کد خبر: ۴۰۴۶۸۰
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
0

آیا تابه‌حال چیزی در مورد داربست‌های نمایشگاهی شنیده‌اید؟ سازه‌هایی با اشکال هندسی خاص و زیبایی که در نمایشگاه‌ها می‌بینید، اسپیس فریم نام دارند. این سازه‌ها تنها توسط برخی از معتبرترین شرکت‌های صنعتی تولید می‌شوند. البته در اصطلاح به این سازه‌ها، داربست فریم هم گفته می‌شود. تهیه و نصب این غرفه‌ها بسیار ساده و آسان بوده و البته هزینه کمتری نیز برای خریداران دارند؛ به همین دلیل امروزه در نمایشگاه‌ها، به‌جهت حفظ نظم و افزایش زیبایی محیط، از این سازه‌ها استفاده می‌شود. تنوع انتخاب طرح سازه یکی از اصلی‌ترین مزایای اسپیس‌ها است. اگر شما هم قصد دارید اطلاعات مفید بیشتری در رابطه با این غرفه‌ها به‌دست آورید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اسپیس فریم چیست؟

بناهای کاربردی Space Frame، با الهام گرفتن از فرم‌های هندسی منظم ساخته می‌شوند. هر یک از اعضا یا میله‌های این سازه به‌صورت مهندسی شده به یکدیگر متصل می‌شوند تا در نهایت سازه اسپیس فریم را تشکیل دهند. یکی از مشخصه‌های اصلی این سازه‌ها، استحکام بسیار بالای آن‌ها است. علت این امر درواقع تقسیم نیروی وارده به وسیله وزن بنا توسط تک‌تک اعضا است که منجر به افزایش قدرت و استحکام سازه می‌شود. این سازه‌ها با استفاده از بست نیز به یکدیگر به‌صورت کاملاً مستحکم متصل می‌شوند. بستی که برای اتصال اعضای این سازه‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود، اسپیس نام دارد. این سازه‌ها در مقایسه با داربست‌های قدیمی و معمولی قابلیت‌های بسیاری داشته و هزینه نصب و اجرای کمتری دارند. وزنی که کل سازه تحمل می‌کند، به‌صورت کاملاً متعادل به نقاط مختلف آن وارد می‌شود.

اسپیس چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید به محض آشنایی با سازه اسپیس فریم این سؤال ذهن شما را درگیر کند که Space چیست؟ به شکل مکعبی توخالی است که اندازه‌های مختلفی دارد. این قطعه نوعی بست است که لوله‌ها و مفتول‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. در حالت استاندارد از اسپیس‌هایی با قطر 1 و مفتول 5 برای ساخت سازه استفاده می‌شود. جالب است بدانید ترجمه عبارت Space Frame در فارسی به معنای سازه فضایی است.

طبقه‌بندی سازه‌های فضایی

برای طبقه‌بندی سازه‌های فضایی چندین نوع سیستم وجود دارد که در ادامه 3 مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. شبکه تک لایه: در این سیستم، یک لایه از عناصر و اجزا در سطح سازه قرار می‌گیرند.
  2. شبکه دو لایه: قرارگیری دو لایه موازی از اجزا، این اعضا با میله‌های مورب به یکدیگر متصل می‌شوند.
  3. شبکه سه لایه: استفاده از سه لایه اجزای اسپیس فریم که با استفاده از میله‌های مورب به هم متصل شده‌اند.

یکی از متداول‌ترین سبک‌های مهندسی سازه‌‌های Space، سبک کلاسیک است که طرفداران زیادی نیز در ایران دارد. این سازه از اجزای مختلفی ساخته شده است، اما مهم‌ترین آن‌ها اعضای محوری یا لوله‌ای هستند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سازه‌های Space Frame

یکی از دلایل ارزنده بودن قیمت اسپیس‌، داشتن مزیت‌‌های فراوان آن است. تنوع بسیار بالا در طراحی و انتخاب شکل سازه، باعث می‌شود تا کاربران در استفاده از این سازه‌ها، از نظر طرح و ساختار محدودیت خاصی نداشته باشند. به‌خصوص در محیط‌های بازی همچون نمایشگاه‌ها نصب و اجرای این نوع سازه‌ها بهترین انتخاب است. استحکام و قدرت، بزرگ‌ترین ویژگی و مزیت Space Frame است؛ با تکیه بر این ویژگی شما می‌توانید غرفه‌هایی با ابعاد بزرگ را در محل موردنظر خود نصب کنید. از دیگر مزایای Space Frame می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن وزن نسبتا کم
  • چیدمان سریع و آسان اعضای سازه
  • مناسب برای غرفه‌های ویترینی در نمایشگاه و استادیوم‌ها
  • انعطاف بسیار بالا در طراحی
  • ایمنی بسیار بالا
  • ظاهر زیبا
  • قابلیت عبور انواع تجهیزات برقی و حرارتی
  • حمل و نقل بسیار آسان و کم‌هزینه
  • نصب و راه‌اندازی آسان بدون نیاز به متخصص

ازجمله قابلیت‌های مهم این سازه‌ها، امکان نصب و اجرای انواع تجهیزات برقی و گرمایشی و سرمایشی است. در حقیقت این سازه‌ها مانند یک اتاقک و سوئیت بوده و تمامی قابلیت‌های مورد نیاز برای سکونت موقت را دارند.

سازه‌های Space Frame از چه موادی ساخته شده‌اند؟

به احتمال زیاد این سؤال برای شما هم پیش آمده که سازه‌های اسپیس فریم از چه متریالی ساخته می‌شوند. در برخی شرکت‌های تولید‌کننده معتبر، این سازه‌ها با استفاده از لوله‌های فلزی از جنس آلومینیوم یا آهن تولید می‌شوند. البته با هدف کاهش میزان احتمال پوسیدگی اعضای این سازه، در مرحله نهایی، فرایند آبکاری را روی آن‌ها انجام می‌دهند.

اعضای سازنده اسپیس فریم

سازه‌های Space Frame با استفاده از اجزای زیر راه‌اندازی و نصب می‌شوند:

  • لوله‌های فولادی
  • مسوار
  • مفتول یا همان خاموت

به این نکته مهم باید اشاره کنیم که خاموت یا همان مفتول‌ها به‌عنوان کلاف میانی برای اتصال لوله‌ها به‌کار برده می‌شوند.

موارد کاربرد سازه‌ Space Frame

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در معرفی اسپیس فریم باید به آن پرداخته شود، بحث کاربرد و استفاده این سازه است. برخلاف تصور خیلی از افراد، استفاده از این سازه‌ها تنها به نمایشگاه‌ها و استادیوم‌ها ختم نمی‌شود. بلکه آن‌ها در ساخت انواع لوازم مستحکم و سازه‌های ترکیبی به‌کار برده می‌شوند:

  • ساخت انواع آلاچیق شیک
  • ساخت گلخانه
  • ساخت سقف برای استخر
  • انواع انبار طبقاتی و یک طبقه
  • راه‌اندازی انواع سازه‌های دیجی و نورپردازی در مجالس شادی و ختم
  • نصب بیلبورد و قاب بنر
  • سساخت سوله و سالن بزرگ
  • ساخت انواع استیج بزرگ و کوچک

قیمت اسپیس چقدر و عوامل موثر بر آن

سازه‌های Space Frame انواع مختلفی دارند. قیمت هر یک از این سازه‌ها با توجه به ابعاد، طول شاخه‌ها، کیفیت مواد آبکاری شده و مواردی از این قبیل متفاوت است. البته در تعیین قیمت برای این سازه‌ها، تعرفه لحظه‌ای آهن و ارز نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. در اغلب شرکت‌های تأمین‌کننده معتبر همچون اسپیس گستران این سازه‌ها با بهترین کیفیت و متریال و همچنین نازل‌ترین قیمت نصب و راه‌اندازی می‌شوند. شرکت اسپیس گستران جزو معدود شرکت‌های پیشرو در صنعت ساخت و تولید سازه‌های اسپیس در ایران است.

سخن پایانی

در حالت کلی اسپیس فریم‌ها، برای نصب و راه‌اندازی سازه‌هایی با ابعاد کوچک تا بزرگ مناسب هستند. با استفاده از این سازه‌ها می‌توان با هزینه بسیار کمی انواع غرفه، اتاقک و... را راه‌اندازی کرد. قبل از اقدام به خرید این سازه‌های مستحکم و کم‌هزینه بهتر است یک شرکت معتبر و مورد اعتماد نیز پیدا کنید تا بتوانید با کمترین ریسک سازه موردنظر را بسازید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: