کد خبر: ۴۰۲۷۱۱
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
سخنگوی سازمان مالیات گفت: تاکنون ۱۷۸ میلیون صورت‌حساب در سامانه مودیان ارسال شده که از این بین ۶۲ میلیون مورد توسط شرکت‌های معتمد ارسال شده است.

ارسال ۱۷۸ میلیون صورت‌حساب در سامانه مودیان

در میز اقتصاد امروز موضوع سامانه مودیان و تاثیر آن بر شفافیت مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت و آقای موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی و رئیس مرکز تنظیم مقررات، آقای غیاثوند پژوهشگر اقتصادی، آقای طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: آخرین روند اتصال به سامانه مودیان به چه صورت بوده است؟

موحدی: با توجه به قانون الزام اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مودیان، فراخوان‌هایی را برای پیوستن مودیان مختلف به سامانه مودیان در نظر گرفتیم که از آبان ۱۴۰۱ شروع شد. در فراخوان اول اتصال شرکت‌های بورسی انجام شد. در اول دی شرکت‌های دولتی و از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ شرکت‌های حقوقی را برای ارسال صورت حساب‌های الکترونیک فراخوان کردیم.

تا به این لحظه تعداد کل شرکت‌ها که به ارسال صورت حساب در سامانه مودیان می‌پردازند، ۴۱ هزار و ۷۴۲ شخص حقوقی هستند. از این بین ۴۷۰ شرکت بورسی و فرابورسی، حدود ۹۵ مورد شرکت دولتی و سایر اشخاص حقوقی بیش از ۴۱ هزار شخص حقوقی هستند. این برنامه زمانی بود که بر اساس قانون در نظر گرفته شد. با توجه به لایحه تسهیل تکالیف مودیان که در مرحله تایید شورای نگهبان است، از مهر ۱۴۰۲ شاهد ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیک توسط کلیه اشخاص حقوقی هستیم و از اول دی ماه شاهد حضور افراد حقیقی و صابحان مشاغل خواهیم بود.

سوال: فرایند اتصال به سامانه چگونه است؟

موحدی: در این قانون برای اولین بار از شرکت‌هایی به عنوان شرکت‌های معتمد قرار است ارائه دهندگان خدمات مالیاتی به طور خاص در حوزه اتصال به سامانه مودیان باشند. مودیان و اشخاص حقوقی می‌توانند از ظرفیت این شرکت‌ها برای ارسال صورت حساب‌های خود استفاده کنند، اما اجباری وجود ندارد. با این وجود این موضوع به نفع مودیان است.

سوال: این شرکت ها، چه ویژگی‌هایی دارند؟

موحدی: شرکت‌های معتمد نوع اول داریم که در ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیک به مودیان کمک می‌کنند. شرکت‌های نوع دو و سه هم داریم که بیشتر در ارائه مشاوره‌های مالیاتی کمک می‌کنند. ۶ شرکت معتمد نوع اول و یک شرکت نوع دوم و سوم داریم. حدود ۳۴ هزار و ۸۵۸ مودی به صورت مستقیم ارسال صورت‌حساب را انجام می‌دهند و حدود ۶ هزار و ۸۵۴ مودی از طریق شرکت‌های معتمد این کار را انجام می‌دهند. به عبارتی بیش از ۳۰ درصد صورت‌حساب‌ها توسط شرکت‌های معتمد ارسال می‌شوند. تاکنون ۱۷۸ میلیون صورت‌حساب در سامانه مودیان ارسال شده که از بین آن‌ها بیش از ۶۲ میلیون مورد توسط شرکت‌های معتمد ارسال شده است. برای ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیک شرکت‌های معتمد هیچ هزینه‌ای از مودیان دریافت نخواهند کرد.

برای ارسال صورت‌حساب‌ها یک الزام داریم و آن هم ارسال شناسه کالا و خدمات است. تا از این کد استفاده نشود نمی‌توان صورت حساب‌های آن‌ها را دریافت کرد.

سوال: این کد چگونه دریافت می‌شود؟

موحدی: واردکنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند از طریق سامانه جامع تجارت این کد را دریافت کنند و برای کد‌های خدمات می‌توانند از مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران استفاده کنند. بعد از دریافت شناسه‌ها باید یک نرخ گذاری برای هر کدام از این موارد صورت بگیرد. افرادی که شناسه خود را دریافت نکرده اند و اگر شناسه اختصاصی آن‌ها کد گذاری نشده می‌توانند از شناسه‌های عمومی استفاده کنند. بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شناسه اختصاصی و بیش از ۴۰ هزار شناسه عمومی را نرخ گذاری کردیم.

سوال: اتصال به سامانه جدید برای مودیان مشکل ساز شده است؟

غیاثوند: در بحث سامانه مودیان و نسخه جدید زحمات زیادی کشیده شده است، اما باید در کلیت نگاه کنیم که این سامانه قابلیت فراهم کردن تکالیفی که باید انجام شود را دارد یا خیر؟ هنوز قابلیت ورود مشاغل به سامانه مودیان را نداریم و در واقع این سامانه امکان اتصال افراد حقیقی را ندارد.

سوال: چرا لایحه تسهیل هنوز در مجلس تصویب نشده است؟

طغیانی: لایحه تسهیل تکالیف مودیان با تاخیر به مجلس رسید، اما به فوریت بررسی شد. شورای نگهبان ابهامات و ایراداتی را بر قانون مصوب داشت و این موارد در کمیسیون اصلاح شد و در انتظار برای ارائه در صحن علنی مجلس است. همانطور که می‌دانید هر زمان که قانون برنامه و بودجه در حال بررسی است هر دستور دیگری باید متوقف شود تا این دو قانون مهم مصوب شوند. بعد از بررسی برنامه هفتم موضوع در بررسی صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

جرائمی که به موجب قانون می‌توانست مشمول مودیان شود با توجه به تاخیر در نهایی شدن سامانه، این جرایم در این قانون تسهیل بازنگری و اصلاح شده و مودیان شامل جریمه نخواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: