April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۳۷
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
مشاور ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد گفت آمریکا و متحدانش باید بفهمند مقاومت معامله‌ای بر سر غزه و فلسطین نمی‌کند و این‌ها خط قرمز جبهه مقاومت هستند.

آمریکا و اسرائیل باید متوجه شوند که غزه خط قرمز مقاومت است

رژیم صهیونیستی که در عملیات طوفان الاقصی دچار بزرگ‌ترین غافلگیری تاریخ ۷۵ ساله خود شد، به ددمنشی و جنایت خود علیه مردم غزه ادامه می‌دهد. در واقع، کشتار مردم بی‌گناه و مظلوم غزه تنها راهبردی است که این رژیم در قبال طوفان الاقصی به کار گرفته است.

رژیم اشغالگر قدس درصدد این بود که با کشتار مردم غزه، آن‌ها را مجبور کند از حمایت مقاومت دست بردارند و بتواند حماس را از بین ببرد، اما هم مردم غزه همچنان از حماس حمایت می‌کنند و هم اینکه رژیم صهیونیستی توانایی از بین بردن حماس را ندارد، موضوعی که حتی ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز پیش از این به آن اشاره کرده و گفته بود حماس یک جنبش و یک تفکر است که از بین نخواهد رفت.

به تعبیر سید حسن نصرالله، رژیم صهیونیستی که در دستیابی به اهداف اولیه خود از جمله از بین بردن حماس ناکام بود، اکنون با تداوم کشتار مردم سعی دارد حماس را برای آزادی اسرای اسرائیلی تحت فشار قرار دهد، اما این هدف نیز برای این رژیم جنایتکار با کشتار مردم مظلوم غزه دست‌نیافتنی خواهد بود. این‌ها در سخنان روز جمعه سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله هم مشهود بود.

حال باشگاه خبرنگاران جوان برای تحلیل بیشتر این موضوع با الی حاتم، دیپلمات سابق فرانسوی و مشاور ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد گفتگو کرده که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.


با توجه به سخنرانی سید حسن نصرالله، وضعیت فعلی جنگ غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الی حاتم: این سخنرانی با تعادل و مسئولیت پذیری مشخص می‌شود. سید نصرالله با تاکید بر هویت متجاوز و قربانیان، با استناد به پاسخگویی جهان غرب در این شرایط به زمان تشکیل رژیم صهیونیستی و یادآوری تعهدات بیانیه بالفور پرداخت. بی شک غرب عواقب جنایاتی را که علیه جوامع یهودی در داخل مرز‌های خود در طول جنگ جهانی دوم مرتکب شد، بر مردمان ما تحمیل کرد. وجود دولت صهیونیستی دقیقاً به همین وحشت بستگی دارد و احساس گناه را در بین کشور‌های غربی ایجاد می‌کند که به نوبه خود آن‌ها را به تأیید تأسیس دولت در خاک خارجی سوق می‌دهد.

همانطور که سید نصرالله تاکید کرد، این آمریکا است که اکنون رهبری جهان آنگلوساکسون را بر عهده دارد، که مسئولیت درگیری‌های جهانی، از جمله درگیری غزه که توسط متحدان اسرائیلی آن‌ها هدایت می‌شود، بر عهده دارد، که سید نصرالله آن‌ها را "فرع" توصیف می‌کند.

لبنان تعهد اخلاقی و راهبردی برای ایستادن در کنار مقاومت فلسطین دارد و هرگونه جابجایی جدید فلسطینی‌ها یا چشم انداز اعطای تابعیت لبنانی به آوارگان فلسطینی که از سال ۱۹۴۷ به لبنان آواره شده اند را رد می‌کند. این موضع از حمایت همه جانبه در لبنان برخوردار است. همین چند روز پیش خانم یومنا جمیل، دختر بچیر جمیل، رئیس جمهور سابق لبنان که در جریان اشغال سرزمین سدر توسط نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در شرایطی که تا امروز حل نشده ترور شد، بار دیگر بر این موضع تاکید کرد. وی تاکید کرد که در حالی که لبنان از صلح حمایت می‌کند، از هر ابتکاری، صرف نظر از وابستگی‌های مذهبی یا سیاسی، حمایت خواهد کرد تا از حفظ ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربع ما محافظت کند - این اصل توسط پدرش هم حمایت می‌شد.

ضروری است که هم اسرائیلی‌ها و هم آمریکایی‌ها درک کنند که مرز‌های خاصی وجود دارد که نباید از آن‌ها تجاوز کرد. آمریکا و اسرائیل باید بدانند که مقاومت معامله‌ای بر سر غزه و فلسطین نمی‌کند و این‌ها خط قرمز جبهه مقاومت هستند.

تهاجمات رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر به ویژه در سایه درخواست‌ها برای آتش بس چه پیامدی دارد؟

الی حاتم: سید نصرالله نیز در سخنرانی خود خواستار توقف فوری جنگ و نسل کشی در فلسطین توسط نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی شد. هرگونه واکنش نامطلوب به این سخنرانی، شاهدی بر موضع تهاجمی رژیم صهیونیستی و عزم آن برای ادامه ماموریت خود برای از بین بردن جمعیت فلسطین خواهد بود. این به نوبه خود، احتمالاً منجر به پیامد‌های نامطلوب در قلمرو افکار عمومی بین المللی می‌شود.

برای روز‌های آینده در منطقه چه پیش بینی می‌کنید؟

الی حاتم: اوضاع در خاورمیانه به شدت آشفته است. به نظر من، هم برای کشور‌های عربی و هم برای کشور‌های اکثراً مسلمان در این منطقه، که شامل ترکیه و ایران می‌شود، ضروری است که اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه آمریکا و متحدان غربی آن‌ها، به‌ویژه در مورد عرضه نفت، مشابه اقدامات انجام شده به اجرا بگذارند. این امر برای محافظت از کل منطقه از برنامه سیاسی مخرب آمریکایی-صهیونیستی که عمداً با هدف اعمال کنترل و بهره برداری از منابع منطقه به تنش دامن می‌زند، ضروری است. علاوه بر این، ما باید از جهان آزاد جدید چندقطبی در حال ظهور که در اطراف کشور‌هایی مانند روسیه، چین و ایران شکل می‌گیرد، که حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم و کشور‌های سراسر جهان را به دست می‌آورد، حداکثر استفاده را ببریم. انجام ندادن این امر ممکن است منجر به تداوم این طرح تفرقه افکنانه و درگیری‌های داخلی توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی و شرکای آن‌ها شود.

الی حاتم دکترای حقوق بین الملل عمومی است. او به عنوان وکیل در دادگاه پاریس و به عنوان وکیل در دادگاه کیفری بین المللی در لاهه فعالیت می‌کند. علاوه بر این، او به عنوان مشاور پطرس غالی، ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد خدمت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: