May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد
کد خبر: ۴۰۳۱۵۲
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاثیرات جنگ فلسطین بر اقتصاد و بالا رفتن قیمت طلا و دلار را واقعیتی نیازمند مدیریت دانست.

تاثیرات جنگ فلسطین بر اقتصاد، واقعیتی نیازمند مدیریت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک مقوله سیاسی است گفت: اقتصاد به اندازه‌ای سیاسی است که در دانشگاه رشته‌ای تحت عنوان اقتصاد سیاسی وجود دارد، بنابراین نمی‌توانیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم.

غلامرضا مرحبا در پاسخ به اینکه جنگ حماس و اسراییل چه ربطی به ایران دارد و چرا قیمت دلار، طلا و دیگر گزینه‌های اقتصادی پس از این جنگ، رشد سوال برانگیزی داشته است گفت: تاثیر متقابل اقتصاد و سیاست بر یکدیگر امری اجتناب ناپذیر است و این تاثیر تنها در ایران نیست، بلکه در تمامی نقاط جهان هر رویکرد سیاسی بر اقتصاد جهان تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به اینکه بنابر اظهارات شما، بحران‌های اقتصادی ناشی از بحران‌های سیاسی هیچ چاره‌ای ندارد و باید دست روی دست بگذاریم و شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم گفت: این چه حرفی است؟ اصلاً نباید در خصوص بحران‌های اقتصادی ناشی از بحران‌های سیاسی صبر کنیم، بلکه باید بدانیم این شرایط را چگونه مدیریت کنیم.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد سیاسی یک علم است گفت: وقتی سیاست بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد، اقتصاد سیاسی تبدیل به علم شده، در دانشگاه تدریس می‌شود و اساتید نخبه در زمینه اقتصاد سیاسی فارغ التحصیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور به وفور اساتید اقتصاد سیاسی داریم گفت: بنابراین باید از علم، تخصص، درک و تجربه آن‌ها استفاده کنیم تا بحران ناشی از جنگ فلسطین و جنگ‌های دیگر را مدیریت کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

بی رغبتی سرمایه گذاران به تولید هدفمند و سالم

مرحبا با تاکید بر اینکه باید ارتباط سیاست با تمام زیر مجموعه‌ها را تعریف کنیم گفت: سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش، جامعه و تمامی بخش‌های دیگر با یکدیگر ارتباط دارند و بر یکدیگر هم تاثیر می‌گذارند، بنابر این باید بتوانیم این ارتباط را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه چیزی به نام اقتصاد صرف بدون تاثیرپذیری وجود ندارد گفت: اینکه گمان کنیم اقتصاد معادلات خودش را دارد، مستقل است و از هیچ چیزی تاثیر نمی‌پذیرد، یک اشتباه است، بنابراین باید برای هر شرایطی چاره اندیشی و این ارتباط را ایجاد و هماهنگ کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در علم اقتصاد و مدیریت، گزینه‌هایی هستند که بر هر شرایطی اثر می‌گذارند گفت: بسیاری از گزینه‌های تاثیرگذار، از طرف ما قابل کنترل نیستند و اتفاقاتی که به اشکال گوناگون رخ می‌دهد را می‌توان از آن نوع دانست.

وی با اعلام اینکه جنگ‌ها، اختلافات سیاسی، تحریم‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها و مواردی از این دست را می‌توان به عنوان گزینه‌های تاثیرگذار نام برد گفت: وقتی در مورد مدیریت بر سیاست و اقتصاد صحبت می‌کنیم، فاکتور‌های تاثیر گذار دو دسته هستند. یک عده فاکتور‌ها قابل کنترل و عده‌ای دیگر از فاکتور‌ها غیر قابل کنترل هستند.

مرحبا با یادآوری اتفاقاتی که در گذشته رخ داده گفت: اگر به شرایط تمامی سال‌های گذشته توجه کنیم، می‌بینیم که یک سری مسائل بر اقتصاد، سیاست، معیشت، جامعه و مدیریت کشور تاثیر گذاشته و هیچ کاری از دست ما بر نیامده است. اما قرار نیست دست روی دست بگذاریم، بلکه باید تعامل با این مشکلات را بشناسیم و بدانیم چگونه این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: