کد خبر: ۴۰۴۶۷۱
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
0
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: مجموعه دانش بنیان با تولید ۴ محصول دانش بنیانی در راستای هوشمند سازی آبیاری گام برداشته است.

آبیاری درختان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط دانش‌بنیان‌ها

محصولات دانش بنیان با توجه به نیاز بخش کشاورزی تولید شده است این محصولات دارای ثبت اختراع بوده و نمونه عینی محصولات به‌طور کامل توسط تیم تحقیق و توسعه طراحی می‌شود.

او درباره نمونه محصولات بیان کرد: محصولات شامل شیر آب هوشمند کشاورزی، کنترلر شیر آب دستی به کمک سنسور‌های اندازه گیری، سنسور رطوبت اثر خازنی با قابلیت کالیبراسیون از راه دور و کنترلر‌های مرکزی مدیریت یکپارچه و نرم‌افزار پشتیبان است.

جهرمی ادامه داد: از تاثیرات اجرایی این محصولات در محیط باید گفت در مجموعه باغ ۱۰ هکتاری که درختان پرورش لیموشیرین داشتند آبیاری به صورت ۹ ساعت و با فاصله دو روز از هر دوره انجام شده (با میانگین برداشت هر درخت ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو محصول)، اما اکنون با گذشت یک سال از اجرای سیستم در زمان تقویمیِ برابر، آبیاری به مدت ۴۰ دقیقه در هر روز انجام می‌شود و میانگین برداشت محصول از هر درخت ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلو افزایش را نشان می‌دهد و در بازه زمان آبیاری میانگین ۷ ساعت و نیم کاهش آبیاری در قبال افزایش محصولات را داشته‌ایم.

او افزود: تمامی مراحل تحقیق و توسعه و تولید و اجرای این سیستم‌ها کاملا مخصوص شرکت هستند و تنها قطعات اولیه الکترونیک دستگاه‌ها وارداتی است از سوی دیگر تلاش شده این محصولات در اجرا با تمامی روش‌های آبیاری قطره‌ای، نواری، بارانی، زیر سطحی و غرق آبی هم‌خوانی داشته و به بهره بردار کمک می‌کند تا مدیریت آبیاری را مناسب‌تر کنترل و مانیتور کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: مشکلات در هر مجموعه تولید بخشی از فرآیند اجرا وجود دارد، اما از جایی که مدیریت آب کشاورزی باعث ایجاد امنیت غذایی و تولید اشتغال قابل توجه با توجه به منابع محدود آب و همچنین کمک به افزایش تولید و افزایش اقتصاد جامعه کشاورزی است ترویج محصولات هوشمند سازی آبیاری بین کشاورزان باید به گونه‌ای توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود که کشاورزان با این محصولات آشنا شده و با سرمایه‌گذاری بسیار مناسب در مدیریت آب مزرعه، باغ و گلخانه خود باعث افزایش رشد اقتصاد خانواده خود و جامعه شوند.

او تصریح کرد: جهاد کشاورزی با قراردادن محصولات در سامانه فروش و ارائه وام‌های قرض الحسنه و یا کمک بلاعوض به کشاورزان هزینه‌های واردات محصولات کشاورزی را به ازای واردات و وابستگی، به جامعه کشاورزی با هزینه کرد کمتر کمک کند طبیعتاً شرکت‌ها در راستای ارائه خدمات بیشتر نیاز به تزریق سرمایه برای تولید را دارند که شرکت ما نیز آمادگی جذب سرمایه را نیز دارد.

جهرمی گفت: تا کنون چندین شرکت و واحد‌های تحقیق و توسعه پژوهشی در راستای معرفی روش‌های آبیاری نوین در حال فعالیت در کشور هستند که وابستگی به سخت افزار‌ها و محدود بودن به روش آبیاری مخصوص را دنبال می‌کنند، اما آنچه برای کشاورز به عنوان بهره‌بردار مهم است کاهش هزینه کرد در اجرا و کاهش هزینه تولید پس از آن است که محصولات ما برای اولین بار این خدمت را در اختیار جامعه قرار داده است.

آبیاری درختان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط دانش‌بنیان‌ها با یک روش نوین

او ادامه داد: در اجرای سیستم آبیاری هوشمند ما به‌طور بخشی و یا کامل خدمات را به بهره بردار ارائه می‌کنیم به‌طور بخشی (حسگر‌ها می‌توانند در محیط نصب و عملکرد آبیاری را به بهره‌بردار گزارش دهند) و در آبیاری هوشمند (تمام فرآیند آبیاری شامل روشن شدن پمپ آب، گرفتن حقابه از چاه آب مشترک و یا باز شدن خروجی استخر و آبیاری در بین زیر قسمت‌های آبیاری با توجه به نوع خاک، نوع درخت، سن درخت، دمای هوا، فصل آبیاری، ضریب تبخیر و تعرق، شرایط آب و هوایی و موارد این‌چنینی آبیاری را به کمک حسگر‌هایی که رطوبت خاک را اندازه گیری می‌کنند.) پایش و به کمک ارتباط رادویی و با قابلیت استفاده از سیستم‌های خورشیدی عملکرد اجرا را به بهره بردار از طریق نرم‌افزار پشتیبان به واسطه کنترلر مرکزی منتقل می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: کنترلر‌های شیر آب دستی مورد استفاده در این سیستم‌ها قابلیت اتصال بر روی شیرآلات ۳/۴ تا ۸ اینچ در انواع شیرآلات کشابی، شیرآلات پروانه‌ای و شیرآلات تک ضرب را دارا است.

جهرمی گفت: سیستم‌های کنترلی با قابلیت تشخیص قطعی برق در محیط و کنترل بهینه روشنایی را در کنار استفاده از پنل‌های خورشیدی دارا بوده و می‌توانند با مدیریت آبیاری در مزارع و باغات مدت زمان روشن بودن پمپ آب را کاهش داده و در مصرف انرژی الکتریسیته کمک قابل توجهی داشته باشند.

او درباره حمایت‌های انجام شده بیان کرد: از جمله حمایت‌های انجام شده را می‌توان به پشتیبانی پارک علم و فناوری در اجرای محصولات و در ادامه معاونت فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی را برای تثبیت و ارتقا محصولات نام برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: