سالانه حدود ۹ هزار حادثه کار جان کارگران را تهدید می‌کند
کد خبر: ۴۰۳۰۰۰
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
سالانه حدود ۹ هزار حادثه کار جان کارگران را تهدید می‌کند اما ایمنی و بهداشت کار بر سر معادن مس سایه انداخته است.

سایه ایمنی و بهداشت کار بر سر معادن مس

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و و رییس سازمان ملی استاندارد که در نخستین «همایش ملی ایمنی و بهداشت شغلی» شرکت کرده بودند، در بازدید از نمایشگاه جانبی این همایش، در غرفه مجتمع مس سرچشمه حضور یافته و از نزدیک در جریان دستاورد‌های شرکت ملی مس در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی قرار گرفتند. پس از آن وزیر کار با اهدای لوح تقدیر از امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت مس به دلیل تلاش و زحمات ارزشمند در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی تقدیر کرد. در این همایش «مهدی اسلام‌پناه» رییس سازمان استاندارد، «مهرداد عظیمی» رییس سازمان فنی و حرفه‌ای، نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مدیران کل تعاون استان‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

وزارت کار تحت فشار حوادث شغلی

شاید این خبر به ظاهر معمولی به نظر برسد و اهدای لوح تقدیر بدلیل توجه به ایمنی و بهداشت شغلی یک امر نمایشی تلقی شود، اما اهمیت این قدردانی زمانی احساس می‌شود که از میزان حوادث شغلی، درصدی که منجر به مرگ و میر نیروی کار می‌شود، سقوط جایگاه ایران در ایمنی و بهداشت کار و تبعات داخلی و خارجی حوادث کار مطلع شویم و بدانیم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدلیل حوادث کار تا چه اندازه تحت فشار قرار می‌گیرد.

الزام قانون بر حفظ سلامت کارگران

از آنجا که حوادث کار هر لحظه جان نیروی کار را تهدید می‌کند، صیانت از کارگران در قالب ماده قانونی که کارفرمایان تکلیف شده به نوعی که مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

حادثه شغلی چیست

برای آنکه بدانیم حوادث کار تا چه اندازه بحران آفرین است، باید تعریف درستی از حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار داشته باشیم. حادثه‌ای حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامد‌های آن به شمار می‌رود، حادثه کار است و از آنجا که باید برای حوادث کار متولی تعریف شود، صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کار به شمار می‌رود و وزارت کار تاکید دارد که کاهش حوادث شغلی و صیانت از نیرو‌های انسانی باید از رویکرد‌های مهم بازرسان کار باشد.

 

بیشتر بخوانید:



آمار وحشتناک حوادث کار

در این رابطه معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه شرایط و محیط کار ناایمن سبب شد در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳۴۰ میلیون حادثه کار اتفاق بیفتد گفت: ۱۶۰ میلیون بیماری شغلی در سال اتفاق می‌افتد و ۳۱۳ میلیون کارگر درگیرِ آن هستند. علی حسین رعیتی فرد افزود: هر سال ۲میلیون و ۳۰۰ هزار فوتی ناشی از کار در جهان داریم که روزانه حدود ۶هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود. وی با اعلام اینکه حوادث ناشی از کار سال ۱۴۰۰ در ایران ۸هزار و ۹۳۱ نفر بود گفت: تعداد فوتی‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۱۱ نفر بود.

خطرپذیری بالا در معادن

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد در صنایع دیده می‌شود گفت: در برخی صنایع مثل معدن خطرپذیری بالاتر است، ولی به لحاظ رعایت نکات ایمنی در آنجا تنها ۲ درصد از حوادث ناشی از کار وجود دارد که نشان می‌دهد هرجا استاندارد‌ها و ایمنی حین کار رعایت شده، صیانت از نیروی کار نیز حفظ شده است.

آمار حوادث در معادن

بی شک کارگر معدن از جمله مشاغل سخت و زیان آور است که قانون بازنشستگی کارگر معدن با ۲۰ سال سابقه کار را تصویب کرده، اما شرط اینجاست که کارگر زنده بماند. آمار‌ها حکایت از خطرات کار در معدن دارد. انفجار در معدن زمستانی یورت در آزادشهر گلستان ۴۳ کارگر و مهندس معدن جان خود را از دست دادند. انفجار در معدن باب نیروز زرند ۱۲ کارگر را به کام مرگ کشاند، البته و در گذشته نیز ۹ کارگر این معدن به علت گازگرفتگی جانشان را از دست داده بودند. یکی از کارگران معدن منگنز قم بر اثر ریزش بخشی از معدن زیر آوار محبوس و بعد از هفت ساعت جسدش پیدا شد. انفجار دیگری در معدن یال شمالی طبس باعث جان باختن ۸ کارگر شد. ریزش تونل شماره یک معدن اشکلی هجدک کرمان نیز منجر به مرگ دردناک ۷ کارگر شد و بتازگی نیز انفجار، جان شش کارگر معدن رزمجاه طزره دامغان را گرفت. این‌ها بخشی از حوادث معدن در ایران است.

معادن مس در امنیت

با وجود گستردگی معادن مس در ایران، خوشبختانه مسایل ایمنی و بهداشت در معادن مس بخوبی رعایت می‌شود و همین امر باعث شده تا حوادث کار معادن مس نگران کننده نباشد. همین امر باعث شده تا وزیر کار نسبت به عملکرد شرکت ملی مس واکنش نشان دهد و از رعایت مسایل ایمنی در جهت حفظ ایمنی و سلامت کارگران تقدیر کند. امید آنکه معادن دیگر نیز برای سلامت کارگران ارش قایل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: