کد خبر: ۴۰۵۳۳۶
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران: نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان داریم و در هر کدام از تفاهم‌نامه‌های هوشمند سازی حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار مخصوصا برای شرکت های دانش بنیان دیده شده است.

1000 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت های دانش بنیان در تفاهمنامه های هوشمند سازی معادن

دکتر امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در گفتگو با پول نیوز در بیستمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ایران "ایران متافو" در خصوص عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه هوشمند سازی با بیان اینکه خوشبختانه در این رابطه تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی معادن مس را با حضور دکتر علی‌آبادی وزیر صمت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهندس موثقی‌نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو امضا کردیم، گفت:  شرکت ملی مس ایران با توجه به حجم عملیاتی که در معادن بزرگ خود دارد حتماً نیازمند استفاده از ابزار هوشمند است و این تفاهمنامه کمک می‌کند تا برنامه هوشمندسازی شرکت ملی صنایع مس ایران با قدرت و جدیت بیشتر پیگیری شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، افزود: تا پیش از این اقداماتی که در حوزه هوشمندسازی در ایران انجام شده لازم بوده ولی کافی نبوده و قرار است با بررسی بیشتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و محدودیت‌ها، برای آن حوزه هایی که که نیاز است، هوشمندسازی دیجیتالی شدن را در دستور کار قرارداده و برنامه عملیاتی تعریف کنیم.

 

دکتر خرمی شاد با تاکید بر اینکه از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان باید در موضوع هوشمندسازی بهره‌مند شویم، ادامه داد: نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان در این دوره شرکت ملی صنایع مس ایران داریم و بر این اساس در تفاهم‌نامه‌هایی که با بانک ملت و بانک صادرات ایران امضا کردیم،  موضوع استفاده از این شرکتها مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، افزود: در هر کدام از این تفاهم‌نامه‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مخصوصاً برای شرکت‌های دانش بنیان دیده شده که در مواردی که نیاز است توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به بانک‌ها معرفی و بانک‌ها این اعتبار را با ساز و کار خودشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار آنها می هند.

 

 

وی با اشاره به اقداماتی که شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه هوشمندسازی معادن و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده، اظهار داشت: پژوهشکده‌ای هم با همراهی یک دانشگاه معتبر در شرکت مس تأسیس کرده‌ایم و در این رابطه سال آینده اولین دامپ‌تراک خودران در کشور را رونمایی و راه‌اندازی می‌کنیم.

 

 دکتر خرمی شاد با تاکید بر اینکه پنج معدن بزرگ سرچشمه، میدوک، سونگون، دره‌زار و درآلو در این تفاهم‌نامه برای هوشمندسازی هدفگذاری شده‌اند خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز آموزش نیروی ماهر و متخصص پس از هوشمندسازی معادن، در این رابطه نیز اقدامات مهمی با انجام سرمایه‌گذاری ویژه، برای تربیت نیروهای متخصص انجام شده و بخصوص از ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تفاهمنامه استفاده می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در ادامه با اعلام اینکه ظرفیت تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن در این تفاهمنامه دیده شده است، افزود: انشالله ظرفیت‌هایی که شرکت صنایع مس ملی ایران دارد در این تفاهم‌نامه لحاظ شده است و با توجه به نگاه ویژه‌ای که به نیروی انسانی داریم، هوشمندسازی با نیروی انسانی هوشمند محقق خواهد شد.

 

برابر تبصره 5 (اصلاحی 1394/2/1) - بهره‌برداران معادنی که درجهت بهره‌برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی، ارتقاء بهره‌وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط‌ زیست در معدن مربوط اقدام نمایند، با تایید شورای عالی معادن از پرداخت حداکثر تا بیست درصد(20%) حقوق دولتی معاف می‌باشند.

دکتر خرمی شاد، مجموع عملیات معدنکاری سالیانه در حوزه مس را حدود 300 میلیون تن برشمرد و ادامه داد: این رقم، حدود 25 درصد از کل عملیات معدنکاری کشور را شامل می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان این که به ازای هر تن ماده معدنی با توجه به عیار حدود 0/4 درصد مس که برداشت می‌شود حداکثر 4 کیلو فلز مس بدست می‌آید، تصریح کرد: عملیات معدن‌کاری در حوزه مس با سایر معادن مانند سرب و روی قابل مقایسه نیست.

 

بیشتر بخوانید: بانک صادرات ایران شریک استراتژیک جدید شرکت ملی صنایع مس ایران (+ایفوگرافیک)

 

وی گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که داریم این حجم از عملیات به بیش از 700 میلیون تن در سال خواهد رسید و برای اجرای آن به 1000 دستگاه شاول و دامپ‌تراک نیاز داریم که مدیریت و راهبری اینها جز از روش هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست. به امید خدا در آینده نزدیک خبرهای خوبی را در این حوزه خواهیم داشت و در سال آینده اولین دامپ تراک خودران را در کشور رونمایی خواهیم کرد.

در ادامه مدیرعامل شرکت مس در حوزه اکتشافات نیز قابلیت‌ها و شناسایی نیازها را مورد تأکید قرار داده و هوشمندسازی در این بخش را پراهمیت برشمرد.

 

خرمی‌شاد با بیان این که شرکت ملی صنایع مس ایران از بزرگ‌ترین ناوگان حفاری کشور برخوردار است گفت: ان‌شاءالله با امضای این تفاهم‌نامه از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: