کد خبر: ۴۰۵۱۱۸
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
کاهش شدت مصرف انرژی از مهمترین بخش‌های قانون مانع زدایی از صنعت برق است که در این راستا افزایش بهره وری سیستم‌های سرمایشی و روشنایی انجام گرفته است.

تمرکز بر کاهش شدت مصرف انرژی با استانداردسازی مصارف روشنایی و سرمایشی

در بحث انرژی، شاخصی با عنوان شدت مصرف انرژی مطرح می‌شود که بر اساس قدرت برابری خرید، نرخ ارز و شدت مصرف نهایی، اعداد مختلفی دارد. به نسبت سرانه جمعیت، وضعیت جغرافیایی و درآمد تولید ناخالص ملی، شدت مصرف انرژی کشورمان در دنیا رکورددار و حدود ۴ برابر متوسط دنیا است.

بر اساس ماده یک قانون مانع زدایی از صنعت برق دولت از طریق وزارت نفت مکلف است سوخت صرفه جویی شده یا مصرف نشده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه سازی را تحویل سرمایه گذاران معرفی شده از سوی وزارت نیرو قرار دهد و وزارت نیرو نیز مکلف است طرح‌های بهینه سازی را با اولویت کولر‌های آبی و گازی، سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات شبکه برق، به نحوی سیاست‌گذاری کند که سالانه حداقل یک درصد از شدت مصرف برق کشور را کاهش دهد.

ارتقاء استاندارد‌ها در وسایل سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی در کاهش اوج بار و کاهش مصرف شبانه و روزانه دارد. بازنگری استاندارد برچسب انرژی کولر‌های آبی در اواخر شهریور امسال مورد تصویب قرار گرفت و بر اساس آن در استاندارد جدید، سه رده پایین از برچسب انرژی کولر آبی حذف و سه درجه انرژی بیشتر به درجه‌های بالا اضافه شد.

در ادامه هم مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در زمینه کاهش شدت انرژی تنها برق نیست و حوزه‌های مختلف باید در این زمینه همراهی کنند. آن بخشی که شاید بیشتر محقق شده در بحث استاندارد سازی صورت گرفته و در بخش کولر‌های آبی درجه‌های پایین در برچسب انرژی حذف شد و در درجه‌های بالاتر هم تولیدکنندگان به استفاده از موتور‌های bldc مکلف شده اند.

او گفت: با اعلام اجباری این استاندارد در فصل آتی تولید کولر‌های آبی، صرفاً کولر‌های فوق کم مصرف قابلیت تولید و عرضه را خواهند داشت. با عملیاتی شدن این استاندارد سالیانه نزدیک به ۳۰۰ مگاوات کاهش تقاضای مصرف برق در پیک تابستان را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی برق ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در زمینه کاهش مصرف انرژی همین افزایش بهره وری سیستم‌های خنک کننده بوده و در بخش دوم روشنایی‌ها مورد تاکید هستند. این موضوع نیز در دو بحث استانداردسازی و همینطور منع استفاده از برخی لامپ‌های روشنایی و همینطور الزام به استفاده از لامپ‌های پربازده در دستور کار قرار گرفته است.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: