سازد. در اینجا ذهن را تربیت می‌کنیم که بتواند از افکار منفی و مزاحم دور شویم و به سمت نگاه مثبت کاری کنیم. این حاکم کردن آرامش بر فضای ذهن است. به طور مثال ذهن را طوری تربیت کرده ایم که اگر این متن را حالا می‌خواند باید با تمرکز و هوشیاری باشد. ذهن باید بتواند در این مرحله کلیدی پیدا کند تا قفل مسئله مشکلات و تمرکز بر آن‌ها را به خوبی انجام دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: