April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۰۲۲
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توسعه تجدیدپذیر ها، طرح‌های مختلفی برای دستیابی به این هدف اجرایی شده که ایجاد تابلو برق سبز یکی از آن‌ها بود.

تسهیل معاملات تابلو برق سبز در راستای توسعه تجدیدپذیر‌ها

طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، مصوب هیئت دولت، صنایع بالای یک مگاوات موظف هستند حداقل یک درصد از مصرف برق خود را از طریق نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تامین کنند و سالانه این سهم به مقدار یک درصد افزایش پیدا می‌کند و این ترتیب طی پنج سال به ۵ درصد خواهد رسید که تقاضای مناسبی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند. مضاف بر این، دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور نیز موظف هستند بخشی از مصرف خود را از منابع تجدید پذیر تامین یا خریداری کنند که سهم آن‌ها نیز به صورت سالانه و پلکانی به ۲۰ درصد درصد خواهد رسید.

در راستای ایجاد سهولت در تامین برق صنایع و مصرف کنندگان از طریق انرژی‌های های تجدیدپذیر، در همکاری وزارت نیرو با بورس انرژی تابلوی معاملات برق سبز از ابتدای خرداد راه اندازی شد که این بخش از مشترکان صنعت برق می‌توانستند، طبق الزام قانونی، بخشی از برق مورد نیاز خود را این طریق و از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از ابتدای خرداد و راه‌اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی تا پایان مهر امسال در مجموع بیش از ۱۴۹ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه‌های تجدید پذیر به ارزش بیش از ۳۶۶ میلیارد تومان در تابلوی برق سبز مبادله شده است.

او ادامه داد: از ابتدای راه اندازی تابلوی معاملات برق سبز بورس انرژی، تعداد ۶۳ مشترک در ۷ شرکت برق منطقه‌ای و ۱۱ شرکت توزیع نیروی برق اقدام به خرید برق از تابلوی برق سبز کرده‌اند.

وی افزود: تا پایان مهر ۲۰ نیروگاه خورشیدی، ۴ نیروگاه بادی و یک نیروگاه برق آبی کوچک با مجموع ظرفیت منصوبه حدود ۱۹۵ مگاوات که متقاضی حضور در بورس بودند، جهت حضور در معاملات تابلوی سبز به شرکت بورس انرژی معرفی و مجوز حضور آن‌ها در بورس صادر شده است. وزارت نیرو نه تنها تحویل برق معامله شده در تابلوی سبز را تضمین می‌کند بلکه خریداران برق تجدید پذیر را به میزان برق خریداری شده از تابلوی سبز از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف نیز خارج می‌کند.

گفتنی است از زمان راه اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی، صرفاً مصرف کنندگان بالای یک مگاوات مجاز بودند که به عنوان خریدار برق در این فضا اقدام به خرید برق مورد نیاز خود کنند و شرکت‌های خرده فروش که به عنوان واسطه و تسهیل‌گر معاملات برق انجام وظیفه می‌کنند مجوز حضور در این بازار را نداشتند که به تازگی نیز زیرساخت‌های لازم برای حضور این شرکت‌ها نیز فراهم شد.

سخنگوی برق با اشاره به نقش شرکت‌های خرده فروش در تسهیلات معاملات تابلو برق سبز گفت: از ابتدای راه اندازی معاملات سبز در بورس برنامه‌ریزی لازم برای ورود شرکت‌های مذکور به تابلوی سبز بورس انرژی آغاز شد که در قدم اول زیرساخت لازم برای فراهم سازی امکان تخصیص برق خریداری شده توسط شرکت‌های خرده فروش به مصرف کنندگان نهایی را طراحی و پیاده سازی شد و اولین معامله برق سبز در ۲۴ مهر به میزان ۷۲۰۰ کیلووات ساعت نهایی شد. انتظار می‌رود با ورود این شرکت‌ها، ریسک خرید و فروش برق برای مصرف کنندگان کوچک و متوسط کاهش و معاملات در این بازار توسعه پیدا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: