May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بخشودگی جریمه در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: ۴۰۴۳۶۸
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
بانک صادرات بخشودگی جرایم دیرکرد تسهیلات را در دستور کار قرار داد تا فرصت طلایی برای بدهکاران ایجاد کند.

فرصت طلایی بانک صادرات برای بدهکاران

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که بین مشتریان و بانک‌ها وجود دارد، دریافت تسهیلات است. اما این مساله بدین جا ختم نمی‌شود، بلکه مشتریان در بازپرداخت اقساط با چالش جدی تری رو به رو می‌شوند.

پذیرش شروط

هنگامی که مشتریان بانک‌ها در تلاش برای دریافت تسهیلات هستند، هر شرطی را می‌پذیرند. انتقادی به میزان بهره ندارند، اعتراضی نسبت به اقساط تعیین شده نمی‌کنند و خلاصه آنکه حاضر می‌شوند هر شرطی را بپذیرند به شرط آنکه تسهیلات را دریافت کنند. البته این یک واقعیت است که در بسیاری از موارد مشتریان بانک‌ها بدلیل قرار گرفتن در حالت درماندگی، حاضر می‌شوند شروط بانک را بپذیرند، اما این در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌کند.

توقع بیجا و غیرمنطقی

اگر بپذیریم که بانک یک بنگاه پولی و مالی است، باید این را نیز بپذیریم که برای تامین هزینه‌های خود ناچار است اقدامات پولی و بانکی از جمله پرداخت تسهیلات را به مرحله اجرا در آورد. بی شک پرداخت تسهیلات با دریافت بهره بانکی امکان پذیر است و از همین جا چالش شروع می‌شود. مردم انتظار دارند تسهیلات بانکی را با کمترین بهره و حتی درصد ناچیز کارمزد دریافت کنند که البته چنین توقعی غیر منطقی است، زیرا همین مشتریان هنگام سپرده گذاری بدنبال بانکی می‌گردند که بیشترین سود را به سپرده هی آن‌ها بپردازد. در این جا مشتریان بانک باید پاسخ دهند چگونه امکان دارد به سپرده هایشان سود ۲۰ درصد تعلق بگیرد، اما تسهیلات را با بهره تک رقمی و حتی کارمزد ناچیز دریافت کنند؟

تاخیر بحران تسهیلات

جدی‌ترین چالشی که بین بانک و مشتریان دریافت کننده تسهیلات صورت می‌گیرد، تاخیر در پرداخت تسهیلات است. مشتریان بدلایل گوناگون از عهده پرداخت تسهیلات باز می‌مانند و از همین جاست که بین مشتری و بانک چالش به وجود می‌آید. بانک اعتقاد دارد مشتری باید راس موعد مقرر اقساط تسهیلات به علاوه بهره آن را بپردازد و چنانچه پرداخت اقساط با تاخیر رو به رو شود، بانک بابت تاخیر جریمه دیرکرد دریافت می‌کند. اما برخی از تسهیلات گیرندگان نسبت به پرداخت به موقع اقساط بی تفاوت هستند و اعتقاد دارند هر چقدر تاخیر در پرداخت اقساط صورت گیرد، بانک حق ندارد بابت دیرکرد جریمه‌ای دریافت کند. اما سوال اینجاست که اگر تمامی مشتریان بانک به چنین اعتقادی برسند، برای بانک پولی باقی نمی‌ماند، زیرا مشتریان تسهیلات را می‌گیرند و اقساط آن را هم نمی‌پردازند.

 

بیشتر بخوانید:

عزم جدی بانک صادرات بر تقویت مدیران خودرو



زمانی برای اثبات حسن نیت

بانک صادرات به این نتیجه رسیده که شاید برای مشتریان در یک مقطع خاص چالش یا مشکلی پیش آمده که از عهده پرداخت اقساط برنیامده اند به همین دلیل تخفیف‌ها و بخشش‌هایی لحاظ کرده که انتخاب را بر عهده مشتری گذاشته تا حسن نیت خود را اثبات کند و بخشش وجه التزام تاخیر پرداخت بدهی بدهکاران بانک صادرات ایران در قالب بسته وصول مطالبات غیرجاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تا پایان سال ١٤٠٢ تمدید شد.

وصول مطالبات غیرجاری

بانک صادرات ایران با هدف وصول مطالبات غیرجاری و مساعدت با افرادی که به علت مشکلات اقتصادی، امکان بازپرداخت به موقع اقساط تسهیلات و تعهدات خود را ندارند، مهلت بخشودگی جرائم دیرکرد بازپرداخت تسهیلات و وام‌های قرض‌الحسنه را تا پایان سالجاری تمدید کرد. بر اساس این بخشودگی در صورتی که بدهکار، کل مبلغ بدهی خود را به صورت نقدی تسویه کند، جرایم تاخیر تادیه دین به صورت کامل بخشیده خواهد شد. این بخشودگی در تعهدات و تسهیلات ٦ تا ١٤ درصد و در وام‌های قرض‌الحسنه ٨ درصد وجه التزام را به صورت کامل از کل بدهی کسر می‌کند.

نگاه ویژه برای تاخیر موردی

گاهی پیش می‌آید که برخی از تسهیلات گیرندگان در مقطعی خاص توان پرداخت دو یا چند قسط را ندارند و پس از عبور از بحران مقطعی نسبت به پرداخت اقساط خود در موعد مقرر اقدام می‌کنند، بانک صادرات برای این افراد نیز بخشودگی خاصی در نظر گرفته و اعلام کرده از آنجا که در تسهیلات دارای اقساط متعدد، ممکن است فقط بخشی از اقساط معوق شده باشد، در این صورت صرفاً با وصول مبلغ بدهی معوق شده (نه لزوما کل بدهی قرارداد)، جرایم تأخیر اقساط سررسید شده به صورت کامل بخشوده شده و مابقی اقساط در مواعد مقرر از پیش تعیین شده وصول خواهد شد.

امهال به شرط پرداخت ۵۰ درصد

نکته دیگری که نشان از درک شرایط تسهیلات گیرندگان از سوی بانک صادرات ایران دارد، این بانک اعلام کرده چنانچه مشتری توان پرداخت و تسویه یک‌جای بدهی معوق خود را نداشته باشد، پس از تعیین تکلیف و امهال آن، به شرط پرداخت حداقل ٥٠ درصد از کل بدهی خود به صورت نقدی و پرداخت الباقی اقساط در سررسید‌های تعیین شده، مشمول بخشودگی جرائم تأخیر دین به نسبت میزان مبالغ وصولی خواهد شد.

رویکردی دوگانه

این بخشودگی بانک صادرات از دو منظر اهمیت دارد. اول اینکه بانک صادرات ایران به مطالبات خود می‌رسد و از حجم مطالبات معوق که امتیاز منفی برای مدیرت بانک دارد، کاسته می‌شود و از سوی دیگر این موقعیت در اختیار مشتریان گذاشته می‌شود تا بتوانند پرداخت اقساط تسهیلات خود را مدیریت کنند و از جرگه مشتریان خوش نام خارج نشوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: