May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۵۱۷
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
0

توزیع و انتشار فیلم، عکس و صدا در حالت معمول جرم تلقی نمی شود ولیکن اگر شخصی دیگر بدون رضایت افراد و به منظور تهدید و اخاذی و یا سو استفاده های اخلاقی از آن ها اقدام به انجام این عمل کند از نظر قانون جرم شناخته شده و شاکی می تواند توسط بهترین وکیل شیراز در دادسرا و محاکم کیفری شکایت خود را مطرح کند و برای مجرم مجازات تعیین می شود. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد موضوع آیا انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران جرم است؟ را مورد بررسی قرار دهد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

آیا انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران جرم است؟

عکس و فیلم خصوصی دیگران چگونه انتشار پیدا می کند؟

عوامل مختلفی می تواند در چگونگی توزیع عکس و فیلم دیگران دخالت داشته باشد و گاهی ممکن است انجام این امر به صورت ناخواسته بوده و صاحب عکس و فیلم با اطمینان به اطرافیان و دوستان خود و در اختیار قرار دادن عکس و فیلم های خانوادگی و خصوصی خود، موجب پخش و انتشار آن ها می شود و نه تنها از اعتماد این افراد سواستفاده می شود حتی در برخی از پرونده هایی که توسط بهترین وکیل کیفری در شیراز در این زمینه پیگیری شده صاحب عکس تهدید شده و مجرمین قصد اخاذی از او را داشته اند.

در مواردی نیز ممکن است توزیع و انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران توسط هکرها انجام گیرد و از طریق راه های مختلفی اقدام به سو استفاده از اشخاص قربانی کنند. سارقین گوشی های همراه نیز علاوه بر جرم سرقت به عنوان یکی دیگر از مجرمین انتشار فیلم و عکس خصوصی محسوب می شوند و حتی ممکن است شروع به اعمال تهدید آمیز نیز کنند.

با توجه به افزایش گسترش فضای مجازی درطی چندین سال گذشته متاسفانه انتشار محتویات خصوصی افراد به راحتی انجام می شود و قانونگذار در این مورد به کاربران این فضاها تاکید نموده از انتشار عکس و فیلم خصوصی و خانوادگی خود به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو خودداری کنند.

آیا پخش فیلم و عکس خصوصی افراد جرم است؟

سوالی که در این زمینه ممکن است برای اغلب افراد مطرح شود این است که آیا پخش فیلم و عکس خصوصی افراد مجازات کیفری دارد؟ قبل از پاسخ قطعی به این سوال لازم است که بدانید انتشار هرگونه عکس و فیلمی نمی تواند جزو رفتار مجرمانه محسوب شود اما اگر در انجام این عمل به آبرو و حیثیت افراد خدشه ای وارد گردد در این حالت قانونگذار این اقدام را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین می کند.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر قانونگذار این اعمال را به عنوان رفتاری مجرمانه تلقی نکند نظم و آرامش جامعه از بین رفته و سودجویان به راحتی می توانند به اهداف پلید خود دست پیدا کنند. لذا حفظ آبروی افراد و دفاع از حقوق اشخاص قربانی که فیلم و عکس خصوصی آن ها انتشار پیدا کرده برای قانونگذار بسیار حائز اهمیت بوده و برای مرتکبین این جرائم اشد مجازات در نظر گرفته می شود.

ذکر این نکته نیز لازم است علاوه بر این که انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران جرم تلقی می شود در زمان وقوع این جرم ممکن است جرائم دیگری مانند اخاذی و تهدید فرد قربانی نیز صورت پذیرد و شاکی می تواند شکایت جداگانه ای نیز برای این جرائم به دادگاه ارائه دهد.

بهترین و مناسب ترین راه حل برای قربانیانی که گرفتار افراد سودجو شده اند مراجعه به بهترین وکیل در کرج و پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی می باشد.

آیا پخش فیلم و عکس خصوصی افراد جرم است؟

چگونگی شکایت از انتشار فیلم و عکس

برای طرح شکایت و پیگیری قانونی از فرد و یا افرادی که فیلم و عکس خصوصی شما را منتشر نموده و یا در این مورد اقدام به تهدید کرده اند باید ابتدا به یکی از وکلای متخصص سایت وکیل چی مراجعه کنید و مراحل آن را به طریق ذیل انجام دهید:

  1. اگر درسامانه ثنا تاکنون ثبت نام نکرده اید باید در وهله اول به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و برای ثبت نام در این سامانه اقدامات لازم را انجام دهید.
  2. شکوائیه ای را در این زمینه تنظیم و در متن آن هرگونه دلیل که در انجام این جرم وجود دارد را ذکر کنید و در صورت در اختیار داشتن مدارک آن را ضمیمه شکایت نامه کنید.
  3. پرونده شما به دادسرا برای انجام تحقیقات اولیه ارجاع داده می شود که توصیه می کنیم که پیگیری آن را به وکیل بسپارید.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران

انجام تحقیقات مقدماتی و اولیه بر عهده دادسرای عمومی و انقلاب می باشد و در صورت مجرم شناخته شده متهم و صدور قرار مجریمت پرونده به دادگاه کیفری دو برای صدور حکم نهایی ارجاع داده می شود. این نوع جرم در زمره جرایم رایانه ای قرار دارد که تعیین محل وقوع آن ممکن است در مراحل تحقیقات اولیه تا حدی مشکل باشد اما معمولا دادگاه در این مورد محل وقوع جرم را همان جایی که عمل انتشار و توزیع صورت گرفته در نظر می گیرد.

در شهر تهران دادگاه صالح رسیدگی به این جرم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 ویژه ی رسیدگی به جرایم رایانه ای می باشد لذا شکایاتی که در این حوزه در تهران مطرح می گردد به این دادسرا ارسال می شود. قابل ذکر است که قانونگذار در مورد این جرایم و در پی مجازات این گونه مجرمین و احقاق حقوق افراد بزه دیده و قربانی کاملا قاطعانه عمل می کند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم انتشار فیلم، عکس و صدای دیگران

کلام آخر

برای طرح شکایت انتشار فیلم، عکس و صدای خصوصی بهتر است قبل از هر گونه اقدامی از وکیل پایه یک دادگستری که تجربه بالایی در این زمینه دارد کمک بگیرید و پیگیری مراحل دادرسی را به یکی از وکلای متخصص امور کیفری از طریق مراجعه به سایت وکیل چی (vakilchi.com) بسپارید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: