April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۹۹۳
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تهیه نقشه راه برای ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌المللی شد.

پیشنهاد سازمان ملل برای ادغام افغانستان در جامعه جهانی

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سومین توصیه مبتنی بر گزارش ارزیابی وضعیت افغانستان به شورای امنیت گفته است مشارکت بین المللی یکپارچه‌تر و منسجم‌تر باید از طریق یک نقشه راه مبتنی بر عملکرد دنبال شود.

در این سند، گوترش چهار توصیه از جمله ایجاد اعتماد از طریق رسیدگی به نیاز‌های فوری مردم افغانستان، ادامه همکاری در مورد مسائل کلیدی امنیتی، منطقه‌ای و سیاسی و نقشه راه برای ورود مجدد کشور افغانستان به نظام بین‌المللی و همچنین تدوین سازوکار‌هایی برای حمایت از تعامل این کشور همسایه با دیگر کشور ها، ارائه کرد.

بخشی از توصیه سوم وی بر اهمیت آغاز یک فرایند مشارکت سیاسی منسجم‌تر توسط جامعه بین‌المللی و ذینفعان افغانستان تأکید داشت.

این سند همچنین بر نیاز به تعهدات بین‌المللی دولت افغانستان مطابق با معیار‌های پیشنهادی برای وقوع پیشرفت در تحقق آن‌ها و درخواست برای یک فرایند سیاسی بین الافغانی که در جهت ایجاد قانون اساسی فراگیر خواهد بود، تاکید کرد.

در سند سازمان ملل آمده است: پیشرفت هر دوی این مؤلفه‌ها به سمت وضعیت نهایی عادی‌سازی روابط جامعه بین‌المللی با دولت افغانستان خواهد بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش اخیر گوترش گفت: کشور‌های مختلفی با انواع حکومت در جهان وجود دارد. افغانستان هم برای خودش حکومت دارد و هیچکس نباید این شروط نامشروع را بر سر مردم افغانستان بگذارد. اگر آن‌ها این کار را انجام دهند، ما همچنان می‌توانیم بدون اینکه توسط آن‌ها شناسایی شویم، زندگی کنیم.

گوترش این ارزیابی را در پاسخ به قطعنامه ۲۶۷۹ مصوب ۱۶ مارس ۲۰۲۳ (۲۵ اسفند ۱۴۰۱) توسط شورای امنیت انجام داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: